Het antwoord zit vaak in de vraag

Antwoord in de vraag geen_afbeelding Regelmatig valt mij het volgende op. Iemand stelt een vraag en verwacht daar een antwoord op.

Dit, terwijl het antwoord al in de vraag zelf zit.

Al is dit antwoord vaak niet het antwoord dat de vragensteller zelf voor ogen had.

Voorbeelden kunnen nooit een uitleg vormen maar kunnen wel verduidelijken in welk kader het begrip zich zal bevinden. Voorbeelden kunnen nooit het antwoord op een vraag zijn maar wel de de juiste richting schetsen.

Een voorbeeld: “Ja, dat is wel leuk hoor, dat flip de klas met die video’s thuis kijken als huiswerk, maar gaan ze dat niet saai vinden als iedere docent dat gaat doen?”

Antwoord in de vraag GoeieVraag_logo

Het antwoord zit dus in de vraag.

“Ja, dat gaan ze…

…maar doen ze dat nu dus ook niet omdat nu ook iedereen hetzelfde doet?”

Het antwoord zit dus wederom in de vraag, maar nu bewust.

Waar in het voorbeeld staat “dat flip de klas met die video’s thuis kijken als huiswerk’ kan dit gevoegelijk vervangen worden door elke onderwijsvernieuwing of inzet van technologie.

Probeer eens het antwoord op je eigen vraag te geven voor je hem stelt. Niet als jezelf, maar als die ander aan wie je de vraag stelt.

Het antwoord zit vaak in de vraag en daarmee ook het onderliggende probleem waar de vraag eigenlijk over zou moeten gaan.

Wil iemand nog een voorbeeld? ­čÖé
Antwoord in de vraag Vraag168

Antwoord in de vraag Diagram vraag 7

Advertenties

2 Responses to Het antwoord zit vaak in de vraag

  1. Jeroen Clemens schreef:

    dit zijn ‘leading questions’, bijna rhetorische vragen. Dat wil ik de leerlingen afleren. Dus, wat wil je er mee ?

    • fransdroog schreef:

      Jeroen,
      Wat ik met deze blogpost beoogde was aangeven dat mensen vaak een vraag stellen waarop zij zelf een bepaald antwoord verwachten, bijna rhetorisch dus, maar waarop zij, wanneer zij zich werkelijk zouden verplaatsen in degene aan wie ze de vraag stellen, een heel ander antwoord zouden gaan verwachten.
      Deze post gaat niet over leerlingen of over het onderwijs in het bijzonder. Het gaat erom dat mensen vaak vragen stellen om hun ‘gelijk te halen’, waarbij het dus in essentie geen vragen meer zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: