De 12 belangrijkste dingen om te weten over leerlingen in de 21e eeuw

Er wordt nogal eens negatief gedaan over de huidige generatie leerlingen. Ze zijn lui, arrogant, onverantwoordelijk, richtingloos, apathisch en ga zo maar door. Ik weet dat, want ik maak me daar zelf ook wel eens schuldig aan. Of liever zeg ik, ik heb me daar ook wel eens schuldig aan gemaakt. Maar je kunt het ook van een andere kant bekijken, een positieve kant. En dat als basis nemen voor je onderwijs. Je kunt beter op het goede bouwen dan het slechte als spiegel gebruiken.

In een blogpost op de de site ´the 12 most´beschrijft Angela Maiers 12 belangrijke eigenschappen van de ´jeugd van tegenwoordig.´Zoals aangegeven in een reactie van Lisa Nielsen, hebben een aantal van deze eigenschappen direct met het onderwijs en de manier waarop de leerlingen van nu leren te maken.

4. Ze leren wereldwijd en zijn uitstekende docenten. Kinderen van nu zijn bezig zich te veranderen als leerlingen, docenten en leiders. Ze zijn zelfvoorzienend en onafhankelijk. Ze wachten niet op school om te ontdekken hoe dingen werken. Dit betekent dat docenten niet langer in het centrum staan en niet langer de enige bron en eigenaar van informatie zijn. Docenten kunnen een stapje terug doen en dienen zich er rekenschap van van te geven dat het speelveld gelijkwaardig is geworden en de toegang tot informatie dezelfde is geworden.

7. Ze zoeken uitdagingen. Leerlingen van nu voeden zich met en groeien door veranderingen en oprechte uitdagingen. Ze zijn erg flexibel en passen zich gemakkelijk aan. Ze houden er niet van om gedwongen alleen maar ´in-the-box´te werken. Ze willen creëren, uitvinden en vernieuwen. Dit betekent dat docenten niet meer kunnen volstaan met leerlingen achter een tafel zetten en de opdracht geven een stuk te lezen en vervolgens de opdrachten uit het boek te maken. Ze datzelfde achter een computer laten doen is ook niet meer voldoende.

9. Ze stellen vragen. Leerlingen van nu trekken alles in twijfel.  Zij doen dit niet om te rebelleren of iets te bewijzen maar om verandering te bewerkstelligen. Zij stellen vragen om er achter te komen WAT zij vinden en WAAROM zij dat vinden. Dit betekent dat docenten niet langer de belangrijkste vragensteller is, die van te voren vastgelegde antwoorden verwacht. Docenten dienen voorbereidt te zijn om, veel vaker dan vroeger, de vraag te beantwoorden ´WAAROM moeten we dit weten/leren?´ Docenten dienen leerlingen ruimte te geven om vragen te formuleren en antwoorden te zoeken over onderwerpen die zij zelf betekenisvol vinden.

10. Ze waarderen vriendschappen en relaties. Vriendschappen zijn zeer diep en daarmee belangrijk geworden voor leerlingen van nu. Vrienden hebben ontzettend veel invloed en leerlingen zijn bereidt om veel in vriendschappen te investeren. Dit betekent dat docenten er rekening mee dienen te houden dat leerlingen van nu allerlei sociale media tot hun beschikking hebben om vriendschappen te maken en te ontwikkelen. Docenten dienen de kracht van vriendschappen te herkennen en zouden kunnen helpen met het begeleiden van leerlingen om vrienden ook onderdeel te laten worden van hun persoonlijke leer netwerk.

11. Ze veranderen de wereld. Leerlingen van nu kunnen en zijn bereidt om werk te doen dat er toe doet in de wereld. Ze willen ergens werken waarvan zij denken dat het goed is en dat het een positieve invloed op de wereld zal hebben. Zij zijn bereidt om hierin voorop te lopen. Dit betekent dat leren niet langer beperkt is tot het klaslokaal en dat het niet langer los kan staan van de rest van de wereld. Docenten kunnen leerlingen helpen bij hun wens een verschil te maken en onderdeel te zijn van verandering. Docenten kunnen dit doen door barrières die er zijn op scholen te helpen verwijderen.

Leerlingen veranderen en dus dienen docenten te veranderen. Een mooie plek om te beginnen zou de onderwijs 2.0 dag kunnen zijn.

Een leerling 2.0 verdient een docent 2.0.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: