Niet 7 maar 10 redenen voor docenten om te bloggen

Bloggen to_blog_or_not_to_blogIk vind bloggen als docent een erg nuttige activiteit. Zo nuttig zelfs, dat ik denk dat iedere docent zou moeten bloggen. Bloggen is een zeer effectief middel voor professionalisering. Je leert zoveel van het gaan zitten en schrijven. Er is een gezegde dat wel bij mij past: ‘géén woorden máár daden’. Maar wat nog beter past is: daden én woorden. In  die volgorde.

1. Bloggen zorgt voor een online notitieboek, voortgangsverslag en archief. Door met enige regelmaat te schrijven over wat je aan het doen bent bij je vak of een klas of een onderdeel van je lessen ontstaat een verslag van die activiteiten. Alsof je onderzoek aan het doen bent. Het proces van het schrijven zorgt dan direct voor het denken over wat je aan het doen bent. De toegevoegde waarde van het bloggen zit in het delen van die specifieke activiteiten met anderen, die op dat moment misschien met hetzelfde bezig zijn of overwegen er mee te beginnen. Leren delen leidt  tot vruchtbaar samenwerken.
Je kunt ook verslag doen van een traject waar je in zit in het onderwijs. Dit kan zijn het invoeren van een nieuwe tool of een nieuwe technologie, zoals digiborden, iPads of BYOD maar bijvoorbeeld ook het ontwikkelen en implementeren van leerlijnen of buitenschoolse activiteiten. De verslaggeving kan zeer behulpzaam zijn bij het nemen van verdere beslissingen en kan voorkomen dat dit puur gebeurd op basis van anekdotische bewijzen.

Bloggen reflectie lake-reflection-1325492. Bloggen zorgt voor reflectie. Reflectie is hier een daar een besmet woord maar desalniettemin een belangrijke component van leren en professionaliseren. Bloggen kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren omdat het een weergave is voor een docent van wat er gebeurd is, welke beslissingen er zijn genomen, welke gedachten er een rol hebben gespeeld, successen, mislukkingen en met welke zaken moet worden omgegaan. Een belangrijke, praktische toegevoegde waarde van bloggen hierbij is dat het anderen toestaat om te reageren.

3. Bloggen zorgt voor kristallisatie van gedachten. Terwijl je schrijft investeer je een deel van jezelf in wat je schrijft. ‘In the act of writing, we are written’ (Daniel Chandler). Bij bloggen is het mogelijk gedachten steeds opnieuw te schrijven en herschrijven en op deze manier abstracte ideeën steeds concreter te maken. Op het beeldscherm is de weerslag van dit proces te zien en er is geen noodzaak direct tot publicatie over te gaan, dit kan ook later, na het opnieuw bekijken en herschrijven. Het zichtbaar worden van wat je denkt kan helpen bij het bewust worden van wat je denkt.

4. Bloggen zorgt voor een groter publiek. Door te bloggen kun je mensen bereiken die je anders nooit zou tegenkomen of ontmoeten. Door over een onderwerp te schrijven kom je in contact met mensen uit het onderwijs die jouw interesse in dat onderwerp delen. Mensen die interesse’s met je delen zullen jouw blog weten te vinden en regelmatig bezoeken als blijkt dat ze iets van je kunnen leren. Dit geldt natuurlijk ook omgekeerd. Als je actief op zoek gaat naar mensen die jouw blog volgen of er op reageren kun je ook van hen gaan leren.
Wat je schrijft op een blog blijft daar staan en is beschikbaar voor iedereen, op elk moment, waar ook ter wereld.

5. Bloggen zorgt voor waardevolle feedback. Het delen op een openbare plek van jouw kennis, ideeën en meningen zorgt voor de mogelijkheid dat je feedback krijgt uit een andere dan je normale omgeving. Deze feedback kan heel waardevol zijn, in de vorm van een bevestiging van je gedachten of een motivatie om door te gaan met wat je doet. De feedback kan ook waardevol zijn waneer zij uitdagend is of jouw ideeën bestrijdt. Dit kan lastig zijn om mee om te gaan maar deze vorm van peer review kan, wanneer je er open voor staat, leiden tot verscherpte of bijgestelde inzichten.

6. Bloggen geeft de mogelijkheid materialen te delen. Wanneer je schrijft over een nieuw boek voor jouw vak of een nieuwe ontdekking of toepassing kan dit voordelig zijn voor jezelf omdat het je dwingt je gedachten hierover te ordenen en tot een duidelijke visie te verwoorden. Het kan ook voordelig zijn voor anderen, die interesse hebben in datzelfde boek of diezelfde toepassing. Het delen van materialen kan ook gaan over nieuwe websites, de inzet van nieuwe technologische ontwikkelingen of nieuwe internet toepassingen.

Bloggen askAnExpert7. Bloggen kan je een ‘expert’ maken of tonen dat je er een bent. Door een blog te schrijven laat je zien wie je bent en wat je kunt. En dat kan veel meer blijken te zijn dan je eerst zelf dacht. Als je veel weet over een bepaald gebied en je schrijft hier regelmatig over in de vorm van nieuwe ontwikkelingen, reviews over relevante bronnen en je meningen binnen dat gebied ontstaat de mogelijkheid dat anderen herkennen dat jij een expert bent of dat je jezelf hiertoe ontwikkelt. Dit kan bewust of vanzelf, dit kan een bevestiging zijn of een ontdekking.
Je gaat mogelijk emails ontvangen met vragen, je gaat misschien gevraagd worden om op verzoek een stuk te schrijven of een presentatie te geven. En zo ga je verder groeien.

8. Bloggen kan een groot persoonlijk plezier worden. Wanneer je eenmaal begonnen bent met bloggen en ontdekt hebt dat je het kunt dan is de kans groot dat je het beter wilt gaan doen. Bloggen kan veel tijd kosten maar de beloning is navenant. Het schrijven van een post kan je aan een vast denkpatroon onttrekken en je dwingen je gedachten kritisch te bekijken om ze goed te kunnen formuleren. Dit geldt vooral wanneer je over onderwerpen schrijft die erg in de belangstelling staan, controversieel zijn of emotioneel geladen. Hoe vaker je schrijft, hoe beter je er in wordt en hoe meer je er van gaat genieten.

Bloggen to post or not to post shakespeareblogger9. Bloggen geeft je de kans je mening te delen. Wanneer je iets tegenkomt in de krant of op de televisie en je vindt dit fantastisch, of helemaal niets, dan kun je deze mening delen door er over te schrijven. In het onderwijs kan dit gaan over de nieuwe plannen van de nieuwe regering en de effecten die dit heeft op het niveau van de docent en de leerling. Wat betekent het invoeren van een nieuw vak of het afschaffen van een net nieuw ingevoerd vak of de onderwijstijd of meer verplichte toetsen? Iedereen heeft recht op een mening, maar hij telt pas als je hem deelt. Gedeelde en verzamelde meningen leiden tot een beter beeld.

10. Bloggen is creatief, laat je genieten van schrijven en vergroot je vermogen te communiceren. Bij het schrijven van een blogpost zijn er geen grenzen aan het aantal woorden en is er geen deadline voor het inleveren. Er is geen enkele verplichting. Hoe regelmatiger je posts schrijft voor je blog hoe meer je ontdekt dat je op zoek gaat naar nieuwe en creatieve manieren om je uit te drukken. Je gaat meer afbeeldingen en video’s gebruiken. Je gaat oudere posts herschrijven en meer op zoek naar geschikte quotes en bronnen. Je gaat andere woorden gebruiken, die directer zijn en meer overtuigend.

Twijfel je nog over het schrijven van een blog? Niet doen!
Twijfelen dan, bedoel ik 🙂

Meer dan een jaar geleden heb ik hier geschreven over het belang van bloggen met leerlingen in de klas. Die post eindigde met de opmerking dat alles wat daar stond over leerlingen ook geldt voor docenten. Mocht je meer overreding nodig hebben neem dan ook daar een kijkje.

edubloggers2Mensen die bloggen over onderwijs in Nederland kun je vinden op:
Edubloggers. Verzameling van onderwijs weblogs.

Eerder verschenen posts op dit blog met hetzelfde onderwerp:
9 redenen om te bloggen in de klas

Bronnen:
Learning with ‘e’s, My thoughts about learning and all things digital
Wired Educator, Helping Educators Transform Education with Technology
ICT in education. The Educational Technology Site

18 Responses to Niet 7 maar 10 redenen voor docenten om te bloggen

  1. […] Ik vind bloggen als docent een erg nuttige activiteit. Zo nuttig zelfs, dat ik denk dat iedere docent zou moeten bloggen. Bloggen is een zeer effectief middel voor professionalisering. Je leert zov…  […]

  2. Thomas Vanhoutte schreef:

    Ik kan alleen maar akkoord gaan met alle opgesomde argumenten.
    Bloggen is bovendien gewoonweg leuk; net zoals de reacties die je er op krijgt.
    Top artikel!

  3. Remko Boers schreef:

    Wat een goede post. Bloggen is voor mij ook een middel gebleken om mij verder te ontwikkelen in mijn werk. Ik ben inmiddels wel voor de klas weg, en dat heeft niet de reden dat dat werk mij niet beviel. Ik merk dat ik het soms zelfs mis. Maar er zijn nou eenmaal nog meer zaken die leuk of belangrijk zijn.
    Als ik nu voor de klas zou staan, zou ik denk ik meer experimenteren met werkvormen en nieuwe technologie. En daar uiteraard verslag van doen op mijn blog.
    Wat dat betreft lees ik met veel interesse de artikelen op jouw blog. Enige jaloezie (in de positieve zin van het woord) kan ik daarbij niet ontkennen te hebben.

  4. […] Ik vind bloggen als docent een erg nuttige activiteit. Zo nuttig zelfs, dat ik denk dat iedere docent zou moeten bloggen. Bloggen is een zeer effectief middel voor professionalisering. Je leert zov…  […]

  5. lighans schreef:

    Bloggen is leuk, dat is waar. Ik kan alleen niet altijd kiezen waar ik over blog. Mijn hobbies, mijn idee de levelschool, of over dagelijkse dingetjes in onderwijsland. Ik ben bewust van de fragmentatie dan ook maar verschillende blogs gestart. En dat geeft een nieuwe dimensie aan bloggen. @hansdezwart trekt het zelfs nog iets verder en heeft naast meerdere eigen blogs ook meerdere gezamenlijke blogs. Eigenlijk valt bloggen in de leercategorie sociaal (constructivistisch) leren.

    Trouwens, ik mis de photo blogs en video blogs een beetje. Of mis ik er eentje? Niet iedereen heeft schrijf zin en kwaliteiten.

    Wat ik me ook afvraag of bloggen veel schoolspecifieker gemaakt kan worden. Elke docent heeft een school weblog bij zijn eigen school. Nieuwe leerlingen kunnen dan door de activiteiten van de docenten zien wat hun vaardigheden en persoonlijkheden zijn. Lijkt me wel interessant voor de toekomst. Maar ja, dan moet je wel nog meer opletten wat je zegt.

    • fransdroog schreef:

      Beste Hans,
      Inderdaad is dat een lastige keuze, waar over te bloggen, maar eigenlijk ook weer niet. Lastig is misschien wat er achter ligt, waarvoor blog je? Waarvoor is je blog? Voor jezelf, voor de volgers, voor specifieke volgers? Het kost ook tijd om dit te ontdekken, door te bloggen!
      Natuurlijk kan bloggen prima meer visueel, via foto’s of video’s.
      Een koppeling van een blog van een docent aan zijn school lijkt mij ook interessant, ik zie het alleen niet snel gebeuren. Misschien dat een vorm van quadblogging http://quadblogging.net/, maar dan voor docenten hier iets zou kunnen betekenen?

      • Riaan Lous schreef:

        Mijn ervaring is dat wanneer je blogt, je soms juist wat breder wilt kijken. Breder dan alleen datgene wat binnen of in het kader van de school gebeurt. Wanneer je kiest voor een blog dat ‘schoolspecifiek’ is, kan het je bij sommige onderwerpen wellicht belemmeren om erover te schrijven (“Dit is niet letterlijk wat mijn school ook vindt”). En meestal schrijf je toch niet, terwijl je dat wel had gewild.
        Om een voorbeeld te geven: Ik laat mijn studenten bloggen over hun professionele ontwikkeling (http://wp.me/pY4En-hG). Toen ik ze (nog) een papieren portfolio liet inleveren (“dat moest voor school”) keken ze fragmentarischer naar hun ontwikkeling. Bij velen merk ik nu dat ze meer vanuit zichzelf schrijven, omdat het weblog ‘iets van zichzelf’ is. Dan komen daar meer persoonlijke verhalen uit, maar dat is juist mooi. Het enige dat ik ze geef is een aantal criteria waaraan het formele portfolio-gedeelte moet voldoen.

        Ik kan me voorstellen dat het bij docenten ook een meer persoonlijk verhaal wordt als je ‘buitenom school’ blogt. Dat persoonlijke klinkt in het begin wat eng, maar maakt het veel makkelijker om blogberichten te produceren. Tevens zorgt juist die persoonlijke kant er juist voor dat je leerlingen je blog toch wel vinden (als je dat wilt).

        Verder ben ik het met je eens Frans, het kan even duren voordat je weet waartoe je blogt…reden 2: reflectie. En…je doelgroep kan gaandeweg veranderen/verbreden.

      • lighans schreef:

        Riaan en Frans. Natuurlijk is een schoolblog minder persoonlijk dan een eigen blog die over school gaat. Het idee is dat (toekomstige) leerlingen en ouders meer betrokkenheid voelen voor de school. Je doelgroep is natuurlijk daardoor anders en dwingt tot anders schrijven. Het dwingt ook tot nadenken voor veel docenten die nog nooit geblogt hebben. Wat doe ik eigenlijk in de les? Wat is leuk om over te vertellen?

        http://jongleren.wordpress.com/2011/09/17/snippervisie/ zou ik nooit op een schoolblog posten. Deze echter met enige aanpassingen wel: http://jongleren.wordpress.com/2011/11/01/de-pluim/
        En daarmee geef ik een aardig visite kaartje voor de school (als het aantal spelfouten binnen de perken is gebleven…..).

        Nou ja, voorlopig zie ik het ook niet gebeuren hoor. Scholen zijn nog erg sociaal media schuw of onwetend. Dus blijf ik lekker bloggen. Of ik nou wel of geen bezoekers heb. 😉

        Lis: je twittert dus je (micro)blogt. 😉

  6. Lis (@sillise) schreef:

    Zelfs leuk om in je vakantie te lezen.
    Ik blog niet maar lees onderwijsblogs met veel plezier.

  7. […] paar dagen geleden plaatste ik hier een blogpost over bloggen door docenten. Meer dan een jaar geleden plaatste ik hier een blogpost over bloggen […]

  8. Jason Post schreef:

    Leuke post! Ben het er helemaal mee eens. Het is erg leuk om materiaal en nieuwtjes te delen met andere. Ik heb deze post als link toegevoegd op mijn blog.

  9. […] ik rond nieuwjaar dit artikeltje tegenkwam   Redenen voor docenten om te bloggen heb ik besloten om er werk van te maken. Vooral de nummers 2, 3, 6 en 10 (het lijkt wel een menu […]

  10. […] is er de behoefte ontstaan aan een verbreding van de didactische inzet van de blogs. Het blog van Frans Droog was een goed startpunt en de redenen die hij aandraagt om te bloggen heb ik ook zelf ervaren en kom […]

  11. […] geschreven. Al eerder heb ik hier bericht over bloggen door docenten, met leerlingen, met elkaar: niet 7 maar 10 redenen om te bloggen voor docenten, 9 redenen om te bloggen met een klas en geweldig voor docenten én leerlingen, samen bloggen in […]

  12. […] Ik vind bloggen als docent een erg nuttige activiteit. Zo nuttig zelfs, dat ik denk dat iedere docent zou moeten bloggen. Bloggen is een zeer effectief middel voor professionalisering. Je leert zov…  […]

Geef een reactie

