Leerkrachten maken samen het verschil !

collaboration puzzleEind vorig jaar (kun je het je nog herinneren?) suggereerde ik in een blogpost om als motto voor 2012 “de leerkracht maakt het verschil” te nemen. Leek me een mooi motiverend motto.

Ik was dus aangenaam verbaasd door gisteren in een tweet van @mvanast de volgende quote tegen te komen: “The quality of the teacher is the number one factor in the improvement of an education system.”

Vandaag de bijbehorende link opgezocht en inderdaad daar staat het, het is uit onderzoek van ITL research gebleken. In het stuk op de blog van Ewan McIntosh wordt de quote onmiddellijk gevolgd door: “Collaboration is the key factor in improving the quality of that teacher.”

Ofwel, het is niet alleen aangetoond dat leerkrachten de belangrijkste factor in het verbeteren van het onderwijs zijn, maar ook dat leerkrachten beter worden door samen te werken!

Dit samenwerken dient dan wel goed te gebeuren. Het blijkt dat samenwerken helaas vaak niet tot verbeteringen leidt. working together
Er wordt aangegeven dat op de redenen voor het falen van samenwerken later verder zal worden ingegaan, dus ik zal dit zeker in de gaten houden. Maar voor 2012 is het motto nu dus geworden:

Leerkrachten maken samen het verschil.”  Laten we dat dit jaar weer gaan doen!

3 reacties op Leerkrachten maken samen het verschil !

  1. Mee eens, al is het een beetje een open deur. Wie anders zou het moeten verbeteren? De overheid heeft zich nu wel voldoende gedevalueerd als stimulans om het onderwijs te verbeteren. De schoolleiding kan verbetering stimuleren, maar wij moeten die wel willen en uiteindelijk uitvoeren. Dat kan niet van boven worden opgelegd.
    Achter dat citaat “The quality of the teacher is the number one factor in the improvement of an education system” zit jaren van onderzoek naar de factoren die de kwaliteit van leren bepalen. Hattie heeft in diverse metastudies aangetoond dat wat de leraar doet bepalend is – en dan met name de feedback die de leerling en de docent uitwisselen. Feedback dan niet (alleen) met het rode potlood, maar vooral goed luisteren, betrokkenheid tonen en de leerling serieus nemen. Dat is de nummer een factor die het verschil uitmaakt tussen een ongemotiveerde en en gemotiveerde, geïnteresseerde en enthousiaste leerling.
    Ik denk dat docenten die deze vorm van betrokkenheid kunnen opbrengen (boven-samen in de Roos van Leary) ook geneigd zijn goed met elkaar samen te werken. Ook daar geldt dat samenwerking beter wordt naarmate de partijen bereid zijn naar elkaar te luisteren.
    Die twee factoren, de kwaliteit van de feedback in de klas en de kwaliteit van de samenwerking tussen docenten, zijn de grondslag voor een project waar ik op het ECL in Haarlem bij betrokken ben, het project Onderzoeksvaardigheden. Zie mijn blog “Jongeren, talent en nieuwsgierigheid in tijden van bezuiniging”. Deze manier van lesgeven is niet alleen heel effectief, maar maakt alle betrokken – docenten niet in de laatste plaats – heel blij.

  2. fransdroog zegt:

    Beste Dick,
    Hartelijk dank voor je uitgebreide en voor mij hele nuttige reactie.
    Wat voor sommige een open deur is, is helaas voor anderen vaak compleet onbekend of niet meer dan een onwelgevallige mening. Wat je zegt over het belang van wederzijdse feedback onderschrijf ik volledig. Ik ben ook bezig met een blogpost hierover, mede in het kader van het belang en het nut van beoordelen en cijfers geven.
    Jouw project klinkt mij erg interessant in de oren en ik zal je blog zeker gaan bekijken (op mijn vorige school ben ik bezig geweest met het opzetten van een doorlopende leerlijn Onderzoeksvaardigheden, dus dat heeft nog eens mijn speciale interesse).
    Vriendelijke groet, Frans

  3. Hallo Frans,
    Ik had mijn reactie geschreven voordat ik naar je eindejaarspost gekeken had, met daarop het filmpje van Jos Cöp en Kees Vernooij. Dat geeft precies alle relevante referenties naar Hattie en andere onderwijsonderzoekers, die ik al noemde. Heel goed filmpje – ook de andere op hun YouTube-kanaal zijn heel de moeite waard. Kun je zo gebruiken voor bijscholing van je collega’s.

Geef een reactie

