Doe het eens anders!

anders is niet gekEen continu oplaaiende discussie in het onderwijs, en één die recent weer flink aan het langskomen is op verschillende sociale media, is het spanningsveld tussen vernieuwen, de noodzaak hiertoe en de hiervoor beschikbare hoeveelheid tijd. Het zou natuurlijk fijn zijn als daar een oplossing voor is. En die is er misschien ook.

Als je niet harder kunt werken, omdat je al zo hard werkt als je kan, dan kun je nog wel ANDERS gaan werken.

Of zoals Seth Godin het zegt: “The usual mantra is ´try harder¨. Trying harder is impossible if you´re already trying as hard as you can. But you can always try DIFFERENT.”

Neem een andere aanpak. Gebruik een andere stijl. Zet de tafels en stoelen anders. Verander de volgorde. Gebruik andere (audiovisuele) middelen. Praat minder. Stel meer vragen. Stel andere vragen. Toets minder. Toets anders. Geef ruimte. Kijk vanuit een ander perspectief. Krijg een ander beeld.

Er zijn gigaveel zaken die een docent niet kan veranderen of beheren. Maar zijn er ook niet een paar die een docent wel kan veranderen?

Ja, die zijn er!

Bronnen: Blog van Krissy Venosdale, Blog van Seth Godin

Advertenties

6 Responses to Doe het eens anders!

  1. R. Palthe schreef:

    Dit is een uitspraak naar mijn hart:niet zuren maar doen, doe het anders, ontwikkel je eigen stijl, kijk niet steeds hoe goed een ander het doet, doe het zelf goed. Ontspan en neem echt weekend. Geen mail in het weekend, maar lees een boek, wandel, heb lief ed.

    • fransdroog schreef:

      Beste R. Palthe,
      Dank voor je reactie, altijd fijn om te horen dat iets aanslaat. Leuk dat je het breder trekt dan het werk zelf.
      Vriendelijke groet, Frans

  2. heino logtenberg schreef:

    ook leuk in dit kader is de 4 hour workweek nr 1 bestseller!

  3. fransdroog schreef:

    Beste Heino,
    Dank voor je reactie. Ken het boek niet maar klinkt goed! Ga er eens naar kijken.
    Vriendelijke groet, Frans

  4. Frans, Helemaal mee eens, al denk ik dat we iets concreter moeten zijn over wat we anders zouden moeten doen. Allereerst de vraag: wat willen we vernieuwen en wat was al goed en kan blijven? Vervolgens, hoe veranderen we zonder dat de docenten afbranden? Dat zijn vragen die voor iedere school anders beantwoord zullen worden.
    Mijn school (ECL Haarlem) heeft gekozen voor drie dingen. Een paar jaar geleden zijn we begonnen met het profiel kunst- en cultuurschool. Daarna de keuze voor een leerlijn voor excellente leerlingen = nu het Talentprogramma. Sinds kort nemen we deel aan een onderzoeksproject Vitaal Leraarschap met InHolland. Grootste gemene deler van alle drie is het ontwikkelen van talent en recht doen aan verschillen. Wat we daarmee uiteindelijk in de praktijk doen is zeker vernieuwend, maar niet persé extra belastend voor degenen die het moeten uitvoeren. Het vraagt om een andere blik op talent, met als consequentie dat docenten in die richting moeten worden bijgeschoold. Uiteindelijk maakt het je werk niet zwaarder, maar wel veel beter en daardoor meer bevredigend.

    • fransdroog schreef:

      Beste Dick,
      Hartelijk dank voor je reactie. Ik ben het er helemaal mee eens dat voornemens zo snel mogelijk concreet moeten worden en zie dit ook als een goot probleem. Van plan naar uitvoering. Wat jij beschrijft voor jullie school zijn prachtige voorbeelden van schoolbreed gedragen vernieuwingen. Ik wilde met mijn post nog niet zo ver gaan en alleen aangeven dat veranderingen ook kunnen door als docent of team kleine stapjes te nemen en zo zelf te ervaren dat die mentale horde niet zo hoog hoeft te zijn als gedacht.
      Groet, Frans

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: