Blijkt dat de beste docenten de beste leerlingen zijn!

Nadenkend of ik dit jaar, op deze laatste dag van het jaar, nog een laatste post wilde schrijven (ja dus), en welke dat dan zou moeten worden van de drafts die nog klaarliggen, kwam ik tot het besluit dat het wel fijn zou zijn als het een algemene, motiverende en inspirerende voor het onderwijs zou zijn. En dan zou het af zijn als het ook nog een in 2013 uit te voeren activiteit zou bevatten.

Ik besloot voor een beslissing te nemen eerst even mijn digitale krantje te lezen in de vorm van mijn ‘personal magazine’ Zite op de iPad. Hier kwam een blogpost van Mark Liddel tegen. Hij beschrijft hierin een bezoek aan de Innovation Unit en het werk van Valerie Hannon en David Price. Hij is vooral onder de indruk van een animatie die zij gemaakt hebben over wat er nodig is om het onderwijs te verbeteren. Het gaat in dit geval over Australia maar dat maakt voor het verhaal niet uit.

De prachtige animatie bleek perfect te voldoen aan mijn wensen: algemeen, motiverend, inspirerend en met een ‘opdracht’ aan iedereen die in het onderwijs werkt. Ik wil hem dan ook graag met jullie delen.

Probeer, voor je de animatie bekijkt, een antwoord te geven op de volgende vragen:

Wat bepaalt of een docent of schoolleider goed is?

Wat is bepalend voor een goed onderwijs systeem?

Hoe zorg je er voor dat een groep mensen open blijft staan en een nieuwsgierige geest blijft hebben als het om onderwijzen en leren gaat?

Hoe zou je jezelf beoordelen als het gaat om je eigen leren en ontwikkelen? Ben je continu aan het verbeteren of zou je meer moeten gaan doen?

Wat zijn de verantwoordelijkheden die schoolleiders hebben ten opzichte van hun docenten?

Great Teachers Are Great Learners – AITSL from Innovation Unit on Vimeo.

Wat bepaalt of een docent of schoolleider goed is? Hun kennis en kunde… misschien hun vermogen om lerenden te betrekken bij hun leren.

Wat is bepalend voor een goed onderwijs systeem? Goede onderwijzers!

Hoe zorg je er voor dat een groep mensen open blijft staan en een nieuwsgierige geest blijft hebben als het om onderwijzen en leren gaat? Zorgen voor mogelijkheden en een verbondenheid om te leren in alle onderdelen van een school of scholengroep en hier ondersteuning voor bieden in de vorm van leergroepen, praktisch onderzoek, reflectie momenten, peer feedback, mentor systemen, coaching.

Wat zijn de verantwoordelijkheden die schoolleiders hebben ten opzichte van hun docenten? De ambities van docenten aanmoedigen en een cultuur van leren voeden.

Hoe zou je jezelf beoordelen als het gaat om je eigen leren en ontwikkelen? Ben je continu aan het verbeteren of zou je meer moeten gaan doen? ……….. ?

Laten we met zijn allen het onderwijs nog mooier maken!

Een goed 2013!

Bronnen: Mark Liddel’s blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: