#Web2.0 in mijn eigen klas: ervaringen met #wallwisher en #prezi

Inmiddels een week verder alweer. Een drukke week, maar ook een leuke week. Druk vooral door het ´extra´ werk van deze week, de eerste leergebied vergadering, de eerste afdelingsvergadering, de ouderavond voor het brugklaskamp komende week en de organisatie van het brugklaskamp. Leuk vooral door de leerlingen. Het blijft toch mooi om ze allemaal weer binnen te zien komen met hun jeugdig enthousiasme en hun jeugdige overmoed, directheid, verlegenheid. en hun grote rugzakken natuurlijk.

Voor het leergebied, de ouderavond en het brugklaskamp had ik drie verschillende wallwisher walls, ofwel digitale prikborden, opgezet en ik zou hier laten horen hoe dit was verlopen. Ik kan niet anders zeggen dan, lees maar…..

De collega´s van het leergebied waren wel geïnteresseerd maar het aantal dat ook daadwerkelijk de wall bezocht en een sticky achterliet is vooralsnog beperkt gebleven. Het blijft gissen naar de exacte reden hiervoor, maar ik zal nogmaals een wall starten, met ditmaal een directere koppeling naar een activiteit, zoals de komende onderwijs ontwikkelmiddag.

De leerlingen van de mentorklas waren zeer enthousiast en zijn meteen begonnen met berichten achterlaten en dit loopt nog steeds door! Ze laten weten wat ze vinden van het kamp, dat ze jarig zijn,  de juniormentoren herinneren hen eraan dat ze hun ´proud-to-be-fout´spullen voor de disco niet moeten vergeten, enzovoorts. Zij vinden het vooral ook leuk dat er links naar muziek en video kunnen worden geplaatst en geven op deze wijze door welke muziek ze graag willen horen op de disco-avond tijdens het kamp, met toevoeging van de betreffende YouTube video. Eén van de leerlingen is zelfs zo enthousiast geworden dat hij al zijn eigen wall heeft opgezet voor de hele klas!

De ouders zijn ook meteen actief geworden, met een wat verrassende wending zelfs. Ze lieten ze weten wat ze vonden van de ouderavond, van de wall zelf en ook van het brugklaskamp en de mentor :-). De ouders geven aan dat ze het een goed idee vinden om een voor iedere ouder zichtbare plek te hebben waar ze vragen of informatie kunnen achterlaten. De verrassende wending zat in de oproep van een ouder om gezamenlijk te gaan onderzoeken of, en zo ja hoe, het mogelijk is de lessentabel te gaan aanpassen! Dat er in zo´n ´ simpele´ Web 2.0 tool als een digitaal prikbord zo´n democratische kracht zou schuil gaan had ik zeker niet verwacht. (En dat ik hun voorstel van harte steun maakt het extra leuk voor mij… 🙂 )

Ik kan dus niet anders zeggen dan dat de wallwisher walls mijn eigen verwachtingen ver hebben overtroffen en raad iedereen die erover zit te denken het eens te proberen dit gewoon te DOEN.

Voor de leergebied Mens en Natuur vergadering had ik een prezi voorbereid om te laten zien wat ik dit jaar allemaal wil gaan doen met Web 2.0. Deze presentatie ging, tot mijn eigen grote verbazing, maar wel aansluitend bij mijn onuitgesproken grootste hoop, zo goed dat we besloten hebben om de komende onderwijs ontwikkelmiddag hier volledig aan te gaan besteden! Voldoende collega´s willen meer informatie, zodat ook zij dit jaar nog aan de slag kunnen met een paar Web 2.0 tools. Eén hiervan zal zeker een wiki zijn. Nadat leerlingen, die hiermee de afgelopen jaren bij mijn kennis hadden gemaakt en de voordelen hadden gezien, ontdekten dat ze nu een nieuwe docent hebben ´eisten´ zij meteen dat ook hij een wiki zou gaan opzetten. Geweldig!! Dat is nog eens leerling-gestuurd onderwijs! Na het brugklaskamp ga ik hem laten zien hoe je een wiki start en beheert. De druk kwam niet alleen van de leerlingen, maar ook uit de voor mij onverwachte hoek van hun ouders. Tijdens de ouderavond werd een andere collega gevraagd waarom hij geen gebruik maakte van een wiki, zoals de heer Droog, want ´dat was toch zo handig gebleken´. Fantastisch! Ook deze collega komt dus op de mini-cursus. Tijdens de koffiepauze werd hier natuurlijk over gesproken, omdat ik de ´veroorzaker´ was van ´extra werk´, met als gevolg dat er nu nog wat collega´s mee komen kijken hoe een wiki op te zetten. Een heel mooi resultaat en een hoopvol begin van dit schooljaar!

Reacties? Graag!

Advertenties

One Response to #Web2.0 in mijn eigen klas: ervaringen met #wallwisher en #prezi

  1. Willem schreef:

    Mooi verhaal en leuk opgetekend! Leerlinge, ouders en collega’s mogen echt blij zijn met jou!
    Laat je vooral niet ontmoedigen als de reacties ook een keer wat minder zijn of uitblijven. Je bent echt goed bezig!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: