Top 10 manieren om leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren te geven

Ik denk dat het van groot belang is om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en ze hier mede verantwoordelijk voor te maken. dalton driehoekSinds het begin van dit jaar geef  ik les op een Dalton school en ben ik me hier nog bewuster van geworden. Op deze school zijn de basisvoorwaarden hiervoor min of meer verzekerd, wat zeker niet wil zeggen dat dit ook automatisch voor de uitvoering geldt. In deze blogpost heb ik daarom een aantal tips verzameld die mij, en misschien ook anderen, kunnen helpen om ook aan de uitvoering van deze wens toe te gaan komen. Mijn suggestie: kies er een paar uit die bij je passen, en dit jaar mogelijk zijn, en breidt dit volgend jaar uit.

1. Neem niet alle beslissingen. Sta keuze´s toe. Stimuleer leerlingen om beslissingen te nemen over hoe zij het best leren. Creëer mogelijkheden, zodat het voor leerlingen mogelijk is hun eigen interesses te volgen en hun vaardigheden op verschillende manieren te oefenen. Probeer tegemoet te komen aan de verschillende leerstijlen van leerlingen. Verwacht niet dat alle leerlingen op dezelfde wijze reageren. Integreer technologie daar waar mogelijk om creatief leren te stimuleren.

2. Wees niet te beperkt en wees duidelijk. Stel open vragen, met waar mogelijk meerdere antwoorden die leiden tot nieuwe vragen. Reageer op vergelijkbare wijze op alle antwoorden. Zorg voor een structuur en omgeving waarin leerlingen worden gestimuleerd om te leren door kritisch te denken en mogelijkheden te onderzoeken.

3. Praat minder. Beperk de hoeveelheid tijd die je voor de klas staat en praat. Maak een opstelling in de klas die overleg en samenwerking stimuleert. Stimuleer leerlingen om op elkaar te reageren. zelevaluatie

4. Luister meer. Vraag om feedback. Laat leerlingen opschrijven wat ze geleerd hebben. Laat leerlingen aangeven welke onderdelen van de lessen als positief worden ervaren, welke als negatief en wat hen zou kunnen helpen in de toekomst. Gebruik wat leerlingen aangeven en pas je lessen waar mogelijk aan.

5. Toon modellen en houdingen die leren bevorderen. Vertel over je eigen ervaringen. Stel vragen. Laat zien hoe je zelf denkt. Stimuleer enthousiasme, openheid, nieuwsgierigheid en reflectie. Laat zien dat je initiatieven waardeert. Probeer lesactiviteiten te koppelen aan of te vervangen door activiteiten buiten de school.

6. Toets minder of anders. Noteer vorderingen van leerlingen zonder deze te toetsen en creëer mogelijkheden om op verschillende manieren te leren en te toetsen. Laat leerlingen hun vorderingen presenteren aan een groter publiek dan de docent, via een presentatie of een blog. Leg bij de beoordeling evenveel nadruk op het proces en de vorderingen als op het resultaat. Betrek leerlingen bij beoordelingen.

7.  Stimuleer het vastleggen van doelen en reflectie. blog for dogsLaat leerlingen zien hoe zij doelen kunnen zetten voor hun leren. Geef leerlingen mogelijkheden om regelmatig aan zelfevaluatie en reflectie te doen. Geef constructieve en specifieke feedback. Blogs kunnen hiervoor een mooie tool zijn.

8. Wees flexibel bij het maken van een lesplan. Leg niet alles vast binnen een les. Maak ruimte voor interactie en daag leerlingen uit om dieper of anders op het onderwerp in te gaan. Wees niet bang om de richting hiervan open te laten. Als je het aandurft laat dan ´delen´ van de lesstof weg of maak ´fouten´. Laat leerlingen dit ontdekken.

9. Richt de aandacht op het leren en niet op het werken. Zorg ervoor dat de leerlingen weten wat de reden is voor het werk dat zij in de les moeten doen. Vermijd ´bezig-houden´. Vraag je ook zelf bij elke activiteit af waarom deze onderdeel is van de les. Probeer zoveel mogelijk technologie de klas in te halen om het leren te ondersteunen.

10. Organiseer door leerlingen geleide bijeenkomsten. Betrek leerlingen bij het organiseren van presentaties over hun leren. Laat presentaties niet alleen gaan over het product maar ook over het proces. Laat leerlingen zelf aangeven waar zij goed in zijn en waar zij fouten maken. Laat leerlingen zelf aangeven waarin zij verbeterd zijn en waar nog verbeteringen te halen zijn.

Natuurlijk is dit een vrij willekeurige lijst en zijn er vele toevoegingen of wijzigingen mogelijk. Alle reacties om deze lijst aan te passen zijn daarom welkom!

Deze blogpost is gebaseerd op een bijdrage van whatedsaid waarop ik werd geattendeerd door een tweet van @mrsebiology in mijn zoektocht naar het aanpassen van mijn lesgeven als gevolg van mijn start op een nieuwe school.

Advertisements

8 reacties op Top 10 manieren om leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren te geven

  1. André zegt:

    Mooie opsomming. Handig voor de ‘zoekende’collega’s. Zet je dit ook in de wiki?
    Vraag morgen even naar het nieuwe logo dat we hanteren, die met de tandwielen of embed de clip die een andere school van onze creatie heeft gemaakt (http://youtu.be/Raq9Fci36Zs)

    • fransdroog zegt:

      Dank voor je reactie! Ik zal een link naar deze blogpost in de WL_starters wiki van het Wolfert Lyceum zetten. Ik zal het filmpje zeker bekijken en eventueel toevoegen.

  2. […] Top 10 manieren om leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren te geven Ik denk dat het van groot belang is om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en ze hier mede verantwoordelijk voor te maken. Sinds het begin van dit jaar geef  ik les op een Dalton s… Source: fdroog.wordpress.com […]

  3. […] Top 10 manieren om leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren te geven Ik denk dat het van groot belang is om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en ze hier mede verantwoordelijk voor te maken. Sinds het begin van dit jaar geef  ik les op een Dalton s… Source: fdroog.wordpress.com […]

  4. […] Top 10 manieren om leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren te geven Ik denk dat het van groot belang is om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en ze hier mede verantwoordelijk voor te maken. Sinds het begin van dit jaar geef  ik les op een Dalton s… Source: fdroog.wordpress.com […]

  5. […] Top 10 manieren om leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren te geven […]

  6. […] waar nog verbeteringen te halen zijn. Dit artikel is met toestemming van Frans Droog overgenomen. Hier is het volledige artikel te lezen. Deel deze 10 manieren met je netwerk! var […]

  7. Greenovators.nl

    Top 10 manieren om leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren te geven | Droog’s

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: