Je tijd goed gebruiken (via 8 tips)

salvador dali klokHeb jij ook wel eens het gevoel dat het ´nu echt te druk´ is?  Ik soms wel……., en dan stop ik meestal gewoon even. Even van een afstandje bekijken en dan actie ondernemen. Dat was/is nu weer even nodig, omdat ik in mijn jeugdig enthousiasme ja gezegd heb tegen twee nieuwe activiteiten die de nodige tijd zullen gaan opeisen. Het moet dus wat efficiënter en/of er moet wat af.

Ik werd toevallig recent ook gevraagd waar ik de tijd vandaan haal om allerlei extra´s naast het reguliere werk te kunnen doen. Nu heeft dat duidelijk meerdere oorzaken, maar één er van is zeker ook het zeer bewust inzetten van de beschikbare tijd en er zo efficiënt mogelijk mee omgaan.

Het is voor veel mensen verleidelijk om zich te laten afleiden. Een mooi modewoord om dit dan goed te praten is ´multi-tasking´. Maar, in feite is het gewoon nieuwsgierigheid en de wens naar een snelle beloning (een beetje dopamine).  Wanneer je productiever wilt, of moet, zijn en je meer wilt leren focussen zijn er een aantal tips die je (mij) op weg kunnen helpen.

  1. Stop  multi-tasking. Feit: het is aangetoond dat bij mensen die aan multi-tasking doen het IQ gemiddeld 10 punten zakt (en ja, dit is bij mannen meer dan bij vrouwen, maar ook bij vrouwen zakt het). Het steeds snel wisselen van taak is niet efficiënt.
  2. Werk in intervallen. Plan deze in. Gemiddeld is een uur tot anderhalf uur het maximale dat je efficiënt kunt werken. Om hard en efficiënt te kunnen werken zijn pauze´s essentieel. Plan deze in. Ga wandelen (met de hond bijvoorbeeld), neem wat te drinken of eten. Laat je nu wel even afleiden.
  3. Verdeel je werk in hapklare brokken. Zet geen grote taken in je ´to-do´ lijst, dit werkt intimiderend. Verdeel de grote taak in steeds kleinere stukken, tot er taken staan die in een paar uur te voltooien zijn. Dit zorgt voor een overzicht en taken die afgevinkt kunnen worden. Dus niet: “powerpoints naar prezi”, maar ……. “powerpoint van hoofdstuk 4, paragraaf 2 omzetten naar prezi”
  4. Start de dag goed. Eet een goed ontbijt en drink voldoende water. Je lichaam heeft vocht en energie nodig. Bepaal dan de belangrijkste taken van de dag en plan deze in.
  5. Werk volgens je eigen agenda. Laat de volgorde van je taken niet door iemand anders bepalen. Wanneer je ´s morgens je email checkt pas dan niet onmiddellijk je agenda aan.
  6. Laat je niet afleiden. Zorg voor een rustige werkplek en concentreer je op het afmaken van één taak. Zet de telefoon uit, zet de email uit, zet twitter uit. Doe als nodig letterlijk de deur op slot.
  7. Plan je email. Leg twee of drie momenten vast per dag om je email te controleren. Email is een sterke bron voor afleiding die voor veel ruis kan zorgen.
  8. Kies je communicatie. Email is ideaal voor uitwisselen informatie, niet voor conversatie. Gebruik de telefoon of loop naar iemand toe als dit nodig is.

Voor deze post heb ik dankbaar gebruik gemaakt van een aantal van de vele lijsten met productiviteit tips, met name die van Tony Wong als basis.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: