Flip de klas beginnen met Educreations

Sinds een paar weken ben ik zelf actief met ´flipping the classroom´ ofwel in goed Nederlands ´flip de klas´. Hierover later ongetwijfeld veel meer hier. Nu alleen even kort wat het is: instructies worden ´huiswerk´doordat zij worden opgenomen en via internet beschikbaar gesteld aan de leerlingen. Dit geeft dan meer ruimte tijdens de lessen om opdrachten te maken in aanwezigheid van de docent en problemen direct te bespreken.

Eén manier waarop instructie video´s kunnen worden opgenomen is met een iPad en één van de apps waarmee dit gedaan kan worden is Educreations. Deze app heb ik nu een aantal weken gebruikt, waarbij ik nog wel de video´s ook in de les heb afgespeeld om de leerlingen, en mijzelf, te laten wennen. Komende week zal ik voor het eerst volledig ´flip de klas´uitvoeren met een 2e klas wiskunde. De lessen staan inmiddels al een paar dagen op de site en een redelijk deel van de leerlingen heeft zich al aangemeld.

Ik maak de videolessen op mijn iPad in de Educreations app en uploaden van de videolessen naar de Educreations website gaat automatisch. De lessen kunnen overigens ook vanaf de iPad gedeeld worden via embedden op een website of via email. Ook is het mogelijk om direct op de website je lessen te maken. Een iPad is dus niet noodzakelijk. Via de PC kun je met de muis tekenen, of gebruik maken van een tekentablet. Op de website kun je, wanneer je een account als docent hebt aangemaakt je school aangeven en je lessen combineren tot verschillende ´courses´ ofwel klassen. Een klas krijgt vervolgens zijn eigen url en code en deze kan met de leerlingen worden gedeeld. Bij het uploaden kan worden aangegeven of de lessen openbaar zijn of beperkt toegankelijk zijn, bijvoorbeeld alleen voor je eigen leerlingen.

De eerste keer dat leerlingen zich aanmelden met behulp van de aan hen doorgegeven, of via email gestuurde link, moeten zij een account aanmaken en zich aanmelden als ´student´, ofwel leerling. Alleen met een account als leerling kunnen zij klassen gaan volgen. Zij kunnen geen eigen lessen maken. Deze optie zal er in een latere versie van de site ongetwijfeld wel komen. Het aanmaken van het account is eenmalig, later kunnen leerlingen zich aanmelden voor nieuwe ´klassen´ via de hierbij horende code. Bij het aanmaken van een account bestaat de optie om een emailadres in te vullen. Hierop worden wijzigingen, zoals nieuwe lessen, in de klas doorgegeven. Zolang leerlingen nog niet zelf lessen kunnen maken laat ik ze dit doen via mijn account en tijdens de lessen via mijn eigen iPad.

Heb je interesse om te kijken hoe dit werkt en wil je een aantal van mijn lessen zien dan kan dat via de volgende links:
Klas: ´flip de klas voorbeelden´
Klas: ´lessen door leerlingen´
Maak een account aan als student, kies voor al of niet opgeven emailadres en meld je aan bij de klas. Ik ben heel benieuwd naar je reacties. Ik ben zelf ook nog erg lerende in deze!

14 reacties op Flip de klas beginnen met Educreations

  1. Frans, Prima plan. Ik ben zelf ook bezig in die richting, maar nog niet zo ver als jij. Ik heb naast Educreations een ander app, iets duurder, maar met meer mogelijkheden: Explain Everything.. Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met Flip de Klas. Ik wil trouwens mijn leerlingen zelf ook filmpjes laten maken met uitleg van een som. leuke en leerzame afwisseling van de wiskundelessen.

    • fransdroog zegt:

      DIck,
      Dank voor je reactie. Ik ben begonnen met ShowMe en overgestapt naar Educreations omdat dit toch iets meer mogelijkheden biedt. Met name het gemak waarmee op de iPad gemaakte lessen kunnen worden gedeeld via de website en dat er op de website klassen kunnen worden aangemaakt is een voordeel. Ik ben inmiddels zelf ook bezig met Explain Everything, dat voor het maken van de lessen zelf duidelijk weer veel meer mogelijkheden heeft. Alleen is het beschikbaar stellen van de lessen aan leerlingen iets bewerkelijker als je ook klassen wilt indelen enzovoorts. Zodra ik hierin mijn draai gevonden heb zal ik hierover zeker melding maken. Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn. Eén van de redenen om met Educreations te starten is voor mij ook geweest dat je op een gegeven moment gewoon iets moet gaan doen en niet kan blijven zoeken naar de ´beste´ tool.
      Als afwisseling werken de videolessen overigens prima en de leerlingen vinden het heel leuk om zelf te mogen doen.

  2. [...] background-color:#222222; background-repeat : repeat; } fdroog.wordpress.com – Today, 1:42 [...]

  3. [...] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } fdroog.wordpress.com – Today, 2:06 [...]

  4. [...] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } fdroog.wordpress.com – Today, 2:44 [...]

  5. frans ittmann zegt:

    Hoi Frans,

    Het is inderdaad een mooie app. Ik heb het ook gebruikt maar ben weer terug gegaan naar show me. De belangrijkste reen was dat leerlingen de filmpjes van edu creations niet konden afspelen op een iPad of iPod. Ze gebruiken namelijk Flash. Intussen is show me verbeterd waardoor je een opname tijdelijk stil kan zetten zodat je je instructie kan aanpassen zonder dat wordt opgenomen. Bijvoorbeeld een andere foto importeren of even wat wissen… Misschien is het inmiddels wel mogelijk om educreations af te spelen op een iPod. Dan hoor ik dat weer graag… Succes met je project!

    • fransdroog zegt:

      Hoi Frans,
      Dank voor je reactie en je wensen.
      De Educreations zijn (inmiddels?) wel op de iPad af te spelen. Het grote voordeel vind ik de bijbehorende website met zijn mogelijkheden. Een groot voordeel van ShowMe is inderdaad dat je kunt wissen. Dit is helaas (nog?) niet mogelijk met Educreations en zorgt er ook voor dat ik soms wat lang bezig ben met opnemen en soms tevreden moet zijn met wat schoonheidsfoutjes.
      Ik ben nu overigens bezig met de mogelijkheden van Explain Everything te onderzoeken. Die zijn duidelijk groter wat betreft opnemen. Ik zoek nu nog naar de voor mij meest geschikte methode om te delen met klassen

  6. [...] Blog van Frans Droog Hier houdt Frans ons op de hoogte van zijn ervaringen met Flip de Klas. [...]

  7. [...] Dit is de klas waarmee ik flipdeklas doe Share this:TwitterFacebookLinkedInVind ik leuk:LikeWees de eerste om post te [...]

  8. [...] van een account, via een code de video’s bekijken. Meer over Educreations is in een eerdere post te [...]

  9. [...] op te nemen en dit de leerlingen aan te bieden. Daar zijn verschillende manieren voor en ik heb dat gedaan via de iPad app Educreations met een bijbehorende website die het mogelijk lessen per klas te [...]

  10. [...] te nemen en dit de leerlingen aan te bieden. Daar zijn verschillende manieren voor en ik heb dat gedaan via de iPad app Educreations met een bijbehorende website die het mogelijk lessen per klas te [...]

  11. [...] Eerder bijdragen op dit blog over Flip de Klas. Flip de klas werkt! Revisited Flip de klas – Eenvoudig beginnen Boek review “Flip Your Classroom : Reach Every Student in Every Class Every Day” Flip de klas werkt! Flip de klas beginnen met Educreations [...]

  12. […] blogposts over Educreations: Flip de klas werkt! Revisited Flip de klas werkt! Flip de klas beginnen met Educreations Nu al 3 mooie iPad apps om leerlingen te laten […]

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 3.467 andere volgers

