Hoe willen leerlingen gemotiveerd worden?

Blogpost motiveren

Welke leerlingen leren het beste?

Leerlingen die gemotiveerd zijn.

Wat motiveert mij, als docent?

Leerlingen, die gemotiveerd zijn.

Hoe raken leerlingen gemotiveerd? Wat kan ik, als docent, doen om dat te stimuleren?

Vraag het de leerlingen! Onderneem actie aan de hand van de antwoorden!

In het boek Fires in the Mind worden de antwoorden beschreven die leerlingen hebben gegeven op de simpele open vraag ‘Hoe word ik ergens goed in?’ De meest voorkomende antwoorden, en de acties die docenten hierop kunnen laten volgen, worden hieronder weergegeven.

1. Laat ons zien wat ons doel is
-> geef voorbeelden van door leerlingen gemaakt werk
-> leg verbindingen met de echte wereld door de vragen, problemen, uitdagingen die experts hebben te tonen

2. Geef aan welke onderdelen wij moeten leren
-> benoem de vaardigheden en de kennis die vereist is
-> geef realistische doelen om van de onderdelen een haalbare uitdaging te maken

3. Geef ons vele verschillende manieren om te begrijpen
-> biedt concepten en vaardigheden op verschillende manieren aan zodat leerlingen een handvat krijgen om te starten

4. Leer ons kritisch te zijn op ons eigen werk en leer ons onze werkwijze aan te passen
-> zorg voor verschillende mogelijkheden waarop leerlingen veranderingen kunnen aanbrengen terwijl zij leren van gemaakte fouten
-> hou de vorderingen in vaardigheden en kennis van leerlingen nauwgezet bij

5. Bepaal onze vorderingen continu, niet alleen op grote alles-of-niet momenten
-> gebruik formatieve assessments om vorderingen in beeld te brengen

6. Breng onze kleine successen in kaart
-> zorg ervoor dat leerlingen hun individuele doelen kennen en deel met hen de vorderingen die zij maken

7. Vraag ons als expert teams te werken
-> leer aan leerlingen hoe effectief samen te werken (bereiken concensus, tijd management, gelijke participatie
-> evalueer de vaardigheid samenwerken bij het beoordelen van een groepsproject, presentatie of voorstelling

8. Help ons onze kennis uit te breiden door ons onze bestaande kennis te laten gebruiken
-> bouw zinvolle toepassingen van vaardigheden en concepten in binnen de dagelijkse instructies en de langer lopende projecten

9. Gebruik optredens om ons begrip te beoordelen
-> zoek een publiek waaraan leerlingen hun werk kunnen presenteren om het inherente belang te onderstrepen
-> zorg dat leerlingen voldoende tijd hebben om te oefenen, kritisch te reflecteren en aan te passen voordat zij iets gaan presenteren

Blogpost motiveren lln motivatie-wat-drijft-ons-292x190Wat kan ik hier als docent nu mee? Hoe kan ik de gegevens uit dit onderzoek vertalen naar mijn eigen situatie en de acties ondernemen die voor mijn leerlingen gaan werken?
– Ik kan mijn leerlingen deze lijst voorleggen, zonder de acties van de docent erbij, en ze vragen er op te reageren.  Zijn ze het er mee eens? Is er iets dat ze anders zouden willen? Kunnen ze hier redenen voor aangeven?
– Ik kan mijn leerlingen vragen zelf een vergelijkbare lijst aan te leggen.

Nu dus gewoon nog even een kwestie van doen.

Bronnen:
What motivates students to meet a challenge? Kathleen Cushman and Allison Zmuda.
Fires in the Mind

Eerdere posts op dit blog over motivatie van leerlingen:
1. Top 12 manieren om leerlingen te motiveren

Deze post is onderdeel van een quadblog

16 Responses to Hoe willen leerlingen gemotiveerd worden?

  1. lighans schreef:

    Dat zou je wel willen he, dat gemotiveerde leerlingen het beste leren. 😉 Helaas is het niet 100% zo. Het kunnen ook leerlingen zijn die rustig en overzicht hebben zijn, of slim lui, kunnen samenwerken (doe jij die som, doe ik deze, leggen we elkaar daarna uit hoe het ging). En de motivatie is vaak erg pragmatisch…

    Maar ja, een gemotiveerde leerling in een klas is wel zo prettig. Je krijgt goede vragen op je verhaal, prettige feedback en het sleept een klas nog wel eens mee. Mijn ervaring is dat de best gemotiveerde leerling weet wat hij/zij wil worden. Dus zouden we daarmee kunnen beginnen. Een mooi rijk toekomst beeld laten creëren door de leerling.

    Daarop voort bordurend zou een school een afspiegeling moeten zijn van de echte wereld, met echte opdrachten en echte (beoordelings-)gesprekken. Leerlingen zouden zich moeten bewegen in een omgeving waar zij de regels weten en ook waarom die regels er zijn. Daarna gaan ze aan het werk.

    Leuk dat je feitelijk de learning skills aangeeft als belangrijk om goed te kunnen presteren. Ik denk ook dat ze op die manier goed werken. Ik ben nog steeds erg voor een meesterproef. Een grote opdracht die niet vak specifiek is, maar wel de inhoud daarvan nodig heeft. Het wordt uitgevoerd in een groep en ze worden nauwlettend gemonitoort en gecoached. Een levenslange ervaring is meestal het resultaat, met verbluffende presentaties.

    • fransdroog schreef:

      De afspiegeling van de samenleving die je noemt en de meesterproef sluiten prima aan bij de wens van de leerlingen om te leren in een authentieke context en de wens naar een platform om hun kennis te tonen.

  2. […] Welke leerlingen leren het beste? Leerlingen die gemotiveerd zijn. Wat motiveert mij, als docent? Leerlingen, die gemotiveerd zijn. Hoe raken leerlingen gemotiveerd? Wat kan ik, als docent, doen om…  […]

  3. […] Welke leerlingen leren het beste? Leerlingen die gemotiveerd zijn. Wat motiveert mij, als docent? Leerlingen, die gemotiveerd zijn. Hoe raken leerlingen gemotiveerd? Wat kan ik, als docent, doen om…  […]

  4. lerenhoezo schreef:

    Dit is op Leren.Hoe?Zo! herblogden reageerde:
    Via Twitter ontdekte ik deze blogpost waarin ik me helemaal in kan terugvinden. Daarom deel ik hem graag hier!

  5. […] Hoe willen leerlingen gemotiveerd worden?. […]

  6. […] Welke leerlingen leren het beste? Leerlingen die gemotiveerd zijn. Wat motiveert mij, als docent? Leerlingen, die gemotiveerd zijn. Hoe raken leerlingen gemotiveerd? Wat kan ik, als docent, doen om dat te stimuleren?  […]

  7. […] Welke leerlingen leren het beste? Leerlingen die gemotiveerd zijn. Wat motiveert mij, als docent? Leerlingen, die gemotiveerd zijn. Hoe raken leerlingen gemotiveerd? Wat kan ik, als docent, doen om…  […]

  8. Ilse Meelberghs schreef:

    Frans, wat een fijn overzicht. Ik gebruik er al een aantal van en dat werkt. Reden om deze te bewaren en af en toe terug te komen op zoek naar “een nieuwe om uit te proberen”. Ik begin te leren dat motiveren vaak ook lukt met kleine interventies. Die soms heel even en soms wat langer werken 🙂

  9. […] Welke leerlingen leren het beste? Leerlingen die gemotiveerd zijn. Wat motiveert mij, als docent? Leerlingen, die gemotiveerd zijn. Hoe raken leerlingen gemotiveerd? Wat kan ik, als docent, doen om…  […]

  10. Manuela Bazen schreef:

    Leuk, Frans. Het geeft me (weer) stof tot nadenken. Net als jij vraag ik me af wat ik hier nu als leerkracht in het basisonderwijs mee kan. Vanuit overtuiging geef ik vooraf aan wat de leerlingen vandaag gaan leren en sluit ik af met de vraag ‘Wat heb je nu in deze les geleerd?’. Daarnaast probeer ik ook nog aan te geven waarom ik leerlingen iets wil leren (overigens valt dat nog niet altijd mee). Zoals ik het nu opschrijf, klinkt het erg als éénrichtingsverkeer.
    De vraag ‘hoe wordt je ergens goed in?’ (en hoe kan ik jou daar bij helpen….) stel ik de leerlingen niet…… Toch maar ’s een keer doen!

  11. […] Frans: Hoe willen leerlingen gemotiveerd worden. […]

  12. mwmott schreef:

    Na tegenvallende resultaten op een SE in 6V in een groep waarvan ik dacht dat de leerlingen gemotiveerd zijn (denk dat nog steeds) zie ik nu weer een hoop verbeterpuntjes. Vooral punt 5 en 6, zo’n SE is een afsluiting maar daartussen weet de leerling en ik kennelijk niet goed genoeg hoe ze scoren / hoe ze er voor staan. En als we dat wel geweten hadden….
    Ik neem het mee!

Geef een reactie

