Over verrassende VVV-uren

mobile phonesDrie maanden geleden heb ik hier een post geschreven over de invulling van een deel van de Dalton uren op onze school via een programma voor verbreding – verdieping – verbetering, de VVV-uren. Inmiddels is de eerste ronde achter de rug en zijn we alweer aan het einde van week 2 van de 2e ronde.

De door mij gegeven module web 2.0 in de klas kon deze keer, door het toch niet beschikbaar zijn van het computerlokaal, op het laatste moment geen doorgang vinden en ik ‘moest’ dus snel iets anders verzinnen.

Dat werd:

Wat is dit nu weer? Verrassende lessen met misschien: mobieltjes? proefjes? buiten? (FDG)

Binnen twee dagen waren er 91 aanmeldingen voor 32 plaatsen, dus interesse was er. 🙂

Nu nog vulling, dacht ik toen. Maar er kwam van alles tussen dat ook gedaan moest worden.

Ik liep de eerste les dus in met een plan in mijn hoofd, maar niet veel concreets.

Er lagen grote vellen papier in het lokaal, over van de brainstorm over ‘mooi onderwijs’ en deze deelde ik uit. Terwijl ik rondliep vroeg een leerling: “Wat gaan we hier mee doen, meneer?” en ik zei: “Dat weet ik nog niet. Dit is een truukje van docenten om even tijd te winnen en te bedenken wat ze moeten gaan doen.”
Zij dacht dat ik een grapje maakte.

Ik liep naar mijn bureau en schakelde de computer over van de aanwezigheidsregistratie in Magister naar de SMART Notebook software en in beeld verschenen de namen van de 32 leerlingen in de ‘Random Group Generator’ (ik had dit letterlijk de laatste 5 minuten voor de les in de pauze nog even klaar gezet). Ik drukte op de ‘Generate’ knop en er verschenen 8 groepjes van 4 leerlingen op het bord. Getriggerd door de verbazing van de leerlingen vroeg ik of andere docenten deze tool ook wel eens gebruikten. Geen enkele! Wij hebben SMARTboards in vrijwel alle lokalen….?
Mijn tip aan de leerlingen: laat je docenten deze tool een keer zien als er weer groepjes gemaakt moeten worden en maak elkaar hiermee blij 🙂

Ik keek nogmaals naar de titel van de module en gaf de leerlingen de opdracht in groepjes op te gaan schrijven welke activiteiten die hen helpen bij het leren ze tijdens de les met hun mobieltjes kunnen uitvoeren. Na 5 minuten verzamelden we deze activiteiten en kwamen tot een totaal van 16!

Vervolgens vroeg ik de leerlingen bij hoeveel van hun docenten zij ook daadwerkelijk hun mobieltje hiervoor mochten gebruiken. Ik heb de exacte data nu niet bij de hand (ik zal ze in een update toevoegen) maar het percentage was rond de 20%.

Je zou dus ook kunnen zeggen dat

bij 80% van de docenten zijn 16 manieren van leren verboden. 🙂

Een paar leerlingen hadden als één van de toepassingen Socrative genoemd. Hiermee kun je via je mobiel (of tablet, of laptop of PC) online antwoord geven op vooraf door een docent voorbereide vragen in de vorm van een quiz of toets, of op vragen die de docent ter plekke mondeling stelt. Ik had een korte quiz voorbereidt, bestaande uit een combinatie van algemene vragen en vragen over het vak Mens en Natuur. (Ik had nog wel iets kunnen voorbereiden 🙂 ). Voor de uitvoering had ik gekozen voor de variant ‘Space Race’ waarbij de 8 groepen ieder op het scherm worden weergegeven als een gekleurde raket die naar voren beweegt wanneer er een goed antwoord wordt gegeven. Leerzaam en leuk!

Socrative space race 2013-05-25_1012

Per groep was er één leerling die de antwoorden invoerde en de andere konden op hun mobieltje informatie opzoeken en doorgeven. Het was een spannende race waarbij uiteindelijk drie teams evenveel vragen goed hadden maar het pink team de antwoorden het snelst had gevonden. Pink was de winnaar en krijgt de prijs.

Socrative results 2013-05-25_1042Vervolgens liet ik de leerlingen zien wat er na afloop in mijn mailbox was te zien. Een excel file met hierin alle gegeven antwoorden, groen gearceerd wanneer goed, rood wanneer fout, de percentages goed per groep en de percentages goed per vraag. Ofwel, een volledig nagekeken toets met een analyse per vraag!

De leerlingen zagen direct het voordeel voor henzelf, maar ook voor de docent. Dus ook hier heb ik de leerlingen aangeraden ambassadeurs te worden van het gebruik van technologie in de klas en dit bij hun docenten onder de aandacht te brengen, met het verzoek het te gaan gebruiken. De collega’s hebben er tijdens een workshop eerder dit jaar al eens mee kennis kunnen maken maar het gebruik blijkt dus nog vrij beperkt. Wat lichte druk van de kant van de klant kan misschien het zetje vormen dat zij nog nodig hebben. Ook voor docenten geldt: herhalen helpt! 🙂
Stel je voor! De bijna wekelijkse woordjes overhoring automatisch nagekeken met een overzicht van welke woordjes nog het lastigst zijn. Ik zou het wel weten als ik een taal gaf! En je kunt de toets zo vaak geven als je wilt, en eenvoudig aanpassen, en je hoeft niet te printen, en je kunt de resultaten meteen bespreken.

Toen was het alweer tijd, zelfs een beetje over.

De leerlingen vroegen wat we de volgende week zouden gaan doen. Ik wist het antwoord toen echt nog niet, maar had wel iets in mijn hoofd. 🙂

Deze post is onderdeel van een quadblog.

PS: Ik heb de leerlingen ook gevraagd wie er een mobieltje heeft en gelijk maar wie twitter gebruikt. Ook hier heb ik de exacte aantallen niet bij de hand maar de percentages lagen rond 96% en 70%. Hierover later meer.

16 Responses to Over verrassende VVV-uren

  1. larousse54 schreef:

    Ook ik raak steeds enthousiaster over de toegevoegde waarde van webtools als Socrative. Waar ik tot niet zo heel lang geleden ervan overtuigd was dat leerlingen door mijn uitleg en de oefeningen die we samen in de klas uitvoerden de passé composé toch wel begrepen en beheerste,n is door de formatieve toetsaanpak die Socrative mogelijk gemaakt mijn nederigheid over mijn invloed op leren behoorlijk toegenomen. Niet alleen werkten kinderen veel harder dan met pen en papier, ook werd ter plekke duidelijk hoeveel eigenlijk leerlingen niet door hadden.
    Een prachtige toevoeging van de webtool is dat je nu ook korte antwoorden kunt laten nakijken en kunt voorzien van uitleg: de “correct” score nam dan ook toe in de loop van de oefening.

    Voor groepjes maken gebruik ik inderdaad niet de Smart tool, maar de random group maker van ClassTools.net. Ga toch eens kijken naar de Smart variant.

    Dico

    • fransdroog schreef:

      Even snel toetsen en feedback genereren is zo waardevol voor leren. Met mobieltjes maakt het gewoon tot een meer plezierige ervaring.
      Welke tool voor groepjes maken is niet van belang, dat het snel en objectief is wel!

  2. Manuela Bazen schreef:

    Een goed idee om je leerlingen tot ambassadeurs te maken om ict in de klas te gebruiken om zodoende dit onder de aandacht van de andere docenten te brengen. En inderdaad juist op het gebied van de talen zijn er erg veel leuke initiatieven met Twitter en allerlei apps.
    In het basisonderwijs heeft nog niet iedereen een smartphone en/of een twitteraccount (en het ook lastig is om hier dan mee te werken al is het alleen maar omdat de minimumleeftijd 13 jaar is…..). Dolgraag zou ik stemkastjes voor ons digibord willen hebben! Maar ja…. dat is een behoorlijke investering.
    Ik moest ook erg lachen om je ‘truukje’ om tijd te winnen, ik steek er van op dat je soms best ‘eerlijk’ kan zijn.
    Ik ben benieuwd waar je de volgende keer mee komt!

    • fransdroog schreef:

      Dank je. Dat ambassadeursschap ben ik van plan te gaan uitbouwen tot iets substantieels, ben nog aan het zoeken naar een goede vorm.
      Beschikbaarheid en kosten kunnen een probleem zijn maar er is toch vaak meer mogelijk dan je denkt. Een combi van mobieltjes en stemkastjes? In wisselende groepjes antwoord geven? In circuits werken?
      Ik ben ook benieuwd waar ik volgend keer mee kom 🙂

  3. sanderfase schreef:

    Dikke like. Zonde om dit soort dingen niet vaker te doen!

  4. lighans schreef:

    Je bent een razendsnelle blogger die het uit zijn handen laat glijden lijkt het wel. Ik heb er toch echt tijd voor nodig en heb dan de helft van jouw tekst en misschien de kwart van je inhoud. Maar al doende leer ik.

    Het gebruik van Digibords herken ik. Ookal hangen ze in het lokaal, ze worden niet gebruikt, of niet voor waar ze in potentie voor bedoelt kunnen worden. Ik ben zelf een fan van OpenSankoré als digibord software (natuurlijk opensource en op elke Desktop OS te gebruiken), maar het nadeeltje is dat het minder uitgebreid is. Ik moet zelf nog eens kijken of de groep verdeel optie erin zit. Dank voor de tip.

    Over het gebruik van mobieltjes in de klas ben ik kritisch. Bij een onderzoekje (en gaande als ik weer eens een momentje heb om te turfen) onder tot nu toe >50 leerlingen zie ik dat het gebruik van een smartphone voor onderwijsdoeleinden zeer beperkt is. 2/50 leerlingen hadden een onderwijsapp geinstalleerd, wrst.org. Daarvan gebruikte eentje het wel eens… Wat ze wel gebruiken voor school is Meta en de roosterwijzigingen app. Bij de vraag of ze meer gaan gebruiken als de docent daar opdracht toe gaf, werd er lacherig gereageerd. Enerzijds omdat zij dat niet voor konden stellen, anderzijds omdat ze het niet voor konden stellen dat docenten dat voorstellen. We hebben nog een lange weg te gaan. Ik blijf ook de dwang van smartphones lastig vinden. School gestuurde commercie? Ik zoek nog steeds het evenwicht.

    Ik zou het al heel wat vinden als er quizjes met papier wordt gedaan. Misschien kan dat een stap zijn om uiteindelijk naar stemkastjes of mobiel stemmen te gaan.

    De rol van ICT ambassadeurs spreekt me dan weer erg aan. Docenten moeten daar open voor staan en leerlingen moet je inderdaad kunnen belonen. We hebben een vvv achtig iets, wat bij ons talentuur heet. Daar zouden we een aantal leerlingen spreekuur kunnen laten houden bij docenten, zodat hun werk iPad wordt geïnstalleerd en vragen over pc en dergelijke beantwoord kan worden. Ga ik voorstellen aan de schoolleiding. Een soort ICT-coaches.

    • fransdroog schreef:

      Hoe leerlingen mobieltjes gebruiken in de klas hangt vooral af van de docent. Net als met papier. Je kunt ze er dingen op laten schrijven of zij kunnen besluiten er propjes of vliegtuigjes van te maken. Bij duidelijke afspraken en consequentie naleving: ze liggen op tafel, je geeft even aan wat je ermee gaat doen, niet-afgsproken gebruik leidt tot inname, gaat het meestal goed. De win-win situatie bespreken doet hier wonderen. Soms mogen ze even wat anders, omdat dat ook kan, en omdat ze het ‘verdiend’ hebben. Dat leerlingen zich niet kunnen voorstellen dat het ook zo kan geeft een status aan, die kan door een individuele docent in zijn klas eenvoudig worden aangepast.
      ICT-coaches zijn een mooi idee! Even organiseren 🙂

  5. mwmott schreef:

    Ooh de mobieltjes zijn bij ons op school soms punt van heftige discussie. Ik heb collega’s die denken dat veel gebruik niet goed is. Ik heb collega’s die vinden dat het mobieltje te veel afleid en en ik heb collega’s die gebruiken hun mobiel en iPad soms net zoveel als de leerlingen. Die laatste groep, daar val ik onder. Oké, we gebruiken hem ook vaak voor andere doelen (cijfers, absenten, lesmateriaal, bron).
    De tweede groep collega’s wil dozen hebben waar leerlingen ’s ochtends hun mobiel in gooien en hem aan het eind van de dag weer uit kunnen halen, ze willen een mobielban. Die ban willen wij niet, bah, dan kunnen wij ook niet meer op onze mobiel kijken..
    Ik denk, je kunt dat ding niet meer weren: if you can’t beat it, join it. Of iets in die geest…. Volgens mij heb je dan ook minder last van dat ding. Meer inzetten in de les, dat staat op mijn lijstje! Ik ga ze ideeën laten bedenken…

    • fransdroog schreef:

      Laat vooral ook leerlingen met de groep collega’s die ze in een doos willen gooien in discussie gaan. Ik stel voor ze de boeken eens per week in een doos te laten gooien 🙂 Probeer collega’s er over na te laten denken dat een mobiel gewoon een draagbare computer is. Wanneer een docent aangeeft wat daar mee kan en mag dan kan er ineens zoveel!

  6. Ilse Meelberghs schreef:

    Frans,
    Ik heb een wat algemenere reactie. Mijn ding in het onderwijs is leren in interactie. En ondanks eerdere tips bleef ik dat proberen te leren van colllega’s. Jouw 2 posts van deze week hebben mij een iets ander spoor doen kiezen. Ik ga primair leren met studenten. En hoe lang… net zo lang tot ik met zo’n betrokken “learners” werk als in de video van je volgende post. Ik heb het geld voor mijn “leerspeeltuin” gister aangevraagd 🙂

    • fransdroog schreef:

      Mooi!
      Het zijn de leerlingen die ‘moeten’ leren. Hoe en wat verandert, met verschillende snelheden voor verschillende vakken. Hier ‘moet’ de docent aan het werk. Wat werkt hoe waarom voor zijn vak?

  7. […] Frans: Over verrassende VVV-uren […]

  8. […] aanleiding van een blog van Frans Droog heb ik in mijn derde klas en vierde klas scheikunde gevraagd hoe ze hun telefoon zouden kunnen […]

  9. Leo schreef:

    Leuke aanpak zo op deze manier! Ben zelf ook fan van Socrative, werkt erg handig op het digibord en natuurlijk erg handig om aan het einde een overzicht te hebben in de mail.

  10. […] heb hier eerder over  geschreven: VVV-uren, Over verassende VVV-uren, Leerlingen ruimte geven voor moois. Nu dus weer. Omdat ik dit alle leerlingen en leraren […]

Geef een reactie

