Canadareis peerScholar en Quest – de Reis

november 17, 2013

Dit is de eerste in een serie van zeven dagelijkse bijdragen over…..

Deze week verblijf ik in Canada. Dat maakt mij een blij mens. Waarom? Ik vind het leuk om te reizen, ik vind Canada een leuke bestemming én ik ga er iets leren.

Ik vind het leuk om met een groep op reis te gaan met een bepaald doel en deze mensen dan een beetje te leren kennen. Allemaal verschillend maar wel een paar overeenkomsten. In dit geval is een van die overeenkomsten onderwijs. En dat maakt het voor mij extra leuk. Onderwijs is een vrij belangrijk ding in mijn leven, met vooral het woordje leren dat hier deel van uitmaakt als kern.

De reis wordt georganiseerd door Bob Hofmann en in mijn geval mede mogelijk gemaakt door het Wolfert Lyceum, de Dalton school voor havo en vwo die het mij toestaat maakt om van mijn hobby mijn werk te maken en vice-versa.

We zijn in Canada om onder andere naar het Advanced Learning Technology Lab van de University of Toronto Scarborough te gaan waar Steve Joordens werkt, als professor in de psychologie en als technologisch innovator van onderwijs. Steve Joordens heeft peerScholar gecreëerd, een instrument om leerlingen op een efficiënte manier te leren kritische feedback te geven en te ontvangen, en wij gaan leren hoe dit te gebruiken.
We zullen ook een aantal scholen bezoeken om ervaringen met het Canadese onderwijs op te doen en deelnemen aan Quest, een grote onderwijsconferentie in Canada waar we de kans krijgen om Michael Fullan te spreken.

Om in Canada te komen moesten wij natuurlijk ook letterlijk op reis.

IMG_1607

Als eerste was dat voor mij de trein ……

IMG_1609

…… die mij en mijn koffer bracht naar station Schiphol ……

IMG_1610

….. daar aangekomen, inchecken en instappen met bijna de gehele groep….

IMG_1611

… met een plekje net voor de vleugel voor mij, zo bleek bij de start ……

IMG_1612

… al snel zaten we boven de mist die Nederland bedekte …….

IMG_1613

… en was het uitzicht voor een groot deel van de bijna 8 uur die de vlucht duurde wit met blauw, licht gebogen …..

IMG_1616

… tot dat de daling werd ingezet, er land in zicht kwam …….

IMG_1620

…. en het vliegtuig de grond weer raakte, de Canadese grond dit keer ……..

IMG_1621

…. de koffer was er ook …..

IMG_1622… en ook alle andere koffers bleken de goede kant op en tegelijk te zijn meegekomen. 🙂

Ingecheckt in het Eaton Chelsea hotel, gedineerd en gekletst bij Baton Rouge Eaton Centre, als een blok in slaap gevallen na een dag die 30 uur duurde.

En nu… is het vandaag. Een stukje geschreven en een kopje koffie gezet………. met een koffiezakje!

IMG_1623

De koffie bleek te smaken als een MD hamburger, naar niets, maar een tijdje later smaakte hij toch naar meer.

Nu douchen en op naar het ontbijt. Tot later vandaag of morgen.

Ik heb mij voorgenomen om dagelijks hier iets te vertellen over de ervaringen die we deze week opdoen en dit voornemen met een aantal mensen gedeeld. Ik hoop mezelf niet teleur te stellen en wordt blij van reacties, verzoekjes, vragen. Je kunt op twitter deze week ook via hashtag #cannov13 volgen.

Dit was de eerste in een serie van zeven bijdragen over ……

