Geef les als een kampioen! Introductie en ‘No Opt Out’

teach like a championTeach like a champion’ is een boek van Doug Lemov. Het boek bevat 49 technieken om beter te gaan lesgeven, les te gaan geven als een kampioen!

De 49 technieken zijn niet zomaar door Lemov verzonnen, of gebaseerd op theorieën over hoe het brein zou werken of hoe leerlingen zouden leren. Het is de weerslag van observaties gedaan tijdens lessen van excellente docenten.

Ik wil het boek en de technieken die Lemov beschrijft graag via een aantal blogposts onder de aandacht brengen. Het boek is zeker een aanrader voor iedereen in het onderwijs die het nog niet kent en de kennis van de technieken vormt een verrijking voor iedere docent.

“Great teaching is an art…. Great art relies on the mastery and application of foundational skills, learned individually through diligent study….. Although lots of people conjure unique artistic visions, only those with an artisan’s skill can make them real.”

Lemov heeft een analyse gemaakt van de resultaten van verschillende scholen en individuele docenten, gebaseerd op een relatie tussen de scores op de in de Verenigde Staten verplichte ‘state tests’ en de welvaart status in de staat New York. Lemov ontdekte dat een klaslokaal dat ver boven het gemiddelde uitsteekt veel vaker voorkomt dan een school of een scholengroep die ver boven het gemiddelde uitsteekt. Dit ondanks het feit dat scholen veel meer variabelen kunnen controleren en beïnvloeden. De reden hiervoor is dat de eenheid waarin onderwijs wordt uitgevoerd het klaslokaal is. En dit gebeurt dus door een individuele docent. Een individuele docent die in staat is ver boven het gemiddelde te presenteren is een excellente docent.

Lemov ontdekte dat er een aantal technieken zijn die al deze excellente docenten gebruiken. Niet alle excellente docenten gebruiken al deze technieken maar gezamenlijk vormen zij de basis waarmee excellente docenten van goede docenten zijn te onderscheiden. Lemov vergeleek de excellente docenten dus niet alleen met middelmatige of slechte. De gedachte hierachter is dat door het onderscheid aan te brengen tussen goede en excellente docenten er een weg ontstaat naar niet allen goed maar naar excellent onderwijs.

Lemov gaf deze technieken vervolgens een naam en een beschrijving. Het doel hiervan is tot een gezamenlijk vocabulaire te komen dat de analyse en discussie over de waarde van wat er in de klas gebeurd veel objectiever maakt. De technieken zijn specifiek, concreet en uitvoerbaar beschreven, zodat zij na lezen direct in de klas ingezet kunnen worden. Het zijn bewust technieken en geen strategieën. Door het verbeteren van je techniek lever je betere producten. Door het aanpassen van je strategie kun je hoogstens wat je al kunt beter inzetten. Je wordt er zelf niet beter door.
Hoewel in het optimale geval het klaslokaal een combinatie is van de beste strategieën én de beste technieken is de docent de enige die de gebruikte techniek bepaalt.

De technieken die Lemov beschrijft lijken in eerste instantie voor een groot deel gewoon, niet opmerkelijk en misschien wel teleurstellend. Ze zijn meestal niet innovatief of intellectueel verrassend.  Soms passen ze ook niet in bestaande educatieve theorieën. Maar ze werken! Wat werkt is goed. Wat goed werkt is excellent.

‘No Opt Out’

opt-out-button1 NO

De eerste techniek die wordt besproken in het boek, uit de verzameling ‘het zetten van een hoge academische standaard’ is getiteld ‘No Opt Out’. Deze techniek beschrijft een serie interacties die begint met een leerling die een antwoord niet weet op een vraag en eindigt met die leerling het antwoord op de vraag zo vaak mogelijk laten herhalen.

Deze techniek is het antwoord van de docent die niet accepteert dat een leerling het niet eens probeert. Het maakt het ontsnappen aan een vraag door als antwoord ‘ik weet het niet’ te geven onmogelijk. De houding van het vermijden van een inspanning wordt niet langer beloond. De techniek werkt even goed ook voor leerlingen die het wel proberen maar het antwoord nog niet weten.

Er zijn verschillende manieren om deze techniek uit te voeren.

  • Bij de eerste manier geeft de docent het juiste antwoord en laat de leerling dit herhalen.
  • Bij de tweede manier geeft een andere leerling het juiste antwoord en laat de docent dit antwoord door de eerste leerling herhalen.
  • Bij de derde manier geeft de docent een hint in de vorm van extra informatie die er op gericht is de leerling in de juiste richting te laten denken. Vervolgens geeft de leerling opnieuw antwoord.
  • Bij de vierde manier wordt de hint gegeven door een andere leerling, doordat de docent hier via een zeer gerichte vraag specifiek om vraagt. Vervolgens geeft de eerste leerling opnieuw antwoord.

De vier manieren zullen afwisselend gebruikt worden, afhankelijk van het doel van de les en het belang van de vraag hierbij. De eerste manier is zeer oppervlakkig maar wel snel, de vierde manier is het meest diepgaand maar ook het meest tijdrovend. Essentieel aan de ‘No Opt Out’ techniek is dat de leerlingen gaan leren dat in deze klas, wanneer zij een antwoord op een hen gerichte vraag in eerste instantie niet weten, er een grote kans is dat de interactie die met deze vraag begon zal eindigen met het door hen juist beantwoorden van die vraag. Er is geen uitweg.

De ‘No Opt Out‘ techniek vertoont overeenkomsten met de ‘Verboden vingers op te steken‘ techniek die door Dylan Wiliam is ontwikkeld. Beide techniek zorgen er voor dat alle leerlingen bij de les betrokken blijven en dit heeft op het effect van de les een duidelijke positieve invloed. De techniek spreekt mij zeer aan en ik zal hem na het schrijven van deze post nog veel bewuster gaan inzetten in mijn lessen.

Bronnen:
Doug Lemov, Teach like a champion, Josey-Bass, John Wiley & Sons, 2010.
Het boek is online te bestellen bij Amazon of bij Bol.com

10 reacties op Geef les als een kampioen! Introductie en ‘No Opt Out’

  1. Dag Frans, goed dat je hier aandacht aan besteedt. Er is ook een Nederlandse versie met bijbehorende website: http://www.teachnederland.nl/

  2. Zwang P.M.E. (Petra) zegt:

    Beste Frans.

    Wat een leuk stuk over Teach like a champion. Ik ben ook heel enthousiast over het boek. Weet je dat de CED-Groep een Nederlandse vertaling op de markt heeft gebracht. Ik heb de contactpersoon in cc gezet.

    Vriendelijke groeten

    Petra Zwang Teamleider Noord Afdeling Onderwijs Directie Jeugd & Onderwijs Cluster Maatschappelijke Ontwikkeling Librijesteeg 4, 3011HN ROTTERDAM Gemeente Rotterdam Postbus 70014 3000 KS Rotterdam mobiel 06 22032574

    Op vrijdag niet aanwezig ________________________________

    • fransdroog zegt:

      Beste Petra,
      Dank voor je positieve reactie en toevoeging. Mooi om te horen dat jullie ook enthousiast zijn. Ik zal in een vervolgpost een verwijzing naar de Nederlandse vertaling opnemen.
      Vriendelijke groet,
      Frans

  3. Erik Devlies zegt:

    Frans, ik kijk al uit naar de volgende posts.

  4. Lydia Mijnhardt zegt:

    Dag Frans,

    Op elke teamvergadering besteden wij aandacht aan de technieken uit “Teach like a champignon”. Onze directeur kiest samen met een collega een hoofdtechniek uit het boek, we bestuderen het onderdeel en dit wordt gefilmd in onze klas. Vervolgens presenteren we dit tijdens de teamvergadering aan ons schoolteam. Heel praktisch, inspirerend, positief en nuttig! En het “werkt”!!

    • fransdroog zegt:

      Dag Lydia,
      Wow! Dat klinkt geweldig! Vooral dat het werkt!!
      Maken jullie je ervaringen ook ergens openbaar? Of zou je misschien een gast blogpost hierover willen schrijven? Dat lijkt mij heel leuk en heel nuttig om te delen!
      Vriendelijke groet,
      Frans

  5. dov scheinowitz zegt:

    Hoi Frans,
    Inderdaad een heel praktisch boek.
    Verboden vinges op te steken komt sterk overeen met de cold call van het boek.

  6. […] een eerdere blogpost heb ik het boek Teach like a champion van Doug Lemov besproken en één van de […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: