#Web2.0 in mijn eigen klas: starten met #wallwisher en #edistorm

Na wekenlang druk te zijn geweest met het ontdekken van al het mooie dat Web 2.0 te bieden heeft voor het onderwijs is het nu weer tijd om echt te gaan lesgeven. Ik heb ontzettend veel materiaal verzameld en een klein deel daarvan al gedeeld via dit blog en via mijn Yurls pagina´s. De bedoeling is dat dit zeker zal blijven doorgaan. Vanaf nu zal ik ook verslag doen van mijn eigen ervaringen met het gebruiken van verschillende Web 2.0 tools in mijn klassen.

Gisteren was de eerste dag op school, maar nog zonder leerlingen. Paar toespraken, paar besprekingen, maar vooral natuurlijk bijpraten met de collega´s over de vakantie en voor je het wist ook weer over school en over leerlingen. In een paar uur leek de vakantie weken geleden.

Dit jaar ben ik mentor van een 1e klas en een van de besprekingen ging over de organisatie van het brugklaskamp over twee weken. Dat gaat heel leuk worden, vooral ook dankzij de inzet van mijn drie geweldige juniormentoren. Dit zijn leerlingen van klas 6-VWO en zij waren in hun vakantie al druk bezig geweest met het verzamelen van allerlei kennismakingsspellen en het organiseren van een sport-caroussel. Geweldig. Extra leuk, omdat deze leerlingen 5 jaar geleden in mijn toenmalige 1e klas mentorklas zaten! En ik heb de foto´s nog!!.

Maandag gaan de leerlingen voor de 1e keer komen om hun boeken en roosters op te halen. Mijn klas zal dan meteen te maken krijgen met hun ´eerste´ Web 2.0 ervaring. Ik heb een Wallwisher opgezet voor het brugklaskamp en hier kunnen zij hun ideeën en wensen op achterlaten. De juniormentoren had ik eerder deze week al uitgenodigd hiervoor en zij vonden het een goed idee en makkelijk uitvoerbaar.

Maandag is ook de 1e vergadering van het leergebied Mens en Natuur en de verzamelde exacte secties en als voorzitter heb ik ook hiervoor een Wallwisher opgezet en met de agenda meegestuurd. Deze met het doel de collega´s op de hoogte te stellen en voorzien van de vraag of zij opmerkingen hebben over de vergadering of over Wallwisher zelf. Tijdens de vergadering zal ik een korte presentatie geven over Web 2.0 en zijn toepassingen en voor de geïnteresseerden na afloop een uitgebreidere met meer toelichting op alle mogelijkheden en mijn eigen plannen voor dit jaar. De presentatie zal zijn in de vorm van een prezi! (zie voor meer informatie)

Woensdag is dan de 1e ouderavond en ook hiervoor heb ik een Wallwisher opgezet voor de ouders. Dit om te laten zien wat hun kinderen zoal leren op school, maar ook voorzien van de vraag of zij opmerkingen hebben naar aanleiding van de ouderavond of het aanstaande brugklaskamp.

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties op de verschillende Wallwishers en vooral ook naar eventuele verschillen tussen de drie groepen gebruikers. O ja, als je Wallwisher wilt gaan gebruiken is er nu een mooie, uitgebreide Nederlandstalige handleiding beschikbaar van Andrè Mansen.

De jumiormentoren en enkele collega´s heb ik ook uitgenodigd voor een Edistorm om ook hier het gebruik van de testen alvorens dit op mijn leerlingen los te laten. Waar Wallwisher heel eenvoudig bleek is Edistorm toch al wat lastiger. Na het ontvangen van de uitnodiging in de email en het aanklikken van de link moet er namelijk als eerste een account worden aangemaakt. Dit blijkt toch een drempel in verband met het invullen van gegevens en het maken van een password. Een kleine drempel is ook het feit dat het Engelstalig is. Voor de leerlingen moet er dus vooraf een duidelijke instructie worden geven, liefst aan de hand van een demonstratie. Gezien deze ervaringen en de benodigde hoeveelheid tijd zal ik Edistorm de eerste week nog niet starten met mijn klassen.

One Response to #Web2.0 in mijn eigen klas: starten met #wallwisher en #edistorm

  1. […] het leergebied, de ouderavond en het brugklaskamp had ik drie verschillende wallwisher walls, ofwel digitale prikborden, opgezet en ik zou hier laten horen hoe dit was verlopen. Ik kan niet […]

Geef een reactie

