Vraag het de expert en hij leert ook

google-apps-cloud Afgelopen dinsdag heb ik samen met twee collega’s van het Wolfert Lyceum, André Hoogmoed en Dico Krommenhoek, een workshop ‘Google voor het onderwijs’ verzorgd namens The Crowd. De twintig deelnemers kwamen van zes verschillende scholen en hen was vooraf, via een Google Formulier, gevraagd naar hun bekendheid met en interesse in de onderdelen Google Mail, Google Agenda, Google Sites, Google Drive en Google Formulieren. Aan de hand van de resultaten hebben we vervolgens de opzet van de workshop licht kunnen aanpassen aan de behoeftes van de deelnemers. Er waren drie introducties van 10 minuten, waarna de deelnemers in drie groepen werden gesplitst om zelf ruim twee uur actief aan de slag te gaan. Tussendoor werd er een broodje gegeten en informeel informatie uitgewisseld.

André liet als eerste de mogelijkheden zien van Google Sites, hoe werkt het en hoe kun je het gebruiken in de klas. Zo toonde hij voorbeelden van een site gemaakt door een leerling om verslag te leggen van haar activiteiten en een site waarop de resultaten en ervaringen van excursie naar Frankrijk met een klas werd vastgelegd.

Vervolgens toonde Dico de mogelijkheden van Google Mail en Google Agenda. Hij liet onder andere zien hoe je mails handig kunt organiseren en hoe je maillijsten kunt aanmaken.

Als derde in de rij heb ik laten zien hoe je eenvoudig via Google Drive kunt samenwerken binnen documenten, spreadsheets of presentaties. Via Google Drive kunnen ook andere files, dus niet van Google, worden uitgewisseld en zelfs hele mappen kunnen worden gedeeld. Ik heb voorbeelden getoond hoe leerlingen hun werk bij mij inleveren door een document te delen en hoe zij vervolgens feedback ontvangen doordat ik in dat document reacties plaats. Ook heb ik getoond hoe wij als sectie via Google Drive de agenda’s, notulen,  en lesmaterialen delen en samen ontwikkelen.
Als laatste heb ik laten zien hoe je een Google Formulier kunt aanmaken om enquêtes of eenvoudige toetsen af te nemen. Als toetje werd Flubaroo opgediend, een script binnen een Google Formulier, waarmee het mogelijk is de toetsen automatisch te laten nakijken en zelfs de resultaten naar de deelnemers te laten mailen.

Er werden tijdens de introducties en tijdens de drie afzonderlijke vervolgsessies veel vragen gesteld en daarbij viel iets op. De ‘beginners’ hadden soms ook vragen waarop de ‘experts’ niet direct het antwoord wisten. Dit had verschillende redenen en dat was erg leuk om te ervaren.

“Kun je ook…?”

De ‘beginners’ kijken met andere ogen omdat zij niet worden gehinderd door de beperkingen die elke tool ook heeft. Zij hebben ook nog niet een eigen gebruik of vast stramien ontwikkeld, wat de ‘expert’ kan verhinderen andere, soms nieuwe, mogelijkheden van een tool te zien.

De ‘beginners’ hebben soms een doel voor ogen dat de ‘expert’ nooit heeft gehad, of inmiddels is vergeten. De ‘experts’ hebben dus nooit op die manier naar een tool gekeken.

De ‘beginners’ zijn soms creatiever dan de ‘experts’. Door verschillende achtergronden en verschillende behoeftes worden er andere zaken verwacht van of gezocht in een tool of worden er andere eisen aan gesteld.

Wat er gebeurde door het bij elkaar zijn van een groep geïnteresseerde gebruikers die kennis deelden en elkaar vragen stelden was dat voor iedereen de kennis toenam. Door te delen kon er geleerd worden. Door iedereen.

De meeste van de ‘onverwachte’ vragen konden ter plaatse worden beantwoord, soms door ‘beginners’ die toch wel flink gevorderd bleken op een ander gebied. Maar soms ook doordat de ‘expert’ op zoek ging naar het antwoord op de vraag en zo iets tegenkwam dat voor hem ook nieuw was! Een enkele keer bleek een gewenste optie niet alleen onbekend maar ook inderdaad gewoon niet aanwezig.

Een paar vragen bleef uiteindelijk nog open die avond en deze zijn inmiddels door de experts opgezocht en alsnog met de deelnemers gedeeld.

Alles bij elkaar was het een zeer plezierige en inspirerende bijeenkomst waar door iedereen iets werd bijgedragen en door iedereen iets werd geleerd. Het was de kracht van The Crowd in optima forma. Een prachtig product was ook de toezegging van een aantal deelnemers om, nu ze het één keer hadden meegemaakt, zelf een activiteit te gaan organiseren namens The Crowd. Iedereen is ergens een ‘beginner’, iedereen is ergens een ‘expert’.

Deze blogpost is onderdeel van een Quadblog.

The Crowd logo

12 Responses to Vraag het de expert en hij leert ook

  1. Ilse Meelberghs schreef:

    Goh, 3 elementen “kietelen”.

    Een, wat heeft dat Google veel mogelijkheden. Ik onthoud het.

    Twee, thecrowd.nl is echt een concept dat me aanspreekt. Het samen-leren, de onderwerpen. Mijn excuus om niet actiever mee te doen: de tijdstippen/concurrentie met gezinstijd & de verplaatsing. Fijn om te horen dat er nog meer georganiseerd gaat worden. Ik hou het in de gaten. En ook al ben ik fysiek niet aanwezig, ik leer “stiekem” ook van de aanpak.

    En drie bevestigt voor mij een hele waardevolle les van ergens eind vorig schooljaar. Eentje die me veel meer rust geeft in de klas. Ik hoef niet alles te weten. Ik zie het als mijn taak om een krachtige leeromgeving te scheppen. Niet om alles te weten. Toch is dat een overtuiging (alles moeten weten, op iedere vraag een antwoord moeten hebben) die onderhuids bij mij leefde. Die me af en toe deed verkrampen voor de groep. Mij hielp de reactie van Kevin (student) op een blogpost om los te laten.

    Jouw verhaal laat in mijn ogen zien wat er gebeurt als je die overtuiging los kan laten. Je gaat samen leren 🙂

    Dankje voor deze post en fijn weekend

    • fransdroog schreef:

      Bij The Crowd zijn we ons erg bewust van de praktische problemen die het volgen van activiteiten met zich mee kan brengen. We streven er dan ook naar om ‘regionaal’ te gaan werken, ofwel activiteiten op verschillende locaties aanbieden. Wat hiervoor nodig is een aanbod: wie wil dit organiseren en een lokatie aanbieden? En een vraag: wie zou een activiteit willen volgen als hij ‘dichterbij’ is? Maak je mogelijkheden en wensen kenbaar op de site en The Crowd zal naar een oplossing zoeken. Concreet: Google in de klas kan ook naar jou toekomen: wanneer, waar?

  2. […] Frans: Vraag het de expert en hij leert ook […]

  3. mwmott schreef:

    Hoi Frans,

    Ik ben aan het piekeren over wat ik zou kunnen reageren. Ik denk dat je gelijk hebt, een beginner is net gehinderd door beperkingen die een gevorderde heeft ondervonden of wellicht beter heeft bedacht. Ik denk dan aan de beginners onder mijn collega’s en ik zie dan ook een maar (sorry). Beginners die het maar niks vinden of die nog niet overtuigd zijn, zien vaak veel beren op de weg. En die zijn moeilijk weg te jagen.
    Google heeft een geweldige set tools gemaakt, ik maak er te weinig gebruik van en als de workshop in de buurt komt, probeer ik er heen te gaan. Ik zie wel eens leerlingen samen werken in een document en denk dan ‘ik moet dat meer onder de aandacht brengen’. Ook de formulieren vind ik erg leuk.
    Ilse, ik snap jouw bezwaren bij de crowd, ik heb die bezwaren bij heel veel nascholing. Namiddag en vooravond zijn lastige tijden om weg te zijn en vaak valt een hele dag op mijn vrije dag en die heb ik ook niet voor niets. Nascholing goed invulling geven is zo lastig….

  4. jongleren schreef:

    En daar is quadblogger nummer 3. 😉 Frans, alvast bedankt voor deze kans. Ik vind het een leuke uitdaging.

    Google Apps en de Google mogelijkheden zijn gigantisch. Het is leuk om te zien hoe collega’s op mijn school even snel een formuliertje maken. De toegankelijkheid is groot. Of tijdens de open dag hebben we Google drive spreadsheet gebruikt om leerlingen van de basisschool hun e-mailadres te laten vermelden, zodat we ze later nog een bedankje en wat opmerkingen kunnen sturen. Er waren die avond meerdere computers met deze spreadsheet aan en er kon tegelijkertijd ingevuld worden (wel even opletten dat leerlingen niet overschreven worden).

    Maar ….. ik ben behoudend bij het gebruik van Google, Facebook en andere commerciële gratis cloud aanbieders als het gaat om het gebruiken als digitale leermiddel. Enerzijds heeft dat te maken met het delen van informatie met partijen waarvan je geen idee hebt wat ze er mee doen. Anderzijds wil je als school leerlingen een veilige omgeving bieden waar gewerkt kan worden. Wij gebruiken Moodle op school, welke is gekoppeld aan de inlogcodes van school (en Magister). Leerlingen kiezen voor een “talentuur”, zien de weekplanners, oefenen toetsen en binnenkort starten we met blogs binnen de moodle omgeving. Ook zou ik graag een gallery module willen installeren en andere modules als Typen oefenen, badges toe bedelen en de nu bestaande simpele portfolio delen iets uitbreiden. Ook is er een game based learning mogelijkheid. De community is gigantisch en de kennis enorm.

    Mooi onderdeel van Moodle wat erg onderbelicht is zijn de “lessons”. Een soort geleide instructie, waar je als docent dmv vragen stellen tijdens de les serie, een leerling een bepaalde route kan laten doorlopen. Moet ik nodig eens wat mee doen. Flipping the classroom die al in 2000 ongeveer onderdeel was van de Moodle core.

    Toch houd ik altijd in de gaten wat de Google experts uitgevonden hebben. Misschien dat ik het ook kan toepassen in Moodle. 😉

    En de Crowd (en andere initiatieven), houd ik ook in de gaten. Er komt zoveel kennis langs van echte onderwijskenners. Heerlijk om te lezen en te delen.

    • fransdroog schreef:

      Beste Hans,
      Welkom bij dit quadblog!
      Je hebt een goed punt met betrekking tot het bewust zijn waar gegevens belanden en wat er mee zou kunnen gebeuren. Dit levert meteen wel de mogelijkheid om lessen mediawijsheid in te bouwen.
      Een groot voordeel van Google zie ik in de laagdrempelige, individuele mogelijkheden die het biedt.
      Goed om te horen dat je The Crowd in de gaten houdt. Ga je ook actief deelnemen? Misschien een workshop over Moodle? Zo niet, wat weerhoudt je?

  5. Manuela Bazen schreef:

    Workshops zoals deze, 3 x een introductie van 10 minuten en daarna in groepen 2 uur aan de slag, zijn een krachtig instrument om mensen na te denken over hoe ze ICT in hun klas kunnen gebruiken. Nadeel hiervan is dat het erg ‘technology driven’ is. Het middel is het doel terwijl het juist andersom zou moeten zijn: er is een probleem, hoe kan ik het probleem oplossen (al dan niet) door gebruik te maken van ICT. Maar, aan de andere kant: heb je wel altijd goed zicht op je ‘problemen’? Ik zie in mijn omgeving heel vaak mensen dingen doen, waarbij ik me afvraag: kan dat niet efficiënter, eenvoudiger, effectiever, etc.? ‘Dat doen we altijd zo’, is dan vaak het meest gehoorde antwoord…… Een workshop als deze zou er dus voor kunnen zorgen dat er met een nieuwe, frisse blik op dagelijkse, routinematig handelen wordt gekeken.

    En verder ben ik het met Frans eens: je leert nergens zo veel als op het moment dat je een ander iets leert 😉 En dat is onze praktijk van alledag!

    • fransdroog schreef:

      Hoi Manuela,
      Ik denk niet dat deze opzet ‘technology driven’ is, integendeel. Het is de praktische weerslag van wat wij gevonden hebben aan oplossingen om met de door ons gesignaleerde problemen om te gaan. En hiermee hopen wij dus inderdaad docenten een nieuwe blik te geven op dagelijks, routinematig handelen en tegelijkertijd ook een concrete handreiking om dit eenvoudig aan te passen.

      • Manuela Bazen schreef:

        Hoi Frans,

        Voor mij werken dit soort workshops waarbij ‘echte’ voorbeelden gebruikt worden in ieder geval! Het zou mooi zijn als een dergelijke workshop ook werkt binnen een team. Hé, dan kom je op het gebied van een ‘professionele leeromgeving’. Mooi onderwerp voor een nieuwe blogje 😉

        Groeten Manuela

  6. […] studiedagen, conferenties etc. georganiseerd voor en door (leden van) The Crowd. In genoemd quadblog werd verslag gedaan van de workshop ‘Google voor het Onderwijs’ waarin vooral van en met […]

Geef een reactie

