Minstens 7 dingen die je NIET meer hoeft te doen om een gelukkigere leraar te worden

Het is het einde van het schooljaar. Tijd voor afscheid. Tijd voor een nieuw begin. Tijd voor evaluatie. Tijd voor reflectie. Hoe ging het? Wat ging er goed? Wat kan er beter? Hoe zal het volgend schooljaar gaan? Hoe kan ik volgend jaar betere lessen geven? Hoe kan ik volgend jaar een betere docent worden?

Dit bracht mij op het volgende idee. Kun je een betere docent worden door een gelukkigere docent te worden? Ik denk het wel. Ik heb ooit een collega horen verzuchten: “ik doe van alles om het die leerlingen naar hun zin te maken en nog zeuren ze, vanaf nu ga ik gewoon doen wat zelf ik leuk vind!”  Vanaf dat moment gaf hij les met plezier en het werkte!

Hieronder volgen een aantal dingen die je NIET meer hoeft te doen om een gelukkigere leraar te worden.

1. Stop er mee om altijd gelijk te willen hebben!
Het geeft ontzettend veel ruimte als je hier bewust mee stopt. Natuurlijk is dit lastig. Het is een enorme drijvende kracht die er voor zorgt dat je altijd de juiste informatie hebt. Het voelt als docent ook niet fijn of zelfs vervelend als je niet direct het antwoord weet op een vraag van een leerling. Maar het opent meteen de mogelijkheid om de antwoorden door de leerlingen zelf te laten zoeken.

2. Stop er mee om alles onder controle te willen hebben 
Geef af-en-toe de controle uit handen. Geef leerlingen de volledige verantwoordelijkheid over een bepaald deel van de les, of de hele les, of een hele serie lessen. Grijp niet in en observeer alleen maar. Ontspan. Doe je dit al, doe het dan nog meer, langer, vaker.

3. Stop met het gehaast starten en eindigen van lessen
Maak er een gewoonte van om aan het begin en eind van een les heel kort op te schrijven wat je plan is of was, wat er gaat gebeuren of goed ging. Praat bewust elke les aan het begin of eind een paar minuten met leerlingen op een ontspannen manier, over van alles en nog wat. Markeer op welke wijze dan ook het begin van de les en het eind van de les. Laat lessen niet in elkaar overvloeien.

4. Stop met het leven op je docenten eiland
Verbind jezelf met andere docenten, fysiek of online. Lokaal of internationaal. Op je eigen school of daarbuiten. Bezoek bijeenkomsten en congressen. Deel je ervaringen, uitdagingen en successen. Ga op zoek naar gelijkgestemde professionals, leer gezamenlijk en van elkaar. Dit werkt echt.

5. Stop met de verwachting dat elke les perfect gaat zijn
Hoeveel je ook hebt voorbereid en hoeveel je ook aan ‘alles’ hebt gedacht, er kunnen altijd onverwachte zaken gebeuren die een les nadelig kunnen beïnvloeden of kunnen verpesten. Er is ineens een wijziging in het rooster, iemand komt binnen met een mededeling, de leerlingen hebben er echt helemaal geen zin in of hebben net iets meegemaakt.
Je kunt zoveel leren door experimenteren en leerlingen kunnen prima omgaan met docenten die dit doen, zolang ze zien dat deze docenten het doen om alle goede redenen en willen innoveren. Als je dit inziet wordt het een stuk gemakkelijker om te accepteren dat het soms ‘niet helemaal goed’ gaat. Niet altijd eenvoudig maar heel nuttig.

6. Stop met het zoeken naar goedkeuring
Het is belangrijk om een verbinding met leerlingen aan te gaan, maar het kunnen nemen van een professionele afstand is een noodzaak.  Een gezonde emotionele band met leerlingen mag nooit in de weg staan van de relatie docent-leerling. Je bent eerst docent, dan pas vriend.

7. Stop met klagen en de schuld geven aan anderen
Besteed geen tijd aan het klagen over dingen die anderen wel hebben en jij niet. Een digibord, een stagiaire, kleine klassen, een goed rooster, fijne collega’s. Leg geen schuld bij anderen voor verschillen. Neem verantwoordelijkheid en zet alles wat je wel hebt zo goed mogelijk in. Denk positief en laat je inspireren door de kracht die dit geeft.

En… is er iets wat er ontbreekt aan deze lijst? Zou het een top 10 kunnen worden? Suggesties welkom!

Bronnen: Blogpost van Brad, een docent Engels; Blogpost van de Purpose Fairy

Advertisements

6 reacties op Minstens 7 dingen die je NIET meer hoeft te doen om een gelukkigere leraar te worden

  1. Else Verwoerd schreef:

    Ik weet niet wat voor collega’s jij hebt op dat Wolfert Lyceum, maar mijn collega’s leiden helemaal niet aan gelijkihebberigheid, sociale isolatie, perfectionisme of maniakaal klagen. Wel houden ze controle – daarvoor worden ze gehuurd – en zorgen dat leerlingen het een beetje naar hun zin hebben.

    Dus ergo punt 8: Stop met betweterigheid over hoe je collega’s het zouden moeten doen. Geef elkaar een héle hoop ruimte, zorg dat iedereen zijn persoonlijke sterktes in zijn beroep kan steken, en geef veel maar dring niks op.

    • fransdroog schreef:

      Beste Else,
      Dank voor je reactie. Mijn post is positief bedoeld!
      Ik heb de post geschreven omdat ik heb ervaren dat er voor ‘voldoende’ docenten wel één of meer van genoemde zaken in meer of mindere mate speelt. Ik probeer aan te geven waar voor sommige docenten mogelijk oplossingen liggen om (nog?) gelukkiger te worden.
      Dat de gekozen vorm betweterig over kan komen betreur ik. Het stuk is overigens in geen enkel opzicht ingegeven door of een reflectie van mijn huidige collega’s.
      Tenslotte, ik ben het helemaal met je eens dat het heel belangrijk is dat docenten alle mogelijke ruimte krijgen (nemen?) om vanuit hun eigen sterkte te kunnen lesgeven.
      Met vriendelijke groet,
      Frans

  2. […] Het is het einde van het schooljaar. Tijd voor afscheid. Tijd voor een nieuw begin. Tijd voor evaluatie. Tijd voor reflectie. Hoe ging het? Wat ging er goed? Wat kan er beter? Hoe zal het volgend s…  […]

  3. Reblogged this on Dick van der Wateren's Blog and commented:
    Hele goede gedachten van Frans Droog aan het eind van het schooljaar en het begin van een welverdiende vakantie..

  4. […] Het is het einde van het schooljaar. Tijd voor afscheid. Tijd voor een nieuw begin. Tijd voor evaluatie. Tijd voor reflectie. Hoe ging het? Wat ging er goed? Wat kan er beter? Hoe zal het volgend s…  […]

  5. Lex Hupe schreef:

    Frans’ verhaal geldt niet alleen voor leerkrachten. Thema’s als controle loslaten, verbinding met anderen zoeken, meer vrijheid toelaten aan de ander, stoppen met klagen…. het komt overal voor. Ik ben zp-er en probeer veel van wat Frans zegt, zelf ook toe te passen.
    Frans, je verhaal doet me erg denken aan aan heel leuke blog van Erno Mijland: http://ht.ly/cdOk2 Hierin geeft hij handvatten aan leerkrachten om de leerlingen actiever te maken, opdat ze hun eigen leerproces in de hand nemen en je het leerrendement en -plezier vergroot.
    Ik vind het nog steeds een dijk van een verhaal.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: