9 redenen om te bloggen in de klas

I love bloggingMet als mooie aanleiding mijn eerste bezoek aan het Edubloggersdiner morgen kan de bijdrage dit weekend eigenlijk over niets anders gaan dan over bloggen in de klas.

Ik denk dat bloggen een hele mooie tool in het onderwijs kan zijn en heb hieronder mijn gedachten hierover in een lijstje samengevat.

1. Schrijven in een blog is anders dan schrijven op papier. Bloggen kan in de eerste, de tweede of de derde persoon. Een blog is eenvoudig aan te passen na commentaar. Op een blog kan gemakkelijk gereageerd worden. Bloggen helpt leerlingen beter te schrijven.

2. Bloggen dwingt tot schrijven én nodigt uit tot schrijven. Wanneer leerlingen worden verplicht een bijdrage aan een blog te leveren worden zij verplicht goed na te denken over wat zij hoe willen vertellen. Na dit een aantal keer gedaan te hebben kan het zijn dat leerlingen het op deze wijze delen van hun kennis, meningen en hobby´s gaan waarderen en zelf gaan toepassen om zo in contact te komen met gelijkgestemden en reacties te ontvangen.

3. Bloggen leert formuleren. Leerlingen kunnen hun gedachten vaak prima mondeling verwoorden maar zijn soms niet in staat deze ook duidelijk op papier te krijgen. Een (openbaar) gepubliceerde blog helpt hen hierbij, omdat ze zich bewust zullen worden van het belang van een juiste structuur en juiste formuleringen bij het overbrengen van kennis en meningen.i think blogging

4. Bloggen maakt het verschil duidelijk tussen informeel en formeel schrijven en tussen persoonlijk en zakelijk. Leerlingen raken steeds meer gewend aan een woord- en taalgebruik dat volledig geaccepteerd is binnen een aantal door hen veel gebruikte sociale media zoals sms, ping, whatsapp, twitter, hyves en facebook maar dat niet kan in een formele setting. Ook zijn leerlingen zich er vaak niet van bewust dat zij soms erg gemakkelijk persoonlijke informatie delen. Door het schrijven van een blog kunnen zij hier op gewezen worden. Een belangrijk onderdeel hierbij vormt het gebruik maken van de mogelijkheid tot het ´editen´ van een bijdrage voor tot publicatie wordt overgegaan.

5. Bloggen maakt het mogelijk voor leerlingen om te laten zien wie ze zijn. Wanneer een blog in de eerste persoon geschreven moet worden krijgen leerlingen de kans om hun persoonlijke visie op een onderwerp te laten zien. Herhaaldelijk blogs laten schrijven en bespreken versterkt dit effect. Blogs laten schrijven met een vrijere opdracht nodigt leerlingen nog meer uit om te durven laten zien wie zij zijn. Vooral het volledig publiek zetten van blogs kan er juist toe leiden dat leerlingen zich kunnen en durven uiten op een wijze die zij bij een besloten variant of in een klas situatie door de groepsdynamiek niet laten zien.

6. Bloggen zorgt voor interactie tussen leerlingen en kan de band tussen leerlingen en tussen leerlingen en docent versterken. Bij bloggen is het eenvoudig voor leerlingen op elkaar´s werk te reageren en zo elkaar en elkaar´s meningen beter te leren kennen. Ditzelfde geldt voor de docent. De onderlinge interacties kunnen als een vorm van feedback beschouwd worden en kunnen bijdragen aan verbeterde versies. Het elkaar beter leren kennen kan ook zorgen voor een betere onderlinge band.

7. Bloggen opent mogelijkheden tot interacties met leerlingen over de gehele wereld. Door een blog publiek zichtbaar te maken ontstaat de mogelijkheid om in contact te komen met leerlingen over de gehele wereld. Een fantastische manier om dit bewust te doen en om er voor te zorgen dat blogs ook gelezen worden is gebruik te maken van ´quad-blogging.´ Hierbij werken vier scholen (of vier docenten binnen een school) samen en elke week staat het blog van één van de scholen centraal. De leerlingen van de andere drie scholen wordt dan door hun docent gevraagd hier op te reagerblogging quaden.

8. Bloggen is een andere vorm van presenteren. Bloggen kan ingezet worden om eens op een andere dan gebruikelijke wijze leerlingen een presentatie te laten inleveren. Hierbij bestaat dan de mogelijkheid om de feedback van medeleerlingen of buitenstaanders mee te wegen in de uiteindelijke beoordeling.

9. Bloggen kan gebruikt worden bij gedifferentieerd lesgeven. Bloggen kan ingezet worden binnen een klas om tegemoet te komen aan verschillende leerstijlen en leerniveau´s. Hoewel bloggen in eerste instantie vooral geschikt lijkt voor sociaal leren is het bij uitstek ook geschikt voor de meer gesloten leerling, die eenvoudiger de kans krijgt om in zijn eigen omgeving en op zijn eigen tempo zijn bijdrage te leveren. Door gevarieerde opdrachten te geven kunnen leerlingen op verschillende niveau´s worden aangesproken en uitgedaagd.

Bloggen is waarschijnlijk niet voor alle leerlingen of alle docenten of alle onderwerpen altijd even geschikt maar ik denk dat alle leerlingen en docenten er op zijn minst eens kennis mee moeten maken en het een keer in één of andere vorm moeten proberen. Ik denk dat vooral voor talen en maatschappelijke vakken blogs een prima manier vormen om leerlingen eens wat anders te laten doen op een manier die hen aanspreekt en die aansluit bij de huidige ontwikkelingen op het gebied van digitalisering in het onderwijs en de opkomst van de sociale media buiten en binnen het onderwijs. Een startpunt zou kunnen zijn op zoek te gaan naar een aantal geschikte blogs en hier eens op een bijdrage te reageren. Vervolgens kan er dan via een besloten blog worden overgestapt naar een volledig open vorm.

Het mag duidelijk zijn dat de hier besproken voordelen van bloggen voor leerlingen voor het grootste deel ook gelden voor docenten! Begin eens met reageren 🙂

Voor deze bijdrage heb ik dankbaar gebruik gemaakt van een post van Vicky Davis over bloggen in de klas.

Advertisements

15 reacties op 9 redenen om te bloggen in de klas

  1. Anita Bracke schreef:

    Ik ben het helemaal met je eens. Zelf heb ik gr.3 en wordt er nog niet door leerlingen in het blog geschreven. Maar voor mijzelf is het eigenlijk onmisbaar geworden. Ouders zijn heel enthousiast erover.

    • fransdroog schreef:

      Hoi Anita,
      Dank voor je positieve reactie. Naast het belang voor jouw als leerkracht vooral mooi om te horen dat ook ouders er enthousiast over zijn!
      Vriendelijke groet,
      Frans

  2. […] 9 redenen om te bloggen in de klas Met als mooie aanleiding mijn eerste bezoek aan het Edubloggersdiner morgen kan de bijdrage dit weekend eigenlijk over niets anders gaan dan over bloggen in de klas. Ik denk dat bloggen een hele… Source: fdroog.wordpress.com […]

  3. Sander schreef:

    Mochten docenten of leerlingen een authentiek platform zoeken om blog-berichten op te plaatsen, dan kan dat hier: http://www.watmoetikweten.nl/blog

    Het blog staat in het teken van het eindexamen, dus daar moet men wel wat mee kunnen! Laat op het blog een bericht achter dat je geïnteresseerd bent, en we nemen contact op.

    • fransdroog schreef:

      Beste Sander,
      Klinkt als een mooi initiatief. Ik heb een berichtje achter gelaten. Ben overigens erg benieuwd naar de eerste blogpost van de maker van die site 🙂
      Vriendelijk groet,
      Frans

  4. André schreef:

    Is aan leerlingen wel ’s gevraagd (of is het onderzocht) waarom ze niet bloggen? We weten dat er veel gebruik gemaakt wordt van diverse platforms (Twitter ed) om berichten de wereld in te sturen en met elkaar flarden kennis en informatie te delen, maar waarom doen ze dat niet via een blog?
    In jouw overzicht geef je aan waarom een blog handig, leerzaam en nuttig kan zijn maar vindt een leerling dat ook? Op het moment dat er gezegd wordt dat een blog handig is omdat je dan “beter je gedachten op een rijtje zet en beter gaat formuleren” haakt de leerling af want het is dan een (huiswerk-)opdracht geworden. Leuker is de blog te laten ontstaan vanuit de leerling zelf bijvoorbeeld over zijn sportclub, -prestaties en -activiteiten. Dat dit niet massaal gebeurt zal wel te maken hebben met de tijd en concentratie om dat in een blogvorm te gieten: tweets, pings etc zijn sneller en makkelijker. Er moet dus een reden zijn om te bloggen.
    In het HBO zag ik vrij weinig studenten bloggen. Een enkeling deed het wel maar deed dat wel met een bedoeling: de student lerarenopleiding die via een blog ervaringen beschreef met de bedoeling feedback en tips te krijgen. Na afstuderen ging de blog uit de lucht.
    Misschien is bloggen wel achterhaald als het om VO-leerlingen gaat en moeten we inderdaad gaan denken aan dingen als personal storytelling, digital storytelling, Mysite etc. De gedachtes die je had mbt bloggen gelden natuurlijk ook hiervoor: formuleren, organiseren, feedback krijgen en geven, kennisdelen enz enz. Een leuke site hierbij is http://www.kleineverhalen.hu.nl/linksx.htm

    • fransdroog schreef:

      Beste André,

      Dank voor je uitgebreide reactie.
      Of er onderzoek gedaan is weet ik niet, wel heb ik met enige regelmaat aan leerlingen voorgelegd of zij zouden willen gaan bloggen maar van alle aangeboden web2.0 tools is dit over het algemeen de minst gewilde. Dit zit hem dan vooral in het feit dat het vooral tekst is die geproduceerd moet worden.
      Om leerlingen aan het bloggen te krijgen is de docent daarom een belangrijke sleutel. De docent dient de meerwaarde te zien en te besluiten hoe het dit middel wil inzetten en hoe hij dit op leerlingen over wil brengen.
      Ik zie zelf de mogelijkheden dan vooral in langer lopende opdrachten waarbij voldoende tijd voor schrijven, feedback en redigeren aanwezig is. Een mentor kan een blog ook inzetten als klassenblog in de vorm van een dagboek als communicatiemiddel binnen de klas of naar ouders.
      ik denk niet dat bloggen achterhaald is. Sterker, ik denk dat het een manier van communiceren is die alleen nog maar groter wordt in de professionele wereld en dat het van belang is leerlingen dus juist daar op voor te bereiden. Een blog kan hierbij als vervanging van een essay of betoog worden gezien waar een aantal van de alternatieven die jij noemt dan de web2.0 varianten van een poster of stripverhaal zijn. Dat deze laatsten bij leerlingen meer populariteit wil niet zeggen dat een blog geen meerwaarde kan hebben in het onderwijs.

      Vriendelijke groet,
      Frans

  5. henkvangils schreef:

    Pas sinds ik zelf blog ben ik de voordelen gaan zien. Kan je 9 voordelen dus helemaal onderschrijven. Zeker wanneer je aan de statistieken ziet dat het ook echt gelezen word heb je zin om door te gaan ! (Dit geldt vast ook bij onze leerlingen zo !)
    Zal je tweet nu retweeten !

  6. fransdroog schreef:

    Dank voor je positieve reactie en je retweet. Zo is het mij ook vergaan. Laten we dit overbrengen op leerlingen en ze dat belangrijke eerste zetje geven.

  7. […] dan een jaar geleden heb ik hier geschreven over het belang van bloggen met leerlingen in de klas. Die post eindigde met de opmerking dat alles wat daar stond over leerlingen ook geldt voor […]

  8. […] ik hier een blogpost over bloggen door docenten. Meer dan een jaar geleden plaatste ik hier een blogpost over bloggen met leerlingen. Nu opnieuw een blogpost over bloggen. Deze keer over een middel om te […]

  9. Ik kan er, uit ervaring, een tiende aan toevoegen: door leerlingen te laten bloggen kom je veel eerder achter eventuele misconcepties die er bestaan. In de lessen kun je die dan aan de orde stellen.
    Mooie blog trouwens, Frans!

  10. […] door docenten, met leerlingen, met elkaar: niet 7 maar 10 redenen om te bloggen voor docenten, 9 redenen om te bloggen met een klas en geweldig voor docenten én leerlingen, samen bloggen in een quadblog. Bloggen is een manier van […]

  11. […] de ICT-middelen integreert in zijn onderwijs. N.a.v. een Edubloggersdiner in 2010 heeft hij zijn redenen om te bloggen op een rijtje gezet. We pikken er een paar uit die wij belangrijk vinden en wijden […]

  12. […] interactiemogelijkheden zijn vele malen groter dan wanneer er op papier wordt geschreven. Er zijn 9 goede redenen te bedenken om het te […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: