eduClipper, dé digitale bronnen verzamelaar voor het onderwijs?

Afgelopen nacht om 03:59 kwam er een email bij mij binnen.

Schrik niet! Ik sliep toen nog 🙂

Wie gaat er nu tijdens zijn lesvrijeperiode ’s morgens om vier uur opstaan? Ik niet 🙂

De email was om mij eraan te herinneren dat ik mij een tijd geleden een keer had aangemeld voor een website www.eduClipper.net en dat ze blij waren dat ik dat gedaan had. Maar ze wilden me nog meer vertellen, namelijk dat het er nodige gedaan was aan de site en dat het nu, in hun ogen, geworden is tot “de beste plaats op het web om educatieve inhoud te ontdekken, te delen en toe te voegen voor docenten en leerlingen“.

Mijn belangstelling was gewekt!

Ik las door.

En maakte wat tijd vrij om ‘even te kijken’.

educlipperlogowithborderWat is het?
EduClipper is een visueel aantrekkelijke website en een tool die door docenten en leerlingen gebruikt kan worden om materialen te verzamelen. Deze materialen kunnen digitale tekst, afbeeldingen, presentaties, video’s of embed codes van andere presentaties of websites zijn. Files kunnen ook uit Google Drive worden toegevoegd. Er zijn aparte accounts voor docenten en voor leerlingen.

EduClipper Bookmarker 2013-05-09_0736Hoe werkt het?
Na het aanmaken van een account kunnen zogenaamde eduClips worden gemaakt en deze kunnen worden geplaatst op één of meer eduClipboards. Een eduClip kan verschillende vormen hebben, van afbeeldingen tot video’s en van url’s tot embed codes. Het toevoegen van een eduClip kan door het gewenste item te selecteren vanaf een computer, het web, of Google Drive. Het is ook mogelijk via ‘Drag and Drop’ van een item een eduClip te maken. Hiernaast is er een handige bookmarking tool, die het mogelijk maakt vanaf een website direct de url, een deel van de tekst of de hele pagina op te nemen in een eduClip.
Video’s worden afgespeeld binnen het eduClipboard.
Een handige toevoeging aan eduClipper is ook het gebruik van EasyBib om direct van elke eduClip een correcte bronnenvermelding te kunnen maken.

EduClipper accounts 2013-05-09_0733Hoe kan je het in de klas gebruiken?
Een docent kan klassen aanmaken en eduClipboards maken om zo materiaal specifiek met een klas of een groep leerlingen delen. De docent kan via een aantal instellingen kiezen wat de mogelijkheden voor gebruik door de leerlingen zijn met betrekking tot delen en commentaar leveren.
Docenten kunnen eduClipboards ook delen met elkaar en zo samenwerken aan een onderwerp en bijvoorbeeld hier een ultieme bronnenbank voor creëren.
Leerlingen kunnen samenwerken bij opdrachten of bij het zoeken van bronnen voor onderzoek.

Oordeel?
EduClipper ziet er zeer veelbelovend uit, maar is nog niet perfect. De makers geven ook dat er nog het nodige klaarligt ter verbetering. EduClipper is visueel zeer aantrekkelijk, en lijkt hierin sterk op het zeer populaire Pinterest, maar biedt duidelijk meer mogelijkheden voor het onderwijs. De mogelijkheden tot samenwerken en het gemak waarmee allerlei soorten materiaal kunnen worden samengevoegd tot een overzichtelijk geheel maken het tot een hele mooie tool, die het in zich heeft om heel groot te worden. Sterke punten zijn ook dat citaties eenvoudig kunnen worden toegevoegd en dat je veel informatie over de verzamelde bronnen kunt zien zonder dat het eduClipboard hiervoor verlaten hoeft te worden.

Ik zou zeggen, neem een kijkje en besluit zelf, is EduClipper “de beste plaats op het web om educatieve inhoud te ontdekken, te delen en toe te voegen voor docenten en leerlingen“? Het zou zo maar eens kunnen.

7 Responses to eduClipper, dé digitale bronnen verzamelaar voor het onderwijs?

  1. Jeroen Clemens schreef:

    ga het volgend schooljaar proberen. lijkt me de moeite waard. ji ook?

    • fransdroog schreef:

      Ik ga het zeker verder bekijken en een aantal Clipboards aanmaken, met bronnen die ik op vergelijkbare wijze ook in andere systemen heb zitten om te zien wat in de praktijk voor mij, en mijn leerlingen, het beste werkt. Het maakt een hele goede kans!

  2. […] las ik in een tweet van Frans Droog met een link naar zijn blog over eduClipper. Als het simpel in het gebruik is dan ben ik altijd wel te porren om zoiets uit te […]

  3. Nu je zo enthousiast eduClipper beschreven hebt ben ik benieuwd wat je van edcanvas.com gaat vinden!

  4. […] (@FransDroog) schreef op zijn blog ‘Droog’s leren delen‘ in de blogpost “eduClipper, dé digitale bronnen verzamelaar voor het onderwijs?“ een uitgebreide review over eduClipper. De aanleiding tot het schrijven van deze review was […]

  5. […] schooljaar heb ik voor vwo-4 voor maatwerk enkele oefeningen verzameld op educlipper. Met dank aan Frans Droog voor de uitleg.  Deze verzameling gebruik ik dit jaar voor maatwerk in […]

Geef een reactie

