Samenwerking PO en VO – nu verder

De stap van PO naar VO kan een hele grote zijn voor leerlingen. Er is weinig contact tussen leerkrachten PO en docenten VO. Er is weinig wederzijdse kennis over hoe het nu toegaat in die twee verschillende werelden. Er is hier dus de nodige ruimte voor verbetering. Ruimte voor samenwerking. En dit kan prima via social media.

In een eerdere blogpost “Samenwerking PO en VO – een begin” heb ik beschreven dat ik samen met Erwin Klaase (@Sjaboepaan) onze klassen zou gaan laten samenwerken. Dat hebben we inmiddels gedaan en met veel plezier en succes mag ik wel zeggen. Ik kende Erwin niet persoonlijk, ik had hem nooit gezien of gesproken. Dat maakte niet uit. We wilden hetzelfde voor en met onze leerlingen.

De producten van onze leerlingen zijn te vinden op een gezamenlijke blog. Wat daar niet te vinden is zijn de ervaringen en het leerplezier wat wij hebben mogen meemaken. Het was fantastisch om te zien hoe de leerlingen zich de stof eigen maakten door hem aan onbekenden te presenteren. Voor mij was het weer een mooie ervaring met sociale media. Zo eenvoudig en zo veel resultaat. Een absolute aanrader om op welke wijze dan ook in te zetten tijdens het leren.

Een aantal voorbeelden:

– Wij hebben voor deze Mens en Natuur opdracht het onderwerp ‘hoe werkt een oog’ gekozen. We hebben informatie opgezocht en dit bij elkaar gezet in een Prezi. Wij hopen dat jullie hem heel mooi vinden!

– Wij hebben een website gemaakt over geluid. Deze kun je hier vinden.

– Dit is een link naar onze glogster over het oor.

– Een linoit over alle onderwerpen!

Naast het verwerken van informatie tot een digitaal deelbare presentatie was het leveren van feedback op elkaar’s producten en het hier mee leren omgaan ook een doel. Dit kon direct op het blog en was erg leerzaam, ook voor ons. Hieronder een aantal voorbeelden van de commentaren om een indruk te geven.

Wil je nog wat meer indrukken dan kun je kijken op het blog van Erwin waar een verslag staat over zijn ervaringen, met o.a. een leuke video met zijn leerlingen in actie. Een presentatie gegeven over onze samenwerking tijdens de kennisnet summerschool+ is hier te vinden.

Dat was het begin. Nu verder.

Ik kan iedereen aanraden iets vergelijkbaars te gaan doen. Het kan op allerlei manieren, voor allerlei vakken of vaardigheden. Hoe? Gewoon doen!
De samenwerking tussen PO en VO is mij en mijn leerlingen heel goed bevallen en ik zou het daarom graag zelf dit jaar willen uitbreiden. Ik ben nu dus op zoek naar een nieuwe partner uit het PO om het komende schooljaar iets vergelijkbaars mee te gaan doen. Interesse? Laat het weten in de commentaren hieronder of via twitter @FransDroog.

Van de verschillende mogelijkheden om het contact tussen PO en VO te versterken is een mooi recent voorbeeld dat ik hier even onder de aandacht wil brengen een activiteit  van The Crowd waarbij door een drietal ‘Eat-meet-discover‘ bijeenkomsten wordt geprobeerd de ‘ twee eilanden’ te verenigen. Een verslag van de eerste bijeenkomst geeft een goede indruk van de richting waarin die vereniging gezocht wordt.

3 reacties op Samenwerking PO en VO – nu verder

  1. Geweldig, Frans. Goed aangepakt en uitgevoerd. Gewoon gedaan en niet eerst eindeloos vergaderd. Spreekt mij erg aan. Ik ga op mijn school ook mensen enthousiast maken omsociale media in te zetten voor samenwerking PO/VO

  2. […] De stap van PO naar VO kan een hele grote zijn voor leerlingen. Er is weinig contact tussen leerkrachten PO en docenten VO. Er is weinig wederzijdse kennis over hoe het nu toegaat in die twee verschillende werelden.  […]

  3. […] ‘t Hof in Tricht (@sjaboepaan) en ondergetekende. Wij kenden elkaar deels. Erwin en ik hebben eerder samengewerkt, Mieke kende ik alleen van twitter. Erwin en Mieke kenden elkaar niet. Maar dat maakte […]

Geef een reactie

