Leren is zo eenvoudig, soms

Het gaat soms gewoon vanzelf. Niks meer aan doen dus.

Become a Maker - DIYWat is het?
DIY is een fantastische site die een prachtige vorm van leren stimuleert. Het is een combinatie van online en offline activiteiten waarbij creativiteit, technologie en portfolio’s perfect samenwerkend worden ingezet. DIY is een website waar kinderen een portfolio krijgen en een app die zij kunnen gebruiken om foto’s en video’s van hun projecten te uploaden. Bij het aanmelden wordt de kinderen gevraagd om een dier te kiezen en een nickname om zo hun identiteit te beschermen. Er is een een dashboard waar leerkrachten of ouders alle activiteiten kunnen volgen.

DIY aanmelden diySteps-650x324Hoe werkt het?
DIY is een online club waar kinderen ‘maker’ vaardigheden kunnen verdienen. Het Engelse ‘maker’ vertaalt hier prima naar het Nederlands, kinderen worden echt ‘makers’. De kinderen delen hun creaties en verdienen ‘patches’ voor de vaardigheden die zij leren. Elke vaardigheid bestaat uit een aantal ‘challenges’, welke zo zijn opgezet dat zij spelenderwijs verschillende technieken leren om iets moois te kunnen bouwen. Wanneer een ‘challenge’ is volbracht kan deze in de online portfolio worden geplaatst en worden voorzien van foto’s en video.

DIY Skills adafruit_142Hoe kan je het in de klas gebruiken?
DIY is een site die ruimte biedt voor leerlingen om nieuwsgierig te zijn, iets te bouwen en technologie te gebruiken om verder te komen. Het is zeer geschikt om leerlingen te laten ontdekken hoe fantastisch het kan zijn om zelf iets te leren en zelf iets te bouwen. Het heeft de vorm van een klas waar vernieuwen en delen van leren vanzelfsprekend is.
DIY kan als ‘extra’ activiteit worden ingezet maar kan ook prima worden gebruikt om leerdoelen op een andere manier te bereiken. Door de verschillende ‘challenges’ te bekijken vanuit dit oogpunt kunnen op een creatieve en innovatie wijze kennis en vaardigheden anders dan de standaard manier worden aangeleerd. Het is een mooie tool om leren door onderzoeken te stimuleren en zou een mooie eerste stap in deze richting kunnen vormen. DIY kan worden ingezet door leerlingen individueel aan de slag te zetten maar ‘makerrs’ kunnen ook in groepjes bijeen worden gezet of zelfs kan er als hele klas worden samengewerkt. DIY ‘challenges’ kunnen worden opgegeven als huiswerk, waarbij natuurlijk bij voorkeur de leerling zelf mag kiezen. In de klas kunnen dan de vorderingen en resultaten worden getoond en gedeeld.

Deze blogpost is onderdeel van een Quadblog.

16 reacties op Leren is zo eenvoudig, soms

  1. […] Het gaat soms gewoon vanzelf. Niks meer aan doen dus. Wat is het? DIY is een fantastische site die een prachtige vorm van leren stimuleert. Het is een combinatie van online en offline activiteiten …  […]

  2. […] Het gaat soms gewoon vanzelf. Niks meer aan doen dus. Wat is het? DIY is een fantastische site die een prachtige vorm van leren stimuleert. Het is een combinatie van online en offline activiteiten …  […]

  3. Mooie site, Frans. De Anthem is prachtig gemaakt ook. Je krijgt gewoon zin zelf dingen te gaan ontdekken en te maken.

    Dank je voor het delen; ik geef hem in elk geval door aan mijn volgers!

    Groet,

    Dico

  4. dh de Boer zegt:

    Wauw, die site ga ik meteen even wat uitgebreider bekijken.
    Misschien ben ik zelf niet zo handig met dit soort sites, maar ik zou me best kunnen voorstellen dat ook voor kinderen niet meteen helemaal duidelijk is wat je moet doen.
    Hm… eens kijken wat mijn leerlingen van groep 8 ervan maken. Ik laat het je weten! Ook het engels kan nog wel eens een struikelblok zijn, maar wie weet komen de ouders daarbij handig van pas.
    Ik ga ermee aan het werk!

    • fransdroog zegt:

      Ik heb begrepen van een collega dat zijn kinderen het zelf ontdekt hebben, via een vriendinnetje, en dat ze het grotendeels zelfstandig uitvoeren. Dan gaat het over kinderen van 6 en 9 jaar. Met groep 8 zou het prima moeten lukken lijkt mij en het betrekken van ouders erbij is alleen maar een bonus in mijn ogen.

  5. Robin Platjouw zegt:

    Wow, hier word ik wel even stil van. Dit zijn van die prachtig vormgegeven projecten waar je blij van wordt. Zoveel dingen om te doen, en zoveel talenten om te ontdekken.

    (Enige) nadeel is dat de app alleen voor Apple gebruikers te verkrijgen is. Iedereen met een android telefoon of tablet grijpt mis…

    Zal ik dan toch maar aan de iphone…😉

  6. Ik ben al jaren geabonneerd op de nieuwsbrief van instructables.com die iedere week uitkomt met prachtige DIY projecten.
    Ik heb er zelfs een keer zelf wat neergezet:
    http://www.instructables.com/id/Truc-met-2-kurken–Tric-with-2-corks/
    DIY.org is een prachtige variant op dat thema en nodigt kinderen uit om zelf aan de slag te gaan.
    Volgens mij was er ook iets dergelijks in het Nederlands, maar dat kan ik nu even niet vinden. De taal lijkt me in de meeste gevallen echter geen probleem. STerker nog, zo neem je gelijk ook wat Engels mee!

  7. Ik heb de site gelijk bekeken en ben wel even zoet geweest. Wat een leuke site en wat een leuk idee. Net als Durk Harmen ben ik aan het bekijken of ik het kan gebruiken in de praktijk. Afgelopen vrijdag heb ik wat filmpjes laten zien aan leerlingen. Zij waren ook enthousiast. Het Engels is wel een beetje een struikelblok. Daarnaast zie ik er ook mogelijkheden in voor plusleerlingen als extra verdieping. En ook thuis heb ik een paar enthousiaste kinderen die er mee aan de slag willen. Voor de verandering ziet het er ook heel aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk uit. Hier wordt je echt blij van! Goede tip.

  8. Op onze VO school geven wij in de onderbouw het vak Project (ontstaan uit natuurlijk leren) waarbij leren zelf opdrachten kiezen (uit een aantal gegeven opdrachten) en waarbij ze zelf kiezen hoe ze de opdracht uitvoeren en wat het eindresultaat wordt.

    Dit zou hier zomaar een onderdeel van kunnen zijn, maar vind het nog moeilijk om het voor mij te zien.

    Geparkeerd in mijn achterhoofd en wellicht kan ik mezelf of collega’s er binnenkort blij mee maken!

  9. Hallo Frans,

    Inderdaad super deze site – wat een mogelijkheden zitten hier in.
    Ik ben erg benieuwd hoe ik dit in de les in kan zetten, maar heb op dit moment even geen tijd om me daar mee bezig te houden. Ik schuif het door tot een rustiger periode.
    Dat geldt ook even voor het quad-bloggen. Ik kom er gewoon even niet aan toe.

    Ik zou graag even een break willen.

    Groet, Wouter

Geef een reactie

