SMS´en met leerlingen en ouders, of toch niet?

Wat zou het toch handig zijn om in één klap een hele klas een sms te kunnen sturen. Een laatste wijziging in het rooster, een herinnering aan een afspraak, een toevoeging aan een les, de laatste details van een excursie. Vul zelf maar in. Het grote voordeel van een sms bericht is dat dit met elke telefoon ontvangen kan worden, of verzonden. Er is dus geen noodzaak voor een internet verbinding of een smartphone. Als dit nu ook nog zou kunnen op een manier waarbij de telefoonnummers geheim blijven dan zou dit helemaal geweldig zijn.

Er bestaan inmiddels twee van zulke diensten! Dit zijn remind101 en Celly.

Remind101 is een eenvoudige, basale dienst waarbij de docent via de computer een tekstbericht stuurt aan alle leerlingen en/of hun ouders. Leerlingen en/of ouders kunnen via een mobiele telefoon een tekstbericht terug sturen, zij hebben dus geen computer nodig. Dit werkt via het eenmalig delen van een code voor de betreffende groep.celly

Celly is een heel stuk uitgebreider en geeft ook de mogelijkheid om ´cellen´ aan te maken. Er kan hierbij gekozen worden voor volledige openheid of controle van berichten voor zij openbaar worden. Er kunnen ´receptors´ worden toegevoegd die automatisch berichten van bijvoorbeeld twitter of RSS-feeds ontvangen. Er kunnen enquêtes in worden opgenomen en alle berichten worden gearchiveerd, zodat er ook in gezocht kan worden.

Ik ben erg enthousiast over beide diensten en zie er veel mogelijkheden in 🙂 . Tegelijkertijd ben ik teleurgesteld 😦 . Beide diensten werken (vooralsnog) alleen in Amerika. Waarom ik ze hier dan toch noem? Om te laten zien dat dit soort mogelijkheden er zijn en omdat ik hoop dat een vergelijkbare dienst ook in Nederland van de grond kan/zal komen. Weet je er één? Ik hou me aanbevolen!

7 Responses to SMS´en met leerlingen en ouders, of toch niet?

  1. Jan Kok schreef:

    Wij beginnen er dit jaar mee. Het lijkt me een prima oplossing.

  2. Tom schreef:

    Raak ik al lezende helemaal enthousiast…..blijkt het aan het eind van het artikel nog niet in Nederland te kunnen. Jammer, maar blijf het zeker volgen. Tom

  3. André schreef:

    Neem een Smartphone en Yammer en je bereikt nagenoeg hetzelfde. Binnen Yammer kan je communities creëren en daar leerlingen (en ouders!) gericht op uitnodigen.
    Plaats je daar als docent een bericht op, dan kan iedereen dat lezen uiteraard.
    Reacties op die berichten worden ook door iedereen gelezen (à la Twitter) dus in die zin wijkt het af van sms-en

    • fransdroog schreef:

      Dank voor de tip. Het mooie van de in de blogpost genoemde diensten is dat zij met elke telefoon te gebruiken zijn en geen internet vereisen. Daarom yammer 🙂 dat dit (nog) niet kan in Nederland/Europa.

  4. […] langer geleden dan ik dacht (september 2011), dat ik bovenstaande heb geschreven in de blogpost: SMS’en met ouders en leerlingen, of toch niet? Regelmatig heb ik aan deze post teruggedacht. Regelmatig heb ik op allerlei sociale media langs […]

Geef een reactie

