Geef les als een kampioen! The Hook, Pepper en Exit Ticket

teach like a champion nederlands

In een eerdere blogpost heb ik het boek Teach like a champion van Doug Lemov besproken en één van de daarin besproken technieken, No Opt Out’, toegelicht. Het boek beschrijft 49 technieken die door excellente docenten worden gebruikt. De technieken werken en zijn in het boek specifiek, concreet en uitvoerbaar beschreven. Ik denk dat de technieken een hele goede aanvulling kunnen vormen in het repertoire van elke docent en ik wil ze daarom graag onder de aandacht brengen. In deze post zal ik drie eenvoudige technieken kort toelichten. Zij kunnen allen dienen om een les te starten of af te ronden.

‘The Hook’ (Uit de groep: De les structureren en afleveren)
teach like a champion the hook‘The Hook’ is een kort moment ter introductie dat weergeeft wat er interessant en boeiend is aan de lesstof die gaat komen en beeldt dit zo duidelijk en overtuigend mogelijk uit. ‘The Hook’ kan een kort verhaal zijn, een raadsel, een foto, een stukje muziek, een video, een object of wat dan ook.
Een verhaal kan over van alles gaan wat een relatie heeft tot het onderwerp en zou een boeiende analogie kunnen bevatten. Het zou ook het onderwerp van een zeer positieve kant kunnen belichten door te verduidelijken waarom het zo belangrijk is. Het belang van de zon voor al het leven op aarde bijvoorbeeld of de algemene verering van de schrijver Shakespaere door iedereen die er verstand van heeft.
Een kort stukje muziek of een kort stukje video kan ideaal zijn, maar draagt wel het gevaar in zicht dat het juist afleidend gaat werken.
Een object kan een onderwerp tot leven brengen. Een jas zoals gedragen door de hoofdfiguur in een boek bijvoorbeel of een meloen en een erwt om de grootte van planeten te duiden.
Een goede ‘The Hook’ wordt gekenmerkt doordat hij kort is, snel en gemakkelijk overgaat in de echte les en vol energie en optimisme is. ‘The Hook’ is ideaal om een onderwerp of thema in te leiden en het is zeker niet nodig er elke les met één te beginnen.

Teach like a champion pepper logo‘Pepper’ (Uit de groep: Leerlingen betrekken bij de les)
‘Pepper’ is een snelle, groep-georiënteerde activiteit om bekende informatie of vaardigheden te herhalen. De docent stelt vragen snel achtereen aan een groep leerlingen, hierbij er één bij naam noemend. De leerling geeft direct antwoord. Is het antwoord goed wordt onmiddellijk de volgende vraag aan de volgende leerling gesteld. Is het antwoord fout dan wordt dezelfde vraag aan een andere leerling gesteld. Dit kan overigens ook opnieuw aan dezelfde leerling zijn. Bij ‘Pepper’ kan de docent er ook voor kiezen leerlingen wel hun vinger op te laten steken en variëren of hij antwoord laat geven door iemand die zijn vinger heeft opgestoken of juist niet.
‘Pepper’ is een spel. Essentieel is dat het snel gaat en dat de leerlingen niet weten wie er zal moeten gaan antwoorden. Er worden alleen fundamentele vragen gesteld, vaak als overzicht. Het kan gebruikt worden als warm-up activiteit aan het begin van een les, als nuttige vulling als er ineens tijd over blijkt, of om nog eens alle stof langs te laten komen kort voor een toets.

Teach like a champion exit ticket‘Exit Ticket’ (Uit de groep: De les structureren en afleveren)
Een ‘Exit Ticket’ is een vraag, of vaker een korte serie vragen aan het eind van een les. Het vormt voor de leerlingen een duidelijke, productieve afsluiting en geeft de docent de mogelijkheid te controleren hoe goed de lesstof goed begrepen is en waar er mogelijk nog onduidelijkheden zitten.  Een ‘Exit Ticket’ is kort en snel. De vragen zijn bedoeld om gegevens op te leveren en richten zich op de sleutelbegrippen die zijn geleerd. Nadat de docent de resultaten heeft bekeken kunnen ze indien nodig ook aan de leerlingen worden getoond tijdens de volgende les om eventuele moeilijkheden direct te bespreken.
Een ‘Exit Ticket’ kan ook afgenomen worden door leerlingen ze via hun mobiele telefoon, tablet of laptop te laten invullen via toepassingen zoals een Self-Grading Quiz in Google Forms of Socrative.

In reacties op de eerdere blogpost ben ik er op geattendeerd dat er inmiddels ook een Nederlandse versie van het boek bestaat, welke te bestellen is via de CED-groep. Hier zijn ook een aantal cursussen te volgen over het leren werken met de technieken uit het boek. Meer informatie is te vinden op de site van Teachnederland. Daar is ook een pdf te vinden over de ervaringen van twee scholen in Rotterdam die met de technieken aan de slag zijn gegaan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: