Toetsen? Leerlingen willen minder. Docenten willen minder. Doen dus.

Vraag leerlingen of zij meer of minder toetsen willen en het antwoord zal vrijwel altijd zijn: minder. Vraag docenten of zij meer of minder toetsen willen en het antwoord zal vrijwel altijd zijn: minder. Het lijkt dus een win-win situatie: minder toetsen. Het scheelt leerlingen een hoop tijd en stress, het scheelt docenten een hoop tijd (en stress). En deze tijd kan beter gebruikt worden. Om meer te leren en om meer te leren.

Toetsen zijn bedoeld om te toetsen. Om te toetsen wat leerlingen weten, welk niveau zij hebben bereikt. Het bespreken van toetsen zou leerlingen ook iets moeten leren, door het geven van feedback. Dit gebeurt vaak echter niet of slechts in beperkte mate. Dit geldt overigens voor het geven van feedback in het algemeen (Hattie). Het is aangetoond dat als er veel aandacht wordt besteedt aan kwalitatief goede feedback dit tot een vrijwel onmiddellijk positief effect op het leren zal leiden (Dinham).

Uit onderzoek (William)  is gebleken dat het geven van cijfers niet beter werkt dan helemaal geen feedback geven. Het geven van feedback, daarentegen, zorgt voor een aanzienlijke toename in het leren. Verrassenderwijs zorgt het geven van zowel cijfers als feedback niet voor een toename in in het leren. Het is dus een verspilling van tijd voor docenten om zowel uitgebreid commentaar als cijfers te geven voor hetzelfde werk. Alleen cijfers geven zou nog beter zijn. De leerling leert dan niets maar de de docent bespaart tijd.

Het is aan te raden alleen commentaar te leveren op toetsen of feedback te geven op een manier die de leerling aanzet tot denken. In plaats van een leerling zijn cijfer te geven zou je de leerling alleen kunnen vertellen hoeveel fouten hij of zij heeft, met de opdracht deze te vinden en te verbeteren. Hierbij zou de docent kunnen aangeven welke soort fouten er gemaakt zijn en dit in de kantlijn aangeven middels een korte code. Bij talen bijvoorbeeld of het grammatica, spelling of interpunctie betreft, bij exact bijvoorbeeld welke stap in het werken met formules of berekeningen het betreft.

Hoe vaak er wel een cijfer gegeven moet worden ter beoordeling van het niveau van een leerling is moeilijk te bepalen. Dat het minder vaak nodig is dan nu meestal gedaan wordt lijkt mij echter geen gewaagde veronderstelling.

Ik ga dus:
1. Gewoon een paar minder toetsen doen en minder cijfers geven dan ik van plan was.
2. De hoeveelheid feedback die ik geef verhogen en de kwaliteit er van verbeteren.
3. De feedback zo structureren dat het de leerling uitdaagt te denken.
4. Aandacht besteden aan het geven van feedback vóór er een toets komt die becijferd wordt.

Bronnen: It´s about learning blog Cameron Paterson, Hattie: The power of feedback, Dinham: Powerful teacher feedback, William: Assessing the best method of learning,

9 reacties op Toetsen? Leerlingen willen minder. Docenten willen minder. Doen dus.

  1. Goed bezig Frans. Zowel leerlingen als docenten zijn hierbij gebaat. Echter soms werkt toetsen goed om te leren zie ook: http://onlinetoetsing.wordpress.com/2011/03/11/tussentijds-toetsen-verbetert-leereffect/ . Enkele tips voor het geven van feedback( vooral handig bij digitale toetsing): http://onlinetoetsing.wordpress.com/2011/04/06/feedback-geven-4-tips/

  2. fransdroog zegt:

    Hoi Manon,
    Dank voor je reactie en verwijzigingen.
    Ik heb je verwijzing naar het nut van juist meer toetsen gelezen. De schijnbare tegenstrijdigheid zit denk ik vooral in de wijze waarop de leerlingen met de stof bezig zijn en hoe vaak er getoetst wordt.
    De tips over het geven van feedback zijn voor mij deels bruikbaar en ik de betreffende info dan ook overgenomen.in mijn planning.
    Vriendelijke groet, Frans

  3. [...] jQuery("#errors*").hide(); window.location= data.themeInternalUrl; } }); } fdroog.wordpress.com – Today, 2:14 [...]

  4. [...] Leerlingen willen minder. Docenten willen minder. Doen dus. Deze titel is van een blogpost van Frans Droog waar ik eerder al op reageerde. Toch laat het me niet los en wil ik wat uitgebreider reageren. De [...]

  5. [...] jQuery("#errors*").hide(); window.location= data.themeInternalUrl; } }); } fdroog.wordpress.com – Today, 5:25 [...]

  6. Dov Scheinowitz zegt:

    Hallo Frans,
    ik vraag vak aan leerlingen of ze wel of geen tussen toets wensen te houden. Verrassend genoeg, vaak willen ze juist wel. Waarschijnlijk gaat om de feedback, het weten tussendoor waar ze staan… Het blijft mij verrassen (als student vond ik toetsen helemaal niet leuk…) Daarom denk ik dat de online feedback grote impact kan hebben. Mijn ervaring hiermee is zeer positief.

  7. [...] Een tijdje terug heb ik hier gepost over mijn plan om minder te gaan toetsen en tegelijkertijd meer met feedback te gaan werken. [...]

  8. [...] Andere posts over feedback: Minder toetsen en meer feedback: een mooie mix Toetsen? Leerlingen willen minder. Docenten willen minder. Doen dus. [...]

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 3.307 andere volgers

