Leerlingen verdienen het gehoord te worden.

Gisteren heb ik op twitter een discussie gehad en een aantal discussies gevolgd over een leerling die het aandurfde om in de klas de wijze van lesgeven van zijn docent te benoemen. Hij werd hierbij zonder zijn weten gefilmd door een klasgenoot en de video is op YouTube geplaatst. De video is inmiddels op het moment van dit schrijven al ruim een miljoen keer bekeken! En dit lijkt niet alleen te zijn vanwege sensatiezucht.  De reacties op de video die op YouTube worden geplaatst laten een beeld zien van leerlingen die vergelijkbare ervaringen hebben.

De video die viraal ging op YouTube:

“Jeff Bliss decided to give their teacher a lesson at the Duncanville High School”

Het is inmiddels duidelijk uit een interview dat het geen geplande actie was maar de leerling heeft er geen spijt van en is goed in staat aan te geven waar het hem om gaat.

Het interview met Jeff Bliss door een lokaal TV station.

Je kunt heel wat vragen stellen bij de actie van de leerling en het op YouTube verschijnen van de video. Kan een leerling dat doen? Mag dat? Hoe zit dat met deze docent? Wat is de rol van Sociale Media hier? Wat zou de school moeten doen?

Deze leerling stelt iets aan de kaak waarvan wij niet weten hoe vaak het voorkomt. Niet in de Verenigde Staten en niet hier. Dat kun je alleen aan onze leerlingen vragen. En vervolgens goed luisteren.

Je kunt vervolgens kijken naar het halflege glas, de docent die zich er vanaf lijkt te maken, en je alleen hier op richten.

Maar ik zou het graag beperken tot wat volgens mij het halfvolle glas is.

Deze leerling wil leren.

Hij verdient docenten die willen lesgeven.

5 reacties op Leerlingen verdienen het gehoord te worden.

  1. lighans zegt:

    Nou, je kan wel iets zeggen over deze docent. Ze zit achter haar bureau met een L vorm. Behoorlijk afgesloten van de klas, beeldscherm prominent in beeld, veel boeken en spullen.

    Wat ik kan opmaken is dat ze waarschijnlijk een vast lokaal heeft. En waarschijnlijk niet vaak van de stoel af komt. Het moment van deze jongen kan niet toevallig zijn.

    Juist de afwijkende leerling, wie dat ook moge zijn, geeft een goed beeld of je als docent bestendig bent en je werk goed doet. Ik moet altijd wel grinniken als wij als VMBO school afstromers ontvangen halverwege het jaar van naburige HAVO scholen. De omschrijving laat horen dat ze erg blij zijn van die vervelende leerlingen af te zijn. Deze leerlingen, vaak wat mondiger, vaak iets minder geïnteresseerd en minder intrinsiek gemotiveerd, moet je op andere manieren aanspreken. Als er bij ons op school een leerling komt waarbij wij die direct doorsturen naar een dyslexie test op grond van NIO scores, verbazen we ons dat die HAVO mentor dat niet gedaan heeft.

    Dat de school dat niet gedaan heeft is de daadwerkelijke reden dat ze het kind verloren hebben. En wij mogen daar dan weer wat zelfvertrouwen in terugvinden. Uitdaging aangenomen!

  2. Ik heb hier zelf ook een blog item over geschreven. Interactie tussen de leraar en de leerlingen is belangrijk. Leerlingen verschillen van elkaar en zijn (soms) gebaat bij verschillende didactische werkvormen. Maakt dat de leraar in het filmpje slecht? Misschien wel, misschien niet. Belangrijk is dat deze leerling zich niet voelt uitgedaagd door zijn leraar… Hij verdient inderdaad een leraar die wil lesgeven en leerlingen uitdaagt.

  3. lvnslssn zegt:

    Mag een leerling zijn mening geven over hoe ik lesgeef? Ja natuurlijk! Niet voor niets neem ik meerdere keren per jaar een enquete af in mijn klassen, hier leer ik van en hiermee verbeter ik mijn lessen.

    Natuurlijk kan je niet alle leerlingen tevreden stellen elke les weer. Maar laten zien dat je ze laat meedenken is al een goede stap in de richting.

    Had deze leerling het ook anders kunnen doen? Ja. Maar als ik goed luister hoor ik hem niet grof worden maar toont hij enkel zijn mening. Daar kunnen we toch niet heel boos op worden? Hij probeert zijn docent op luide wijze verder te helpen.

    Ik zou, denk ik, trots zijn als dit mijn leerling was.

  4. TV zegt:

    Helaas is het filmpje inmiddels door de gebruiker verwijderd…

  5. […] twee weken geleden, op vrijdag 10 mei, plaatste ik hier een post getiteld ‘Leerlingen verdienen het om gehoord te worden‘ naar aanleiding van een video op YouTube die “viraal” gegaan was en die liet […]

Geef een reactie

