Het onderwijs is dood. Mooi onderwijs?

Terwijl ik op een mooie zondag lekker aan het werk ben met van alles en nog wat dat als bindende factor onderwijs heeft krijg ik een email binnen van een collega.

“Beste collega’s,
ik vond deze blog van een 6vwo leerling:
http://hetonderwijsisdood.wordpress.com/2012/11/29/waarom-ik-deze-blog-ben-begonnen/
Stof tot nadenken ???”

Het onderwijs dood?
Dit was voor mij een duidelijke prikkel en dit leidde tot een impuls.
Ik klikte op de link en kwam terecht op een blog.
Ik las de blog.
Ik schreef een reactie.
Ik plaatste een tweet met een link naar de blog.
Op twitter verschenen retweets en reacties en andere tweets:

Onderwijs is dood tweets 1 2012-12-02_1534

Onderwijs is dood tweets 2 2012-12-02_1536

Onderwijs is dood tweets 3 2012-12-02_1537

Ik ben benieuwd naar verdere reacties, vanuit het onderwijs aan de kant van de docenten, maar ook vanuit de kant van de leerlingen.

Er is volgens mij behoefte aan mooi onderwijs. Ook voor leerlingen als deze. Laten we ons best blijven doen!

5 Responses to Het onderwijs is dood. Mooi onderwijs?

  1. Jammer adat een enkele collega moeilijk met deze kritiek kan omgaan. Deze leerling heeft beslist geen standje verdiend. Egocentrisch, pardon? Voor wie is het onderwijs bedoeld, voor de docent of de leerling. Wij hebben op mijn school gesprekken gevoerd met ruim 100 begaafde leerlingen van alle leerjaren en kregen in vrijwel alle gesprekken dit soort feedback. Die hebben wij serieus genomen en verwerkt in nieuw beleid voor begaafde en onderpresterende leerlingen.
    Dit soort geluiden van je leerlingen moet je heel serieus nemen, ook al klinkt dat niet altijd even aangenaam.

  2. ankiecuijpers schreef:

    Kan het zijn, dat de blog het geluid is van een collega, die via een alias leerling spreekt en op deze manier een discussie wil starten. Lijkt me niet ondenkbaar.

  3. Renze schreef:

    Een goed ander voorbeeld is mijn broer: ook makkelijk vwo gehaald zonder veel te leren, maar daarna vijfmaal de propodeuse van een wo bachelor niet gehaald. Een gebrek aan discipline is het probleem: dat wordt niet geleerd op school, dat moet je als leerling zelf leren. En dat leert een leerling niet zelf als diegene niet veel hóeft te doen voor school.

    Overigens ligt het voornamelijk aan de school op welk moment het mis gaat. Als de school in verhouding moeilijke SE’s heeft en het niveau redelijk lineair stijgt, gaat het (lijkt mij) vaker mis tijdens de vervolgopleiding. Als de CE’s in verhouding moeilijker zijn, moet in 4/5 havo of 4/5/6 vwo een achterstand worden ingehaald (zoals bij de blogster) waardoor het niveau niet lineair stijgt en er opeens een groot verschil kan ontstaan in wat de leerling kan en wat er gevraagd wordt op een toets. Dan gaat het dus vaker mis in de bovenbouw en kunnen ze uitkomen op een te laag diploma voor hun kunnen.

Geef een reactie

