Geweldig voor leerlingen én docenten: samen bloggen via QuadBlogging

QuadBlogging Screen-Shot-2012-08-22-at-23.13.06Een paar dagen geleden plaatste ik hier een blogpost over bloggen door docenten. Meer dan een jaar geleden plaatste ik hier een blogpost over bloggen met leerlingen. En daarvoor nog een over hoe eenvoudig bloggen is. Nu opnieuw een blogpost over bloggen. Deze keer over een middel om te helpen bij het starten van een blog. Het is leuk om een blog te schrijven, maar het is nog leuker als het blog ook gelezen wordt. Daar is een heel simpel maar zeer effectief middel voor ontworpen. Het is ontwikkeld om klassen hierbij te helpen, maar het principe kan net zo goed worden gebruikt voor docenten. Het middel heet quadblogging.

quadblogging

Bij quadblogging werken vier klassen / blogs samen, zij vormen samen een ‘quad’. Elke week staat één blog in het middelpunt en de andere drie blogs lezen en reageren op de blog die in het middelpunt staat. De week erna verschuift het middelpunt  naar de volgende school. Dit gaat vier weken door, waarna de cyclus opnieuw begint. In de tweede ronde hebben de leerlingen natuurlijk de nodige ervaring en hun schroom afgeworpen. Elke quad heeft een coördinator die er voor zorgt dat alle deelnemers weten wat er wanneer van hen verwacht wordt.

Opgeven van een klas kan eenvoudig via een formulier op de site, waar een aantal gegevens en een eventuele voorkeur kunnen worden ingevoerd. Er zijn per jaar vier startpunten. De inschrijving is nu nog open voor de periode januari – maart 2013.

In een video uitgelegd ziet het er zo uit:

Dat het werkt mag blijken uit de cijfers. In 12 maanden tijd hebben uit 40 landen 3000 klassen met in totaal meer dan 100.000 leerlingen mee gedaan!

Het principe kan volgens mij eenvoudig worden doorgetrokken naar docenten of anderen die actief zijn in het onderwijs. Als je gaat bloggen of net begonnen bent ga je dan dus op zoek naar anderen die met jou een Quad willen vormen. Dit kunnen beginnende bloggers zijn, maar misschien ook ervaren bloggers die willen helpen.

Maar hoe vind je die?

Onder het motto ‘Practice what you teach’ heb ik daarvoor onderstaande formulier gemaakt!

Ben je beginnend blogger of ervaren en wil je helpen, vul dan het formulier in. Als er voldoende formulieren worden ingevuld zal ik Quads gaan samenstellen. Als startdatum stel ik 1 februari 2013 voor.

13 reacties op Geweldig voor leerlingen én docenten: samen bloggen via QuadBlogging

  1. […] Een paar dagen geleden plaatste ik hier een blogpost over bloggen door docenten. Meer dan een jaar geleden plaatste ik hier een blogpost over bloggen met leerlingen. Nu opnieuw een blogpost over bl…  […]

  2. […] Een paar dagen geleden plaatste ik hier een blogpost over bloggen door docenten. Meer dan een jaar geleden plaatste ik hier een blogpost over bloggen met leerlingen. Nu opnieuw een blogpost over bl…  […]

  3. […] Een paar dagen geleden plaatste ik hier een blogpost over bloggen door docenten. Meer dan een jaar geleden plaatste ik hier een blogpost over bloggen met leerlingen. Nu opnieuw een blogpost over bl…  […]

  4. […] Deze blogpost is mede geschreven als onderdeel van de module Web 2.0 in de klas. Deze blogpost is mede geschreven als onderdeel van een Quadblog. […]

  5. […] een blogpost van begin januari heb ik uitgelegd wat Quadblogging voor het onderwijs is. In het kort komt […]

  6. the Blogger zegt:

    de VVV-uren van jullie lijken veel op de Projecturen van mijn eigen school. het lijkt mij dat jullie leerling er plezier in beleven. ga zo door.

  7. […] Dit artikel is mede geschreven als onderdeel van een QuadBlog […]

  8. […] Leren delen” – het fenomeen “QuadBlogging” tegen. In de blogpost “Geweldig voor leerlingen én docenten: samen bloggen via QuadBlogging” introduceert Frans Droog “QuadBlogging” bij/voor beginnende en ervaren […]

  9. […] een blogpost van begin januari heb ik uitgelegd wat Quadblogging voor het onderwijs is. In het kort komt […]

  10. […] Deze blog is geschreven – hopelijk net op tijd? – in het kader van een quadblog […]

  11. […] 7 maar 10 redenen om te bloggen voor docenten, 9 redenen om te bloggen met een klas en geweldig voor docenten én leerlingen, samen bloggen in een quadblog. Bloggen is een manier van communiceren. Een belangrijke ’21e eeuwse manier’ van […]

  12. […] de blogs plaatsvindt. Dit is ook wel het lastigste onderdeel. Wellicht is voor een volgende keer quadbloggen een optie. Bij Quadblogging werken vier groepen/blogs samen, zij vormen samen een ‘quad’. Elke […]

Geef een reactie

