webdoc !!!

Vrijwel elke ochtend begint voor mij met het langslopen van twitter en mail. Ik gooi wat weg, ik bewaar wat, ik stuur wat door. Een routineklus, maar wel een leuke. Er zit altijd wel wat tussen. En soms iets ´bijzonders´. Vandaag is zo´n dag dat er iets bijzonders tussen zat. Iets heel bijzonders.

webdoc !!!

Via een link geplawebdoc logats door Don Lourcy in de Diigo groep Classroom 2.0, waar ik lid van ben, kwam ik op de blog The Innovative Educator van Lisa Nielsen op de post Webdoc – Great Tool to Bring Learning to Life Through Multimedia. Ik nam een kijkje.

Je maakt in een paar seconden een account aan en kunt meteen aan de slag. Met webdoc kun je vervolgens heel snel en heel eenvoudig het volgende doen op het lege canvas waar je mee begint: een achtergrond toevoegen, tekst invoegen, tekenen, een plaatje, geluid of video invoegen, een app toevoegen.  Achtergrond en tekst invoegen is een kwestie van klikken en typen. Het toevoegen van beeldmateriaal van het web gaat via een simpele ´drag and drop´ actie.  Voor het invoegen van video zijn YouTube en Vimeo als bronnen beschikbaar. Dit gaat heel snel en heel eenvoudig. Opnemen van geluid en video via de webcam is eveneens eenvoudig mogelijk. Naast het invoegen van links via url is het ook mogelijk om html in te voegen, wat betekent dat je niet beperkt bent tot de aanwezige apps. Deze apps vormen een hele mooie toevoeging. Zo kun je eenvoudig je twitter account, een twitter search, een countdown time of een poll toevoegen.

Wanneer je klaar bent met je webdoc post je deze op de site en hierbij kun je er voor kiezen de post meteen door te sturen naar twitter of facebook. In het geval van facebook gaat er een klikbare thumbnail met je post mee en dit maakt het zeer aantrekkelijk en aanlokkelijk. Je kunt je webdoc ook embedden in je blog of website. Op de webdoc site kun je er voor kiezen om je post publiek of privé te maken en op die manier is webdoc ook als sociaal medium te gebruiken, waarbij je met vrienden deelt.

Als het opvalt dat ik de woorden simpel, eenvoudig en snel nogal veel gebruik dan is dit niet zonder reden. Het gebruik van webdoc is simpel, eenvoudig en vooral snel! Uit ervaring wijs geworden heb ik zelf even getest hoe het in de praktijk allemaal werkt en in letterlijk een paar minuten had ik een webdoc aangemaakt, gepost en naar twitter en facebook gestuurd: web20 in de klas

webdoc lijkt veel op glogster waarbij de verschillen vooral zitten in de achtergronden, de apps en de snelheid. webdoc is veel sneller en het is eenvoudiger om video toe te voegen. De apps geven webdoc bovendien een flinke extra. glogster heeft meer achtergronden en zal hiermee waarschijnlijk meer aanspreken bij jongere leerlingen. webdoc heeft zelf een site met mogelijke toepassingen in het onderwijs.

Ik nam een kijkje. Ik was zwaar onder de indruk. Ik raad webdoc dan ook van harte aan! En….. ik hoor heel graag jullie ervaringen. (Terwijl ik dit type staat (natuurlijk) twitter aan en daar zie ik dat een aantal van mijn volgers daar, na mijn eerste tweet vanmorgen over webdoc, al zelf aan de slag zijn gegaan! Geweldig!)

4 Responses to webdoc !!!

  1. […] webdoc !!! Vrijwel elke ochtend begint voor mij met het langslopen van twitter en mail. Ik gooi wat weg, ik bewaar wat, ik stuur wat door. Een routineklus, maar wel een leuke. Er zit altijd wel wat tussen. En… Source: fdroog.wordpress.com […]

  2. […] op het weblog van Frans Droog ‘Droog’s – Leren delen’ vind je in de blogpost “webdoc!!!” een uitgebreide beschrijving van deze tool. Kortom: deze blogposts moet je de zeker even lezen […]

Geef een reactie

