Onderwijs kun je samen met leerlingen mooi maken

Er zijn allerlei termen voor. Mooie termen.

‘Het leren van de 21e eeuw’. ‘Het Nieuwe Leren’. ‘Onderwijs voor een Nieuwe Tijd’. ‘O4nt’. ’21st Century Skills’. ‘Personalized Learning’. ‘Gepersonaliseerd leren’. ‘Blended Learning’. ‘E-learning’. ‘Flipping the Classroom”. ‘Flipping the Classroom 2.0’.

Men probeert aan te geven dat het onderwijs aan het veranderen is. En aan het veranderen moet. Omdat de wereld verandert. Omdat de leerlingen veranderen.

Wereld 2.0 -> Onderwijs 2.0 -> Docent 2.0 -> Leerling 2.0

Er zijn allerlei initiatieven voor. Mooie initiatieven. Buiten scholen, op nieuwe scholen, binnen scholen.

Een deel van de veranderingen wordt gezocht in het meer (leren) toepassen van technologie. En dat is een deel van de oplossing. Andere delen van de veranderingen wordt gezocht in de fysieke ruimte en de tijd. En ook dat zijn delen van de oplossing.

Nog een ander deel van de verandering en het oplossen zit in het betrekken van de leerlingen bij hun eigen leren. Leerlingen gaan beter weten wat er nodig zal gaan zijn voor hen om te leren dan docenten.  De volgorde’s veranderen en zijn niet langer statisch.

Wereld 3.0 -> Leerling 3.0 -> Onderwijs 3.0 -> Docent 3.0

Hier zie ik veel mooie mogelijkheden omdat dit kan binnen bestaande structuren, op verschillende schalen en afgestemd op de combinatie school – leerlingen – docent. Het kan met een klas, via een docent, voor een periode, voor een vak, met een leerlaag, als een project, op een afdeling, op een school.

Zelf ben ik met twee klassen nu al een aantal weken bezig om dit vorm te geven voor mijn eigen vak. Ik noem het ‘mooi onderwijs‘. Het moest een naam hebben tenslotte en ik vond dit wel een mooie naam. Wanneer het is afgerond zal ik er zeker over melden hier.

Op zoek naar inspiratie en voorbeelden kwam ik een video tegen met een prachtig project. Leerlingen hebben de kans gekregen om hun eigen school binnen een school op te zetten! Op initiatief van een leerling! In de onderstaande video worden de ervaringen beschreven en komen de leerlingen aan het woord. De video duurt 15 minuten en is het kijken meer dan waard. Onder de video heb ik lijst met quotes verzameld, die je eerst kunt lezen of na de video. Wat je wilt.

If students designed their own school.. by Charles Tsai

De structuur van ‘The Independent Project’
– duurt één semester
– heeft drie onderdelen, met als basis: ‘ontwerp je eigen leren’
– 1. wekelijkse vragen
– 2. persoonlijke ‘endeavor’ (= een oprechte en consciëntieuze inspanning om iets te doen of te bereiken)
– 3. gezamenlijke ‘endeavor’

Quotes uit de video:

“It is crazy that in a system that is meant to teach and help the youth, there is no voice from the youth al all”

“The most important aspect of your question is: you actually want to know the answer”

“I think I have done better work from having it open-ended

“To stop trying to move every kind of human being through the same gate”

“It was met with a lot of resistance from some of the teacherswho felt there were too many unanswered questions

“The project did find strong support from the guidance councilor and a few teachers who became advisors

“The Indepent Project seems to accommodate different types of learners: both the straight A students and those that have been struggling academically”

“I have dyslexia, so it is very hard reading and writing and doing those sort of things, so school has always been a big problem for me”

Every single person wants to learn about something”

“Peer support also means peer pressure and following through on commitments”

“Letting your friends done feels a lot different than getting a D on a test. It feels a lot worse

“The most visual benefit however, is the ownership that students feel over their learning

“I wanted to give them a taste of what I had learned

The world that we are coming into right now, we’re going to go really on our own, we are not going to be able to rely on our elders telling us what to do, it is going to be us telling us what to do, and then in being responsible for the next generation, trying to help them, and the only way we are going to be able to learn the lessons, and be individuals and autonomous, is if we do it by ourselves”

The more options we have in our schools, the more students we will help develop into the kind of citizens that we need”

The power of a young mind is pretty impressive

Mooi onderwijs = Regie over je eigen leren

Het is een uitdaging. Het is een mooie uitdaging. Ik ga hem graag aan. Jij?

Wil je meer weten over ‘The Independent Project’, bezoek dan de Facebook pagina.

Op de site van hetkind wordt ook aandacht besteedt aan deze video. Daar wordt wat er in de video te zien is gekoppeld aan de zeven principes voor goed onderwijs die hetkind heeft ontwikkeld.

7 reacties op Onderwijs kun je samen met leerlingen mooi maken

  1. […] Er zijn allerlei termen voor. Mooie termen. 'Het leren van de 21e eeuw'. 'Het Nieuwe Leren'. 'Onderwijs voor een Nieuwe Tijd'. 'O4nt'. '21st Century Skills'. 'Personalized Learning'. 'Gepersonalise…  […]

  2. Lisanne van Nijnatten zegt:

    Wow, erg inspirerend! Ik wacht al heel lang op een mogelijkheid om met leerlingen een discussie te hebben over wat voor hen goed onderwijs betekent. En dan niet alleen de leerlingen van de leerlingenraad of debat team, ook de ‘gewone’ leerlingen. Waarin ze als klas een discussie krijgen over wat goed onderwijs is en wat zij en docenten kunnen doen om goed onderwijs mogelijk te maken.

    • fransdroog zegt:

      Dank je.
      En: gewoon doen!
      De mogelijkheid zelf schapen en de discussie zelf starten. Het kan met kleine stapjes beginnen. Een paar minuten van een les, een vragenlijstje, een leeg velletje.
      Gewoon doen!
      Succes!

      • Lisanne van Nijnatten zegt:

        Als psycholoog in het onderwijs is daar jammer genoeg minder snel ruimte voor te vinden dan voor een docent. Ik zit eraan te denken om nog een studie te doen om lesbevoegdheid te krijgen. Er is in ieder geval één persoon jaloers op alle gave dingen die jij in het onderwijs kunt doen! Ik kijk ernaar uit om op 14 juni ideeën uit te wisselen!

  3. […] Met dank aan @fransdroog. Hij zette het, met wat meer uitleg,  in deze blogpost Onderwijs kun je samen met leerlingen mooi maken. […]

  4. Nair Betencourth zegt:

    Heel inspirerend filmpje! Uit eigen ervaring weet ik dat als leerlingen inbreng mogen hebben en bezig zijn met dingen die ze interessant vinden, ze enorm gemotiveerd werken en school als leuk gaan zien. Goed dat er steeds meer scholen zijn die die ruimte willen bieden!

    Ik werk momenteel bij een adviesbureau gericht op de publieke sector en houd vooral de trends op het gebied van educatie in de gaten. Nu heb ik om flipped classroom onder de aandacht te brengen een blog geschreven op re.Public (http://www.republic.nl/blog/2013/2753/5-redenen-om-te-flippen). Binnen de organisatie waar ik werk en als eerste reactie op de blog krijg ik sceptische geluiden te horen.

    Zou jij vanuit jouw praktijkervaring ook een reactie kunnen geven op mijn verhaal? Door ook naar jouw eigen blog te verwijzen kunnen mensen lezen over de impact die deze innovatie in de praktijk heeft.

  5. […] Met dank aan @fransdroog. Hij zette het, met wat meer uitleg,  in deze blogpost Onderwijs kun je samen met leerlingen mooi maken. […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: