Vanaf nu: Bordjes omhoog graag! Onderzoek onderwijs toepassen 2

Onderwijs leert onderzoeken. Onderwijs wordt onderzocht. En dan?

Het verbaast mij al sinds ik uit de wereld van het onderzoek ben gestapt en de wereld van het onderwijs in dat er zo weinig met onderzoek over onderwijs wordt gedaan. Gewoon concreet. Resultaten toepassen.

Ik ben daarom op dit blog gestart met het aanreiken van direct toe te passen conclusies uit onderzoek. Wat werkt in het onderwijs zou gebruikt moeten worden. Dit is de tweede bijdrage, de eerste is hier te vinden.

De eerste serie bijdragen zijn ontleend aan The Classroom Experiment van Professor Dylan Wiliam, waarin hij een tweede klas middelbare school overnam en zes eenvoudige mogelijkheden onderzocht om de kwaliteit van het onderwijs aan deze klas te verbeteren. Aan het eind van het semester hadden de leerlingen twee keer zoveel geleerd als verwacht was voor deze periode! Ik zal in een aantal blogposts deze zes veranderingen als tips laten langskomen. De eerst tip was: Verboden vingers op te steken!

Dit is wat hij zag bij het observeren van de klas vóór zijn experiment:

Dit is wat hij veranderde.

Tip 2. Laat leerlingen allemaal tegelijkertijd antwoord geven!
Dit kan door het gebruik van kleine whiteboards, waarop de gehele klas tegelijkertijd het antwoord op een vraag opschrijft en tegelijkertijd aan de docent laat zien. Op deze manier haken de minder sterke of mindere zelfzekere leerlingen niet af en blijven tegelijkertijd de leerlingen die normaal hun vinger opsteken betrokken. Dit systeem vormt ook direct een snelle manier om te in te schatten of de klas als geheel de stof of de uitleg kan volgen.

Het blijkt dat het gebruik van de mini whiteboards door de leerlingen wordt gewaardeerd. De frustratie die werd gevoeld door de sterkere leerlingen vanwege het niet meer mogen opsteken van hun vinger werd grotendeels weggenomen door het introduceren van de mini whiteboards. Deze techniek vormde de meest succesvolle bij alle leerlingen.

Dylan Wiliam geeft aan dat zijn tips moeten worden ingevoerd op een manier die past bij de wijze van lesgeven van de docent. Het duurt ook weken om er gewoontes van te maken. Dylan Wiliam voerde zelf twee veranderingen per keer door, om ze vervolgens met leerlingen en docenten te evalueren. De video’s die zijn gemaakt van het experiment, en die in de eerste blogpost in deze serie te zien zijn, tonen duidelijk dat het voor zowel docenten als leerlingen lastig is om de veranderingen te accepteren. Het is dus niet alleen van groot belang de veranderingen langzaam in te voeren maar even zo zeer om ze vol te houden. De docenten zelf waren in dit geval overigens niet erg snel met het invoeren van deze techniek.

‘Bordjes omhoog graag’ is een techniek die optimaal kan profiteren van de recente ontwikkelingen in ICT. Leerlingen kunnen ook digitaal hun antwoord leveren via mobieltje, laptop of computer. Bij de keuze voor welke techniek hierbij wordt ingezet is een belangrijke overweging mogelijk wel of leerlingen hierbij anoniem hun antwoord leveren of op naam.

Uitvoering
– Schaf mini-whiteboards en stiften aan. In principe kunnen natuurlijk ook gewone A4 papiertjes worden gebruikt maar het bord heeft als voordeel dat het steeds opnieuw gebruikt kan worden. Als variatie kunnen er ook groepjes gevormd worden die gezamenlijk één whiteboard gebruiken. Een andere variant kan gevonden worden in het gebruik van Ja/Nee vragen waarbij het antwoord mag worden gegeven door een duim omhoog of een duim omlaag.
– Digibord: gebruik stemkastjes, voor het SMARTboard dat ik zelf gebruik bijvoorbeeld: SMART Response, maar er zijn voor alle merken digiborden vergelijkbare instrumenten, zie bijvoorbeeld op de site van welkdigibord
– Tablet: gebruik whiteboard apps, voor de iPad waarmee ik zelf bekend ben bijvoorbeeld: Educreations, ShowMe. Leerlingen kunnen hier eenvoudig op schrijven en hun iPad omhoog houden! Voor een iPad klas is Nearpod een hele mooie tool, waarbij ook verregaande interactie tijdens presentaties mogelijk is. Voor andere tablets zijn er ongetwijfeld vergelijkbare apps. Ideaal zijn natuurlijk apps die volledig platform onafhankelijk werken.
– Internet online: socrative

Overig: er zijn verschillende mooie tools nu beschikbaar en ontwikkelingen gaande die het mogelijk maken voor leerlingen om via verschillende digitale devices hun antwoord te geven. Bijvoorbeeld socrative, mentimeter, Poll Everywhere, Survey Anyplace.

Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen!

De originele uitzendingen van The Classroom Experiment zijn te vinden op de eerste post in deze serie: Vanaf nu: Verboden vingers op te steken!

Bronnen:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b00txzwp
http://agilelearn.wordpress.com/2010/10/04/notes-on-the-classroom-experiment-bbcdylan-wiliam/
http://xyofeinstein.wordpress.com/2010/09/29/the-classroom-experiment-ik-wil-geen-vingers-zien-en-alle-andere-tips/

Advertenties

16 Responses to Vanaf nu: Bordjes omhoog graag! Onderzoek onderwijs toepassen 2

  1. Thomas Vanhoutte schreef:

    Akkoord met tip 2, maar waarom moet die uitvoering daarvan weer per se met een iPad gebeuren?

    • fransdroog schreef:

      Dank voor je reactie.
      Het hoeft zeker niet met een iPad. Het kan met elk tablet. Ik heb alleen een aantal iPad apps genoemd omdat ik daar zelf mee bekend ben.
      Als je vergelijkbare apps kent voor andere veelgebruikte tablets zou ik die kunnen toevoegen.

  2. […] in je onderwijs? Gewoon, omdat het beter werkt en onderzoek dat aantoont. Het artikel “Vanaf nu: Bordjes omhoog graag! Onderzoek onderwijs toepassen 2” van Frans Droog beschrijft ondere andere dat onderzoek en de mogelijkheden om de […]

  3. Riaan Lous schreef:

    Fijn om te lezen en praktisch toepasbaar, juist omdat er ook device-onafhankelijke mogelijkheden worden genoemd. Ik vind dat dit artikel een heldere en eenvoudige onderbouwing is voor het artikel dat ik vorige week (in eerste instantie voor collega’s) schreef: http://wp.me/pY4En-kE.
    Hartelijk dank!

  4. […] De eerste serie bijdragen zijn ontleend aan The Classroom Experiment van Professor Dylan Wiliam, waarin hij een tweede klas middelbare school overnam en zes eenvoudige mogelijkheden onderzocht om de kwaliteit van het onderwijs aan deze klas te verbeteren. Aan het eind van het semester hadden de leerlingen twee keer zoveel geleerd als verwacht was voor deze periode! Ik zal in een aantal blogposts deze zes veranderingen als tips laten langskomen. De eerst tip was: Verboden vingers op te steken!, de tweede: Bordjes omhoog graag! […]

  5. […] De eerste serie bijdragen zijn ontleend aan The Classroom Experiment van Professor Dylan Wiliam, waarin hij een tweede klas middelbare school overnam en zes eenvoudige mogelijkheden onderzocht om de kwaliteit van het onderwijs aan deze klas te verbeteren. Aan het eind van het semester hadden de leerlingen twee keer zoveel geleerd als verwacht was voor deze periode! Ik zal in een aantal blogposts deze zes veranderingen als tips laten langskomen. De eerst tip was: Verboden vingers op te steken!, de tweede: Bordjes omhoog graag! […]

  6. meester Henk schreef:

    Ik gebruik(te) ipv bordjes de linker- of rechtervinger (die mochten ze dus wél opsteken). Ik keek de klas rond zonder meteen te zeggen wat goed ws. Daarna vingers weer weg en zeggen welke de goede was. Voordeel: de kinderen konden niet meteen zien welke het goed of fout had. Ander “voordeel”: door “spiegeling” was het moeilijk voor kinderen om te kijken wat de “goede” leerlingen deden.

  7. Lex Hupe schreef:

    Grappig dat we tegelijkertijd op dit issue zijn ingegaan, een paar maanden terug. Toen stelde ik voor om alle leerlingen hun antwoord op te laten schrijven, dit te schiften en met de hele groep dieper in te gaan op de foute antwoorden, omdat je daar het meeste van leert. Ik noem je dit filmpje ook even want deze lerares heeft dezelfde aanpak: http://www.youtube.com/watch?v=Rulmok_9HVs My Favorite No. Zeer leerzaam!
    Het is erg versterkend om om dezelfde alternatieven te komen, zo geheel los van elkaar. Dan weet je dat je op de goede weg zit!

  8. […] in de serie ‘Onderzoek onderwijs toepassen’: 1. Vanaf nu: Verboden vingers op te steken! 2. Vanaf nu: Bordjes omhoog graag! 3. Vanaf nu: Licht op groen, oranje of […]

  9. […] in de serie ‘Onderzoek onderwijs toepassen’: 1. Vanaf nu: Verboden vingers op te steken! 2. Vanaf nu: Bordjes omhoog graag! 3. Vanaf nu: Licht op groen, oranje of […]

  10. John Voncken schreef:

    Als student van de Pabo, mochten wij op study visits met als opdracht vergelijk. Hierbij heb ik ervoor gekozen om naar Londen te gaan. In Londen hebben wij een aantal scholen gezien. Wat ons echter opviel, was dat ieder kind een eigen whiteboard had.
    Iets wat ontezettend goed werkte. Vervolgens toen ik terug kwam, ben ik hier ook mee aan de slag gegaan. Ik heb voor ieder kind in mijn klas een A4 gelamineerd, en een stift gekocht. De kinderen gebruiken dit nu als whiteboard. Bij mij in de klas werkt het ontzettend goed. Zelfs mijn mentor gebruikt het nu. Het aanschaffen van een whiteboard hoeft dus helemaal niet duur te zijn, je kan het ook gewoon zelf maken.

    • fransdroog schreef:

      Wat geweldig leuk om te lezen!
      Zowel dat je naar Londen hebt kunnen gaan om het in actie te zien maar vooral dat je het zelf toepast en ervaart dat het werkt!
      Dank voor het delen.

  11. meesterkoert schreef:

    Deze techniek werkt erg goed is ook mijn ervaring in de bovenbouw van de basisschool. Ik gebruik ook vaak staan / zitten als antwoord op ja/nee vragen. Zo is ook een beweegcomponent ingebouwd. Verder is voor meerkeuzevragen ook Plickers te gebruiken; elke leerling heeft een eigen bordje met qr-code (zelf uit te printen en lamineren) en door die te draaien kunnen ze stemmen op antwoord a, b, c of d. De leraar scant de bordjes met zijn mobiel of tablet en de antwoorden verschijnen op het digibord, al dan niet anoniem. Werkt uitstekend en de betrokkenheid is hoog. Zie ook http://www.plickers.com

  12. […] Onderwijs leert onderzoeken. Onderwijs wordt onderzocht. En dan? Het verbaast mij al sinds ik uit de wereld van het onderzoek ben gestapt en de wereld van het onderwijs in dat er zo weinig met onde…  […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: