Mooi onderwijs gebeurt gewoon (als je niet in de weg gaat staan)

BUITEN zon de-zon-94

Vrijdag was het, voor het eerst in de beleving van velen, een mooie zonnige dag.

“Meneer, kunnen we niet BUITEN les krijgen vandaag?”

En dan zijn er verschillende reacties mogelijk.

– “NEE!”

– “Ik zou wel willen maar dat kan met mijn vak niet.”

– “Graag, maar ik heb nu al iets anders voorbereid.”

– Of, en dat was die van mij:

“Zeker kan dat! Wanneer jullie nu BINNEN tien minuten een aantal activiteiten kunnen verzinnen waarvan we iets kunnen leren, dan gaan we ze ook uitvoeren.”

Onrust, rumoer, rare ideeën, onuitvoerbare ideeën, ideeën die meer tijd vereisen, overleg, afstemming, spullen zoeken, verantwoordelijkheden afspreken, en naar BUITEN.

Wat werd er gedaan?IMG_1276

– De snelheid van de HSL,  die langs de school rijdt, werd gemeten, en spontaan, tijdens de uitvoering van de meting vergeleken met de snelheid van rennende kinderen.

– Er werd gekeken of je met een loep je naam in je blaadje kunt branden (nadat het originele voorstel om het leven van mieren te bekorten via een loep en zonlicht was afgewezen).

– Er werd bepaald welke bloemen er groeien en deze werden via een via twitter gedeelde foto doorgeven, hashtag #twerbarium. (wordt vervolgd…)

– Kan je van zout water ook zoet water maken met behulp van de zon?IMG_1284

Er werd een roulatie systeem afgesproken, klaar met een proefje is door naar de volgende.

Was het (goed) georganiseerd?

Nee. Tenminste niet als je uitgaat van de standaard situatie waarbij de docent van te voren alles bedenkt en klaarlegt. Ja, wanneer je bedenkt in hoe korte tijd de leerlingen beslissingen namen en deze ten uitvoer brachten. Nee, wanneer je bedenkt dat de docent van te voren had gehoopt dat de leerlingen dit voor elkaar zouden kunnen krijgen. Ja, wanneer dit blijkt te lukken.

Werd er geleerd:? Ja! Ja! Ja! en Ja!

IMG_1277

– Op een wit blaadje lukt het niet je naam in te branden. Op de zwarte logo’s die op de blaadjes stonden lukte dit wel. Op groene blaadjes (afgeplukt van plantjes🙂 ) lukte het ook. Er was een discussie! Hoe kwam dit? Inkt op papier? Zwart versus wit? Levend materiaal verbrandt makkelijker?🙂

IMG_1273– Bloemen die links en rechts van de HSL groeien blijken niet dezelfde. Wat zijn de oorzaken? Fluitekruid groeit vooral langs de weg. Wat zijn de oorzaken? Er staan er veel meer dan de docent heeft gezegd. Welke dan? Er komt een vervolg!🙂

– Snelheid is lastig te meten als je de afstand te kort neemt. Als je het schema van de HSL niet weet, moet je soms best wel lang wachten. Rennende leerlingen gaan langzamer dan de HSL. De formule voor snelheid.🙂

– Het idee van de opstelling om van zout zoet water te maken werd toegelicht door de inbrengers en begrepen. Minstens zo belangrijk was dat werd begrepen dat door het gebrek een zon en de beperkte hoeveelheid de uitvoering nog niet overtuigend was. Deze gaan we dus nog een keer doen.🙂

Wordt vervolgd… en is dat niet het doel van al het onderwijs?

9 reacties op Mooi onderwijs gebeurt gewoon (als je niet in de weg gaat staan)

  1. baasbraal zegt:

    GEWELDIG!!!! Heerlijk dat er leerkrachten zijn die dit gewoon doen. Ik ben een voorstander van thuisonderwijs juist omdat dan zulke dingen mogelijk zijn. Blijkbaar ben ik altijd met de verkeerde leerkrachten in contact geweest en met de verkeerde scholen……

  2. […] Vrijdag was het, voor het eerst in de beleving van velen, een mooie zonnige dag. "Meneer, kunnen we niet BUITEN les krijgen vandaag?" En dan zijn er verschillende reacties mogelijk. – "NEE!" – "Ik …  […]

  3. Hoi Frans geweldig om te lezen ik voel helemaal met je mee en word er erg enthousiast van.”Mooi onderwijs is niet lelijk”

  4. Lex Hupe zegt:

    Leren in optima forma! En inderdaad… zoals je al zei, wordt vervolgd want na het opdoen van ervaringen volgt het theoretisch inzicht. De Waarom-vraag komt dan aan de orde.

  5. Ignace zegt:

    als coach voor leerkrachten kan ik alleen maar zeggen: Schitterend Frans, schitterend, Monty Roberts zegt:There is no such thing as teaching, only learning! It’s the teachers duty to create an environment of learning! 1. Wat ze bij jou geleerd hebben, vergeten ze nooit meer! 2. je prikkelt hen om zelf op zoek te gaan naar meer (wat zou de gemiddelde tijd zijn tussen de leerervaring die beschreven staat en het zelfgekunstelde proefje thuis?) Schitterend Frans, schitterend! En bedankt, ik hoop dat mijn kids ook zo’n leerkrachten mogen tegenkomen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: