Maak de toets! Mooi onderwijs?

Ik ben constant op zoek naar manieren waarop leerlingen meer leren tijdens de les door ze actiever met de lesstof bezig te laten zijn. Ik wil leerlingen laten ervaren dat wanneer ze leren tijdens de lessen zij niet meer (zoveel) hoeven te leren op het moment dat er een toets aankomt.

Biologie is in de 3e klas een 1-uurs vak, dat gedurende een half jaar 2 uur per week wordt gegeven. In klas 3-VWO heb ik dat dit jaar voor het eerst gedaan zonder dat leerlingen de beschikking hadden over een boek. Over hoe ik dit heb gedaan en wat de  ervaringen zijn geweest zal ik later berichten. Wat er gebeurde na verloop van tijd was dat leerlingen gingen vragen of en wanneer er nu een echte toets kwam. Zij hadden al wel een aantal beoordelingen via feedback en een aantal beoordelingen via cijfers gekregen maar dit was geweest voor verschillende producten die zij hadden geleverd of activiteiten die zij hadden uitgevoerd en niet voor toetsen.

Enter: maak de toets!toets

Dit werd dus een door henzelf gevraagde toetsing van kennis en inzicht op een standaard wijze. De erbij behorende opdracht luidde:

– maak een toets bestaande uit tien vragen
– kies zelf voor een verdeling van multiple choice en open vragen
– verdeel je vragen zo goed mogelijk over alle onderwerpen die zijn behandeld
– maak een antwoordmodel met een normering
– de toets zelf wordt beoordeeld door de docent op kwaliteit
– er volgt een toets die volledig bestaat uit de meest geschikte vragen geselecteerd uit de toetsen gemaakt door de leerlingen

De bronnen die zij konden gebruiken om hun toets te maken waren de bronnen die we gebruikt hadden tijdens de lessen en de door henzelf gemaakte opdrachten in de vorm van samenvattingen en aantekeningen. Deze waren beschikbaar in het CMS dat we gebruikten voor het geven van opdrachten en het inleveren hiervan: Lore. Het maken van de toets werd hiermee een activiteit tijdens de les waarbij zij bewust zeer actief met de stof bezig en dus aan het leren waren.

Voor zover een vergelijking hier opgaat waren de resultaten van de toets voor wat betreft het cijfer vergelijkbaar met de resultaten uit eerdere jaren. Ik heb kort met de leerlingen besproken wat hun ervaringen waren met deze vorm van toetsen en hieruit kwam naar voren dat zij in het algemeen naar hun inschatting door het maken van de toets bewuster met de stof waren bezig geweest en minder tijd aan het leren buiten de lessen hadden besteedt. Vooral met het formuleren van de juiste antwoorden hadden zij in eerste instantie moeite gehad en hier hadden ze dan ook het meeste van geleerd. De leerlingen hadden niet de indruk dat de toets nu (veel) makkelijker was geweest dan wanneer ik hem zelf gemaakt zou hebben. Dit kan ik bevestigen.

Is dit nu mooi onderwijs?

Beautiful Education Vector graphics icons_thumb[3]

In een recente post getiteld ‘het borrelt‘ heb ik geschreven over een idee om mooi onderwijs te gaan maken waarbij leerlingen mede bepalen wat dit dan is. Maak de toets! zou hier naar mijn idee zeker een onderdeel van, of een stap in, kunnen zijn.

Tegelijkertijd ben ik benieuwd naar de ideeën van collega’s uit het onderwijs. Hoe zie jij ‘maak de toets!‘? Heb je opmerkingen of suggesties? Ik hoor ze graag!

Eerder verschenen op dit blog de volgende gerelateerde posts over mogelijk mooi onderwijs:
Een mooie manier om verslag te leggen van een onderwijs activiteit
Speeddate je presentatie werkt!
Speeddate je presentatie, mooi onderwijs?
Het borrelt.

7 reacties op Maak de toets! Mooi onderwijs?

  1. […] Ik ben constant op zoek naar manieren waarop leerlingen meer leren tijdens de les door ze actiever met de lesstof bezig te laten zijn. Ik wil leerlingen laten ervaren dat wanneer ze leren tijdens d…  […]

  2. […] Ik ben constant op zoek naar manieren waarop leerlingen meer leren tijdens de les door ze actiever met de lesstof bezig te laten zijn. Ik wil leerlingen laten ervaren dat wanneer ze leren tijdens d…  […]

  3. Henk Heurter schreef:

    Dag Frans,

    Mooi initiatief! Steeds op zoek naar manieren om de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten.
    Ik heb naar aanleiding van je blogpost een vraag: kun je ook aangeven wat voor soort vragen de leerlingen hebben gesteld? Hebben ze naast reproduceervragen ook inzichtvragen gesteld? Dat vereist een hoger begrip van de lesstof. Lijkt me voor de leerlingen best moeilijk.

    • fransdroog schreef:

      Hoi Henk,
      Dank voor je positieve reactie!
      Er zijn wel een aantal inzichtvragen gesteld, maar dit was zeer beperkt en werd alleen door de zeer sterke leerlingen gedaan. Ik heb de leerlingen hier wel specifiek toe opgeroepen maar dit blijkt zeer lastig. Het vereist dat ze al behoorlijk boven de stof staan en dit kan in dit stadium nauwelijks van ze verwacht worden. Misschien een idee voor de laatste per lessen voor de periodewissel om hier extra aandacht en tijd aan te besteden……

  4. Wendy schreef:

    Hallo Frans,

    Ten algemene vind ik het altijd erg interessant om je experimenten te lezen en in het bijzonder ga ik meteen na de Kerstvakantie je idee voor het zelf maken van een toets toepassen. Ik zou een zogenaamde diagnostische toets afnemen en daar vervolgens feed back opgeven, mnaar het lijkt mij veel zinvoller als ze zelf een toets maken en dat ik daar de beste vragen uithaal. Goed idee dus! Bedankt en veel plezier in Rio. Wendy docent filosofie

    • fransdroog schreef:

      Hoi Wendy,
      Dank voor je leuke reactie! Het is altijd fijn om te horen dat iemand echt iets gaat doen met mijn suggesties.
      Je plannen klinken goed en ik zou graag horen hoe het verlopen is en hoe het jouw en de leerlingen bevallen is.

      • Wendy schreef:

        Hoi Frans,

        Een uur gehad, havo 4, maandag eerste uur. Positieve reacties. Goede vragen. Ik heb ze de toets laten maken volgens de structuur waarin de filosofietoetsen altijd zijn opgebouwd. Hadden ze nog niet in de gaten. Dus prima dat ze daar inzicht in krijgen.

        Groet, Wendy

Geef een reactie

