Bitter of beter?

glas half vol half leeg onder boven 775b3b34996d80cdd64149f7e7d8c8e4_1350593326Met enige regelmaat loop ik tegen iets aan waarvan ik denk: “moet dat nou zo?”

Met enige regelmaat zie ik kritische kanttekeningen langskomen.

Met enige regelmaat zie ik ongefundeerde, ondoordachte meningen langskomen.

Met enige regelmaat zie ik naïeve suggesties voor complexe problemen langskomen.

Met enige regelmaat zie ik hele positieve, enthousiaste berichten langskomen.

Met enige regelmaat zie ik negatieve opmerkingen langskomen.

Met enige regelmaat zie ik mensen langs elkaar heen praten, beide overtuigd van hun gelijk.

Met enige regelmaat zie ik mensen hun mening verkondigen en vervolgens het gesprek verlaten.

glas half vol half leeg omgekeerd dyn003_original_448_298_pjpeg_2565138_04cd92b56875e5b8ed328004fd4c86e1Met enige regelmaat doe ik een beroep op mijn professionaliteit om het gesprek te kunnen blijven aangaan met collega’s die elke inhoudelijke informatie uitwisseling uit de weg lijken te willen te gaan door een focus op alleen de mogelijk minder positieve aspecten van een verandering.

Met enige regelmaat denk ik: “daar moet ik toch eens iets over schrijven op mijn blog”

Met enige regelmaat ben ik begonnen aan een blogpost over bovenstaande en onderstaande.

En nu kwam ik iets tegen dat het kantelpunt betekende en nu is dit dus geschreven.

Ik werk in het onderwijs:

Weer een nieuw plan? Een leerling die gewoon niet wil?  Een collega die klaagt? Een teamleider die werk afschuift? Een ouder die moeilijk doet? Een collega die zijn afspraken niet nakomt? Een politicus die maar wat roept? Meer bijeenkomsten? Extra taken?
Een docent is een lesgever, een administrator, een PR deskundige, een mentor, een inspirator, een constante factor, een vader of moeder of broer of zus, een manusje-van-alles en dan moet hij ook nog overal goed in zijn!

keuze ja of nee 7175375Bitter of beter?

Je kunt bitter worden door alle moeilijkheden en tegenslagen of negatieve ervaringen die je tegenkomt.

Of.

Je kunt beter worden in wat je doet en hoe je dat doet.

Het is gemakkelijk om bitter te worden, dat gaat bijna vanzelf.

Het is werk om beter te worden.

Je kunt er voor kiezen om het op te geven en je te laten meezuigen in de maalstroom van negativiteit.

Je kunt er ook alles aan doen om beter te worden en je volledig geven om je doel te bereiken.

Vroeger….. toen ik nog aan hardlopen deed en het wel eens moeilijk had tijdens de trainingen voor de marathon heb ik van een vriend wat nuttige dooddoeners gekregen:

“No pain, no gain!”

“If it doesn’t kill you, it makes you stronger”

Mensen die werkzaam zijn in het onderwijs zien dit over het algemeen niet gewoon als een baan. En als dat wel zo is en je wist niet dat het zo zwaar zou kunnen zijn dan zou je misschien wat anders moeten gaan doen. Mensen die werkzaam zijn in het onderwijs willen een verschil maken, willen kinderen iets leren, willen een betere toekomst voor hen. Dat kan niet als je bitter bent.

Hier dus een oproep. Aan mezelf, als herinnering, maar ook aan ieder die dit leest en dit wil delen.

Na de lesvrijeperiode deze komende week ga ik nog actiever aan de slag met het volgende.

De vraag: hoe kan ik mijn lesgeven beter maken?
Met als antwoord: wat ga ik doen?

glimlach lach 2853416318_477bb5cdb01. Glimlachen en lachen. Door te glimlachen voel je jezelf beter en glimlachen is besmettelijk. Stel je voor wat er gebeurt als ik dat werkelijk bewust zou doen elke ochtend en de hele dag, glimlachen naar mijn leerlingen en naar mijn collega’s! Door te lachen besmet je de omgeving met plusjes.

2. Nakijken. Ik doe dit altijd al heel snel, maar heel soms duurt het toch wat langer door ‘drukte’. Het is belangrijk voor de leerlingen en het heeft direct effect als gemaakte toetsen of gemaakt werk per ommegaande van een cijfer en het liefst feedback worden voorzien en vervolgens direct besproken.

3. Inspireren. Ik ga iets doen dat mijn leerlingen inspireert. In mijn geval gaat dat zijn: mooi onderwijs met ze maken. Ze volledig betrekken bij de invulling van hun lessen. Hoe willen zij het? Wat is hier voor nodig? En we gaan het ook doen! Echt!

think, do, be positive4. Positief. Ik ga negatieve gevoelens en negatieve kritiek negeren, vermijden, verdrijven, vervangen. Niet naïef positief, maar realistisch positief. Jaren geleden werkte ik met kaartjes op mijn bureau met een speerpunt voor de dag of voor de week. Iets waar ik aan wilde of moest werken. “Praat minder”. “Stel vragen”. “Gun leerlingen tijd”. “Start de les na 5 minuten”. “Licht toe waarom wat”. “Praat duidelijk”. “Positief” heeft daar heel lang gelegen en gaat daar nu weer liggen.

Wat zou ik nog meer kunnen doen om beter te worden in wat ik doe?

Wat zou jij kunnen doen?

Wat ga jij doen?

half vol half leeg glas vol xTechnicallyTheGlassIsAlwaysFull

 

Bron: http://theinspiredclassroom.com/2013/05/bitter-or-better/  (Het was vooral de titel die het deed)

19 Responses to Bitter of beter?

  1. Meteen maar naar al mijn collega’s verzonden 🙂

  2. Claudia schreef:

    Hi Frans,

    Energiek stuk! en zeiken kunnen we allemaal, een oplossing vinden en daaraan werken vraagt doorzettingsvermogen, dus chapeau.

    Leuk om de punten te lezen die je gaat doen om je ‘klanten’ nog meer blij te maken. Mijn doel is nog meer te vereenvoudigen; wat wil ik dat ze in deze les leren en leren ze dat op de manier die ik ze aanbied. En nog meer ‘doen’ de studenten leren meer door het zelf te ervaren dan wanneer ik het ze vertel. En wat het plezier betreft…dat zit wel goed 🙂

    Dank voor je inspirerende blogs.

    Hartelijke groet,
    Claudia van Middelkoop
    http://www.bijsprank.nl

    • fransdroog schreef:

      Mooie voorbeelden die je noemt. Ze zoveel mogelijk laten ervaren doe ik al maar vereenvoudigen is zoals jij het beschrijft er een die ik aan mijn lijstje ga toevoegen. Ik doe wel af en toe een exit-poll maar dit kan vaker!
      PS: jouw reactie heeft een dagje bij de spam gestaan, excuses.

  3. Lex Hupe schreef:

    Ik was ook uit het veld geslagen door wat er gebeurde.

  4. Marijke schreef:

    Al lezende kwam er een glimlach op mijn gezicht, ik ga ervoor!!!
    Positief zijn werkt besmettelijk.
    Bedankt mijn dag begint positief!

  5. Ik zeg: mooi verwoordt! Ik denk ook dat het gros van de docenten het in ieder geval wil, en ook wel probeert. Het gaat nu om het volhouden. Maar dat zal ook voor jou gelden en inderdaad kan er af en toe over schrijven/praten, een mooie reminder zijn! Dank hiervoor! Ik ga het in ieder geval proberen nog weer beter te doen de komende tijd!

  6. Ella Kwakkestein schreef:

    Frans…wat een prachtige blog. Heldere analyse. Herkenbaar. En je schrijft vanuit een verantwoordelijk perspectief. Geen meeklagen, maar aanpakken. Een verademing. Zoals wij , docenten, graag willen dat leerlingen eigenaar worden van hun eigen leerproces zo dienen wij ook eigenaar te zijn van het onze! Ik kies: ‘beter’.
    Begin vandaag alvast maar met die glimlach. Dat werkt ook buiten de klas!

    Groet, Ella

    • fransdroog schreef:

      Ook als voorbeeld naar leerlingen is een ‘beter’ houding beter 🙂 Bij het mooie onderwijs dat ik nu met mijn leerlingen aan het maken ben hebben we het hier ook over. Met eigenaarschap komt verantwoordelijk. Het is mooi om te zien hoe de leerlingen dit oppakken. Niet altijd van harte maar wel met begrip.

  7. Hee Frans,
    Wat een prachtige blogpost!
    En het gekke is:
    Soms denk ik dat dingen beter (proberen te) doen in feite minder tijd kost dan de dingen blijven doen zoals je ze altijd al gewend was te doen. Als mensen doorkrijgen dat ze in feite tijd over houden door dingen “beter” te doen zoals jij het omschrijft zien ze de winst ook makkelijker.
    En toch kom ik tijd te kort voor alles wat ik wil, dus mijn stelling zal wel een beetje rammelen;-)

  8. […] Dit is enerzijds niet, maar anderzijds wel gebeurd. (En ik zie dan overigens toch veel liever weer het halfvolle glas 🙂 ) Er is niet direct iemand opgestaan om een tweede edcampNL of edcampZeeland of edcampNoord […]

  9. […] of meer, soms een paar dagen geen. De maandelijkse blogs zijn niet geschreven. Het zo herkenbare halfvolle glas. Niet bitter, beter […]

  10. […] of meer, soms een paar dagen geen. De maandelijkse blogs zijn niet geschreven. Het zo herkenbare halfvolle glas. Niet bitter, beter […]

  11. […] De helft die niet is gelukt zijn de maandelijkse blogs die niet zijn geschreven. Het zo herkenbare halfvolle glas. Niet bitter, beter […]

  12. Loes schreef:

    Ik ga met je mee. Ik ga de pijn aan! feel the fear do it anyway!
    Hard werken nog sterker worden en dat ga ik delen op mijn net opgerichte Facebook pagina lesontwerp MBO docent. Daarnaast ben ik drukdoende mijn website te maken waar ik mijn vorderingen bij houd want ik ben trots om docent te zijn en vooral positief nieuwsgierig naar onze kracht als we dit allemaal gaan doen. Fight! Sterker worden

Geef een reactie

