9 stappen om technologie serieus in het onderwijs te krijgen

technologie in onderwijsEr wordt veel gedacht en gesproken over het belang van en de mogelijkheden die de moderne technologie biedt voor het onderwijs. In de praktijk op scholen wordt er echter nog relatief weinig mee gedaan. Hier zullen ongetwijfeld redenen voor zijn. Maar er zijn net zo ongetwijfeld betere redenen om er wel meer mee te gaan doen. Het roept een beetje het beeld op van zo´n zin die je in allerlei reacties en commentaren vaak hoort waarbij het woord ´serieus´ zwaar wordt misbruikt.  ´Dit heeft onze serieuze aandacht´. ´Wij nemen deze klacht zeer serieus´. ´Er wordt serieus naar de mogelijkheden gekeken´.

Als we echt serieus werk zouden willen maken van technologie in het onderwijs, dan zouden we:

  • leerlingen leren hoe zij moeten omgaan met en bijdragen aan online informatie en ´creative commons´, in plaats van Wikipedia als bron verbieden
  • leerlingen laten zien hoe zij de privacy settings van Sociale Media zoals Facebook kunnen aanpassen, in plaats van deze Sociale Media te negeren of het gebruik ervan zelfs te verbieden
  • leerlingen een mobiel leer instrument geven of toestaan deze zelf mee te nemen (´Bring Your Own Device´, byod), in plaats van net te doen alsof we nog in een wereld van pen, papier en multomap leven en het gebruik van mobieltjes rücksichtlos verbieden
  • leerlingen gebruiken om te laten zien hoeveel kennis zij hebben van technologie, hoeveel interesse zij hebben en hoe zij dit in het onderwijs zouden kunnen toepassen, in plaats van te denken dat zij dit niet zouden weten of kunnen of hiet geen positieve bijdrage in zouden kunnen leveren
  • herkennen wat de kracht en de toegevoegde waarde (en de beperkingen) van online en mobiel leren zijn, in plaats van te blijven denken dat klassikale ´face-to-face´ instructie altijd een betere of de enige manier is om kennis en vaardigheden over te dragen en aan te leren
  • onderzoeken hoeveel leerlingen thuis toegang hebben tot internet en hier oplossingen voor zoeken, in plaats van ervan uit gaan dat ze dit allemaal hebben of dat dit hun probleem is
  • technologie in alle vakken integreren, in plaats van het als apart vak aan te bieden of het over te laten aan de al of niet toevallig geïnteresseerde docent
  • begrip tonen voor de echte risico´s die kleven aan het gebruik van Sociale Media en hier een gedege visie en beleid voor ontwikkelen, in plaats van simpelweg je als school of docent te verschuilen achter de angst opgeroepen door de media en de politiek
  • ons persoonlijk en gericht bekwamen in het werken met de digitale tools die de wereld en dus ook het onderwijs transformeren, in plaats van ons tevreden te stellen met het beperkte begrip dat docenten nu eenmaal van computers en het gebruik ervan hebben
  • en zo verder…..

Wat zou er nog meer op deze lijst moeten staan?

Gerelateerde blogpost:  8 manieren om collega´s te overtuigen van de meerwaarde van technologie
Bron: blogpost van Scott Mcleod

Advertenties

12 Responses to 9 stappen om technologie serieus in het onderwijs te krijgen

  1. […] background-color:#222222; background-repeat : repeat; } fdroog.wordpress.com – Today, 4:35 […]

  2. Jos schreef:

    Ga eens onderzoeken of het überhaupt toegevoegde waarde heeft voor het leerproces. Daar gaat het om. Het is een middel, geen doel. Geloof mij nou maar dat leerlingen buiten school om genoeg met technologie in aanraking komen. Weer een taak die door de strot wordt gedrukt bij het basisonderwijs..

    • fransdroog schreef:

      Beste Jos,

      Dank voor je reactie. Als blogger is dat altijd fijn en vaak ook de bedoeling.
      Ik ben het helemaal met je eens dat het een middel is en geen doel. Het kan wel een doel zijn van een docent om met dit middel bekend te raken en een doel om het zo goed mogelijk in te zetten.
      Ik ben het ook met je eens dat leerlingen buiten school om veel met technologie in aanraking komen. Of dit genoeg is en of dit altijd op de goede manier is betwijfel ik echter. Hoe dan ook biedt het een kans om leerlingen op een andere wijze aan te spreken, een wijze die voor sommigen onder hen een betere kan zijn.
      Het is overigens zeker niet mijn bedoeling om iemand iets door de strot te duwen. Welk middel dan ook zal nooit werken als de docent er niet achter staat. Het is mijn bedoeling docenten de mogelijke meerwaarde te laten zien van nieuwe ontwikkelingen, in dit geval technologische, zodat iedere docent zelf een keuze kan maken. De keuze om je af te sluiten voor mogelijke verbeteringen door vernieuwingen (slechts) te zien als belastend vind ik zelf dan geen goede, maar helaas overigens wel een begrijpbare.

      Vriendelijke groet,
      Frans

  3. Helemaal mee eens, Frans. De essentie van je blog en van Scott McLeod is het gebruik van nieuwe media en mobiele apparaten door leerlingen positief te benaderen. If you can’t beat them, join them. Met andere woorden, als je leerlingen toch de godganse dag met die dingen in hun handen zitten kun je daar beter gebruik van maken dan ze rigoreus te verbieden. Twitter en Facebook kun je in je les gebruiken. Socrative is gewoon heel handig voor kleine testjes, enquetes en wedstrijdjes. Educreations kun je ook door je leerlingen laten gebruiken, bv om zelf een som of een opdracht uit te leggen. Als de kwaliteit voldoende is, kun je dat weer op je site zetten. Zo laat je leerlingen zelf hun lesmateriaal produceren.
    Talentvolle leerlingen zouden apps kunnen maken, die je op school voor van alles en nog wat kunt gebruiken. De mogelijkheden zijn eindeloos.
    Heb je daar als docent geen zin in, dan moet je dat vooral niet doen. Maar het zou slimmer kunnen zijn om je te informeren over de mogelijkheden. Het zou zomaar kunnen dat je er weer een hulpmiddel bij hebt waarmee je je lessen nog uitdagender maakt.

  4. […] } #themeHeader #titleAndDescription * { color: black; } fdroog.wordpress.com – Today, 2:50 […]

  5. […] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } fdroog.wordpress.com – Today, 4:06 […]

  6. […] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } fdroog.wordpress.com – Today, 12:14 […]

  7. […] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } fdroog.wordpress.com – Today, 12:12 […]

  8. André schreef:

    toch even als anecdote: Tijdens voorlichting werkweek wordt gesproken over bereikbaar zijn van (groepen) leerlingen tijdens de ‘vrije ‘momenten. Dat leidt bij een ouder tot de opmerking: “daarmee verplicht u mij mijn kind een duur buitenlandabonnement te nemen”
    Tja, dan weet je ook dat je met je opdrachten niet veel hoeft te doen dat op wat voor wijze dan ook iets met internet te maken heeft.
    Gelukkig kwamen er ook tegengeluiden. Hoe dan ook, de vanzelfsprekendheid van “always connected” is er nog lang niet

    • fransdroog schreef:

      Hoi André,
      Dank voor je reactie.
      Inderdaad een leuk leermoment zoiets. Heb je het misschien meteen aangegrepen om al crowdsourcend uit te vinden wat de handigste (goedkoopste?) oplossing hiervoor is? Beschrijft iets wat vaker voorkomt dus is een goed antwoord een mooi deelbaar resultaat.

  9. […] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } fdroog.wordpress.com – Today, 6:19 […]

  10. […] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } fdroog.wordpress.com – Today, 4:01 […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: