Accepteer geen: “ja, maar”. Punt!

Een onderwijstip in 30 seconden.

Accepteer geen ja maar 30 seconden 2013-08-26_2002

Accepteer geen “ja, maar”.
Niet van je leerlingen, niet van je collega’s, niet van de schoolleiding.

Als je een verzoek hebt aan iemand of als je iemand een prachtig plan of een geweldig idee voorlegt, accepteer dan geen: “ja, maar”.
Na “ja” volgt altijd een punt.
En dan een denkpauze.
En dan een gesprek.

“Ja, maar” leidt tot het praten over redenen waarom iets niet zou kunnen.
“Ja, maar” leidt direct af van het begin: “ja”. Ja betekent dat je gelijk hebt, dat iemand het in essentie met je eens is.
“Ja, maar” brengt je op een pad dat je niet wilt gaan. Een pad op zoek naar obstakels. Obstakels die je juist wilt vermijden. Die moeten jou maar vinden, niet andersom.
“Ja, maar” leidt tot uitstel, tot afstel, tot slappe soep.

“Ja, punt” leidt tot praten over zaken waarom iets wel kan.
“Ja, punt” leidt tot praten over wat er voor nodig is om het te bereiken.
“Ja, punt” brengt je op het pad dat je moet volgen om te komen waar je wilt zijn.

Accepteer geen “ja, maar”.
Niet van je leerlingen, niet van je collega’s, niet van de schoolleiding.
Na “ja” volgt altijd een punt.
En dan een denkpauze.
En dan een gesprek.
En dan iets moois. Iets lekkers. Iets dat de moeite waard is.

Accepteer geen ja maar 00 seconden 2013-08-26_2002

En nu hoop ik maar dat je eerste reactie na het lezen van deze post niet is: “ja, maar”, maar “Ja. Punt!”

Deze post lag al een tijdje klaar.
Maar, ja, je weet hoe dat soms gaat. 🙂

Deze post is onderdeel van een quadblog.

19 Responses to Accepteer geen: “ja, maar”. Punt!

  1. Manon schreef:

    Ja ……..(puntjes dus)

  2. Goed punt! Volgens mij is hier ook een boek over. “Ja maar wat als alles lukt” door Berthold Gunster. Ik hoor er goede verhalen over.

    • fransdroog schreef:

      Ik ken het boek niet. De titel had misschien beter gekund 🙂

      • Gerrit Jan Fonk schreef:

        Ik ken het boek wel. Vond het wel aardig 😉 niet meer, niet minder. Gunster zit op de lijn van De Kracht van het Nu van Eckhart Tolle. Overigens heeft Berthold Gunster ook “Ja maar ik ben wel leraar” op zijn naam staan, met werkboekje

    • Jeannette Dhondt schreef:

      “Omdenken” heet die gedachte.
      We hebben er een leuke voorstelling over gehad op school i.v.m. een komende fusie die ook “ja maar” van alle kanten opriep.

  3. Yolanda schreef:

    Dank je wel. Om te onthouden. En te gebruiken.

  4. Albert schreef:

    Ook de moeite waard om te lezen: ‘Ja-maar (R) ik ben wel leraar. De zeven principes van de ja-maar-vrije school.’
    Ook van Berthold Gunster & Herbert Prinsen.
    ISBN 978-90-808555-7-1 Uitgeverij Quirijn (2007).

    Of is dit hetzelfde boek dat Lisanne bedoelt?

    • fransdroog schreef:

      Dank voor je tip. Ik ken het boek niet, zal het gaan bekijken…..
      Even opgezocht, het gaat over twee verschillende boeken:
      Berthold Gunster (1959) is grondlegger van de Ja-maar® filosofie. Zijn eerste boek Ja-maar wat als alles lukt? is een bestseller, is vertaald in het Engels en wordt binnenkort in Duitsland uitgegeven. Ook schreef Gunster de boeken Ja-maar ik ben wel leraar en Huh?! De techniek van het omdenken.

  5. W. van Overveld schreef:

    Wat ik dan mis in deze tekst is hoe je dan concreet de andere gesprekspartner corrigeert op een positieve manier.

  6. Manuela Bazen schreef:

    Fantastisch Frans! Ik ga ‘m groot uitprinten en in onze teamkamer en in mijn klas ophangen! Ik vind het een goed voornemen voor ons, docenten, in de omgang met elkaar én onze leerlingen! Ik betrap me er zelf ook vaak op. Bij mijn leerlingen, mijn eigen kinderen, maar ook als iemand met een -in essentie- goed plan komt. Dus voortaan ‘Ja.’
    En daarna dus pauze. En dan pas ‘Zullen we in gesprek gaan om de details te bespreken’. Ik ga het proberen!

  7. Ilse Meelberghs schreef:

    Geweldig voornemen. Bij ons hangt de Poster “Jamaar, wat als alles lukt” op. Ik heb trouwens de show van Berthold Gunster gezien. Handig als eye-opener. Het bood mij wat weinig handvatten over hoe. Ik heb heel veel aan onderstaand plaatje om me bij de les te houden. http://wp.me/a26oyf-GH en ik volg @DoenWatWerkt voor de inspiratie daarbij. Maar het begint inderdaad met de pauze na de ja.

  8. lighans schreef:

    De show was vooral vermakelijk. Maar (grinnik) bij ons op school geplaatst in een context die tenenkrommend was. De show was opgezet om ons voor te bereiden op ontwikkelingen waarvan de directie al wist dat ze niet goed vielen. En dan is de show toch een beetje een moralistisch verhaal.

    Ik zie ja maar een beetje in het rijtje staan met waarom en daarom. Ik gebruik ze wel eens bij een beetje provocatief coachen. En dan is elke vorm geoorloofd zolang iedereen er om kan lachen.

    Trouwens: Als ik ooit gedwongen wordt om geen ja maar te mogen zeggen, zeg ik lekker nee. En dan de pauze. Werkt ongeveer hetzelfde…

  9. […] Frans: Accepteer geen: “ja, maar”. Punt! […]

  10. […] schrikken. Nu volgt een woord die volgens sommigen (1, 2) niet meer genoemd mag worden in het […]

  11. Marleen Willems schreef:

    Als iemand ‘ ja maar’ zegt dan laat hem dit eens snel achter elkaar herhalen. Hij/Zij hoort dan vanzelf waar dit toe leidt. Leuk om het uit te proberen en het werkt heel erg relativerend.

  12. […] 1. Eerder heb ik hier geschreven over “Accepteer geen ja, maar. Punt!“ […]

Geef een reactie

