Een nieuw jaar. Veel hetzelfde, maar niet alles. Met een verzoek. En een vraag.

Hetzelfde.

Ook in 2013 zal ik mij volop gaan bezighouden met The Crowd.the-crowd-logo.png

The Crowd is voor het onderwijs door het onderwijs. The Crowd is gericht op het mogelijk maken iedereen in het onderwijs beter te laten worden, op een daar hem of haar zelf gekozen manier: regie over je eigen professionalisering. Eén van de manieren waarop dit kan is workshops of trainingen volgen. Je kiest deze zelf uit omdat je er interesse in hebt en ze worden gegeven worden door mensen uit de praktijk, mensen die zelf dagelijks bezig zijn met waar ze over vertellen.

Om een beeld te geven van de mogelijkheden een aantal activiteiten die ik het afgelopen jaar heb bijgewoond:

In het eerste jaar van The Crowd heb ik ook zelf een aantal workshops verzorgd:

Flip de klas flip_certified

Dat is een heel traject geweest. Toen ik mij, in al mijn enthousiasme voor het idee achter The Crowd, ingeschreven had en tijdens de eerste eventstorm ook even enthousiast aanmeldde voor een groep die wel geïnteresseerd was om iets met ‘Flip de klas’ te gaan doen, wist ik daar nog weinig tot niets van. Ik meldde mij aan om er iets over te leren! En er waren experts aanwezig die het al langer gebruikten en die het mij wel wilde leren. En om dat te kunnen doen heb ik meegeholpen met de organisatie van een aantal workshops. En als voorbereiding op die workshops ben ik me er een beetje in gaan verdiepen. En tijdens die workshops heb ik ontzettend veel geleerd en ben ik ontzettend gemotiveerd geraakt over het principe. Het principe van Flip de klas en het principe achter The Crowd. Vooral door de geweldige positieve energie die aanwezig was tijdens de workshops. En dat zag en zie ik steeds weer. Bij alle activiteiten waar ik geweest ben. Het klinkt zwaar en is lastig uit te leggen. Maar het is waarom The Crowd werkt. Het is als live muziek. Je moet er bij geweest zijn om het te voelen.

web2.0indeklas_boekentasNa mijn eerste ervaringen met Flip de klas heb ik het vervolgens aangedurfd zelf, in mijn eentje, een workshop aan te bieden over iets waarvan ik dacht misschien iets te weten dat ik zou kunnen delen. Ik noem het altijd ‘Web 2.0 in de klas’ en het gaat over dingen die ik dagelijks bij het voorbereiden van en tijdens mijn lessen doe, gebruik maken van handige internet toepassingen. Ook deze workshops verliepen heel plezierig. Deelnemers gaven na afloop unaniem aan dat ze iets geleerd hadden waar ze zelf voor gekozen hadden en dat ze er ook iets mee konden en zouden gaan doen.

Nieuw.

Per 1 januari is The Crowd niet langer ‘powered by APS’ maar staat het als vereniging i.o. volledig op eigen benen. Wij zijn het APS heel erg dankbaar en zonder hun ondersteuning zouden we niet staan waar we nu staan. Aan de andere kant zijn we ook blij zelfstandig en onafhankelijk te worden. Bij een vereniging i.o. horen bestuursleden en daar ben ik er één van, de anderen zijn Michel van Ast, Karel Hermans en Patrick Vaanhold. Alle drie bevlogen onderwijsmensen, met wie ik het een eer vind te mogen samenwerken.

Ook dit jaar ben ik van plan weer een aantal activiteiten en workshops te verzorgen. Omdat ik vind dat waar woorden zijn ook daden moeten zijn. Je bent van harte uitgenodigd om aan één van deze activiteiten deel te nemen. Op de agenda staan voor de komende periode:

Deze blogpost is ook een verzoek en een vraag.

Ik wil je verzoeken ook te delen wat je weet en wat je kan met anderen. Je kunt en weet meer dan je denkt. Organiseer een activiteit om je kennis en kunde te delen. Maar ook, net zo belangrijk. Laat horen wat je zelf zou willen leren. Plaats een oproep voor een activiteit. Vraag hulp bij de organisatie als je twijfelt.

The Crowd heeft als één van zijn inspiratiebronnen het boek Drive van Daniel Pink en drie daarin genoemde factoren die werkelijke drijfveren zijn voor mensen om werk te verrichten: zingeving, meesterschap en autonomie. Soms, als ik in de auto zat naar een activiteit toe of terug naar huis moest ik daar aan denken. Letterlijk.

Mijn drive voor The Crowd ziet er tot dusver ongeveer zo uit.

Ga je mee op reis naar mooier onderwijs?

My Drive for The Crowd 2 2013-01-05_0824

Een reactie op Een nieuw jaar. Veel hetzelfde, maar niet alles. Met een verzoek. En een vraag.

  1. [...] achter The Crowd, zonder anderen tekort te doen, is Frans Droog die het nieuwe jaar start met een oproep. Bij deze hier ook [...]

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 3.440 andere volgers

