Lerende leerlingen dankzij peer learning, peer assessment en peerScholar.

peerScholar Logo-psAfgelopen donderdag was ik aanwezig bij een Masterclass peerScholar op het Corlaer College in Nijkerk. Deze Masterclass werd georganiseerd door het team van peerScholarEU, in samenwerking met The Crowd. Professor Steve Joordens, de geestelijke vader van peerScholar, was als gast speciaal overgevlogen uit Canada!

Het doel van de Masterclass was om door actieve deelname kennis te maken met deze innovatieve web-software, die er op gericht is peer learning en peer assessment eenvoudiger toepasbaar te maken bij het aanleren van vaardigheden. Hiernaast werden de ervaringen van een aantal scholen die al pilots gedraaid hebben met deze methode gedeeld.

peerScholar Steve Joordens 1294499_454328854681430_825733830_oTijdens de opening werd door Steve Joordens uitgelegd wat hem had aangezet tot het ontwikkelen van peerScholar. Het aanleren van vaardigheden vereist een andere benadering dan het aanbrengen van kennis.  Je kunt van alles lezen over judo en een expert worden in de theorie maar je kunt alleen maar goed leren judoën door het heel vaak te oefenen. Vaardigheden als kritisch en creatief denken, kritisch reflecteren en kritisch feedback geven, leer je op dezelfde wijze, alleen door ze te herhaald te oefenen.

Een doelgericht ontwikkelde technologische tool kan leerlingen helpen om kritische feedback op elkaars werk te geven, kritisch te reflecteren op ontvangen feedback en zo niet alleen tot een beter product te komen maar ook het geven en ontvangen van feedback gericht steeds beter te leren. Deze ‘purpose built technology’ was er echter nog niet en daarom heeft Steve peerScholar ontwikkeld.

Na de inleiding werden we in een aantal workshops zelf actief aan de slag gezet. peerScholar werkt via drie stappen of fasen.

1. Schrijven. De leerling maakt een opdracht die door de docent is klaargezet. De opdracht kan elke gewenste vorm hebben, van geschreven tot multimedia. Bij de opdracht is een rubric beschikbaar die de leerlingen kunnen gebruiken om tijdens stap 2 feedback op het werk van mede-leerlingen te kunnen geven. De hoeveelheid toegestane tijd kan worden vastgezet.

2. Evalueren. De leerling krijgt het werk van een aantal mede-leerlingen te zien en moet hierop kritische feedback formuleren. Dit kan zowel op naam als anoniem zijn. De docent bepaald in deze fase door de inhoud van zijn rubric de gewenste diepgang van het leren. Doordat de feedback komt van mede-leerlingen is het voor de leerling eenvoudiger om zijn eigen sterktes en zwaktes te zien.

3. Reflecteren. Nadat de evaluatie fase is gesloten kan de leerling direct de feedback zien op zijn werk en hier op reageren. Als docent kun je ervoor kiezen om de leerlingen een aangepaste versie in te leveren van hun werk, al of niet voorzien van een beschrijving van hun ervaringen met het ontvangen en verwerken van de feedback.

In het peerScholar systeem is het mogelijk om de leerlingen elkaar ook kwantitatief te laten beoordelen. Hiernaast kan de docent instellen in hoeverre de beoordeling door de leerlingen zelf meetelt in uiteindelijke cijfer, als dit er komt. Dit kan eenvoudig via een schuifje waarbij de leerling en docent cijfers tussen 0 tot 100% worden gezet!

peerScholar Bob Hofman 73375_454327711348211_409427423_n

Het systeem werkte in de praktijk verbluffend eenvoudig en het kostte weinig tijd om zonder enige noemenswaardige instructie te ontdekken hoe het werkt. Het werd ook direct duidelijk dat het naast het aanleren van vaardigheden, waarbij docenten veel werk uit handen wordt genomen, ook op andere manieren worden ingezet. Er zijn grote mogelijkheden te bedenken voor alle vakken waar van docenten veel leeswerk met veel feedback wordt verwacht. Ook voor de ontwikkeling van het creatieve en kritische denken van docenten is peerScholar een mooie tool.

Wanneer je het systeem zelf zou willen uitproberen dan is het mogelijk dit 90 dagen vrijblijvend te doen. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij Bob Hofman van peerScholarEU,

In de laatste ronde met workshops werden de ervaringen van een aantal scholen die al pilots gedraaid hebben met deze methode gedeeld door Amanda Hagenbeek, Riechard Weening, en Ad Stoop (RSG Slingerbos|Levant, Harderwijk) en Rogier Spanjers (Montessori College, Arnhem).

FDR_the-CrowdHierbij heb ik helaas zelf niet aanwezig kunnen zijn. Op datzelfde moment gaf ik samen met Michel van Ast, namens The Crowd, tweemaal een workshop over vormen van peer learning uit onze eigen praktijk.
Michel vertelde over zijn ervaringen met zijn studenten op HU, die door middel van weblogs opdrachten moesten inleveren en via reacties op de weblogs feedback op elkaar. Dit systeem werkte op prima om peer learning te bevorderen maar was voor de docent wel zeer tijdrovend.
Zelf heb ik drie voorbeelden laten zien waarbij leerlingen op verschillende manieren van peer learning gebruik maken. Deze voorbeelden zijn hieronder te vinden. Mijn ervaringen met peer learning zijn tot dusver erg positief en ik deel de voorbeelden graag ter inspiratie. Voor mij komt een systeem als peerScholar als geroepen omdat dit mij voor mij een groot aantal handelingen automatiseert zonder dat dit ten koste gaat van de inhoud of de didactiek. Ik beheer nu nog een zeer grote hoeveelheid documenten in Google Drive en ben veel tijd kwijt met alleen al de organisatie van het geheel.
Mijn ervaringen met peer assessment zijn ook erg positief. De leerlingen becijferen in het algemeen zeer serieus en goed onderbouwd. De gemiddeldes die worden gegeven wijken nauwelijks of niet af van mijn eigen beoordelingen. Een belangrijke taak voor de docent ligt bij peer assessment wel in het duidelijk aangeven van de criteria volgens welke beoordeeld moet worden. De rubrics die peerScholar hiervoor gebruikt zijn hierbij een prima instrument. Het mede beoordelen van de kwaliteit van de feedback en de assessment is een geode manier om leerlingen het belang hiervan te laten inzien.

Voorbeeld 1. Expertise verkrijgen, delen en vergroten
Stap A – Tweetallen. Internet. Google Drive. Edmodo. Computerlokaal.
Opdracht: Vraag beantwoorden en antwoord kunnen uitleggen.
Helft: Wat is geslachtelijke voortplanting? Andere helft: Wat is ongeslachtelijke voortplanting? Beide groepen 8 kernwoorden waarvan betekenis moet terugkomen.
Stap B – Tweetallen worden nieuwe tweetallen, combi vraag 1 en vraag 2.
Opdracht: Leg aan elkaar uit wat respectievelijk geslachtelijke en ongeslachtelijke voortplanting is. Geef feedback op elkaars document. Maak gezamenlijk nieuw Google Drive document, voer hierin verbeteringen door die volgen uit uitleg aan elkaar.
Stap C – Tweetallen worden viertallen.
Opdracht: Lees elkaars document, geef feedback, lever één document in.
Stap D assessment (optioneel) Individueel.
Iedere leerling beoordeelt 2 documenten via geschreven feedback en cijfer.

Voorbeeld 2. Flip de klas
Stap A – Individueel: voorafgaand aan les de video DNA en Erfelijkheid bekijken.
Opdracht: Hieraan gekoppelde vragen beantwoorden in Google Drive document.
– Geef drie begrippen uit de video die je al kende. Schrijf de betekenis op.
– Geef drie begrippen uit de video die je nieuw geleerd hebt. Schrijf de betekenis op.
– Geef drie begrippen waar je meer over zou willen leren dit jaar.
Stap B – Tweetallen in de les. Computerlokaal.
Opdracht: Bekijk elkaars document, bespreek waar overlap zit en waar kennis verschilt. Maak nieuw gezamenlijk document.
Stap C – Tweetallen worden viertallen, die in tweetallen stap B herhalen.
Stap D assessment (optioneel) Individueel.
Iedere leerling beoordeelt 2 documenten via geschreven feedback en cijfer.

Voorbeeld 3. Op niveaus uitleggen
Stap A – Drietallen. Computerlokaal. Mens en milieu. Hoofdstuk vervangend.
Opdracht: 5-VWO, maak een presentatie over jullie onderdeel, vorm is vrij.
Stap B – Presenteer aan leerlingen eigen klas.
Stap C – Schrijf feedback over inhoud en presentatie, geef twee cijfers.
Stap D – 5-VWO leerlingen: maak presentatie geschikt voor klas 2
Stap E – Presenteer aan klas 2-VWO
Stap F – 2-VWO leerlingen schrijven feedback over inhoud en presentatie, geven cijfer

Advertenties

4 Responses to Lerende leerlingen dankzij peer learning, peer assessment en peerScholar.

  1. […] Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij een Masterclass peerScholar op het Corlaer College in Nijkerk. Deze Masterclass werd georganiseerd door het team van peerScholarEU, in samenwerking met The C…  […]

  2. […] feedback te doen met Peerscholar. En als docenten vooral dat feedbackproces te ondersteunen. Deze blog daarover van Frans Droog is zeer informatief. En dankzij Bob Hofman van Peerscholar weet ik ook wie binnen Zuyd daar […]

  3. […] Lerende leerlingen dankzij peer learning, peer assessment en peerScholar. […]

  4. […] de masterclass: waaronder peerscholar: van en met elkaar leren in drie stappen (Frank Thuss), Lerende leerlingen dankzij peer learning, peer assessment en peerScholar (Frans Droog) en Leren te leren met peerScholar (Sandra Verbruggen). Naar mijn idee groeit de […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: