Canadareis peerScholar en Quest – Leiderschap

Dit is de vijfde in een serie van zeven dagelijkse bijdragen over….

De reis bracht ons vandaag naar een bijeenkomst met de principals van alle scholen die door ons bezocht zijn samen met een aantal medewerkers van de Halton district school board om te spreken over leiderschap, de uitdagingen in het onderwijs op dit moment en richtingen voor verbeteringen.
De lokatie was de Frank Hayden Secondary School, een school die pas dit jaar geopend is en als uithangbord dient voor de richting van het onderwijs in Halton district. Er is een sterke bevolkingsgroei in het district en in de laatste 10 jaar zijn er 21 nieuwe scholen gebouwd!

Canadareis peerScholar november 201316

De school is zeer ruim opgezet en is tegelijkertijd en in nauw overleg gebouwd met de bibliotheek en het community center, voor een totaal bedrag van 41 miljoen dollar. Deze samenwerking betekent dat de school alle ruimte’s, inclusief de drie sportvelden er omheen, kan gebruiken tot 18.00 uur en dat daarna de gemeente het hele gebouw, inclusief de school tot zijn beschikking heeft.
Bij de inrichting van de school heeft principal Jacqueline Newton ook vanaf het begin leerlingen betrokken en deze hebben kunnen meepraten over de indeling en inrichting van de lokalen, de aula, de gangen en de kleuren in het gebouw. De school heeft een BYOD beleid maar heeft ook 60 chromebooks in de bibliotheek die leerlingen kunnen lenen.

Wij werden in groepjes rondgeleid door leerlingen die al onze vragen beantwoorden en uit alle contacten tussen hen en ons, tussen de docenten en ons, tussen de docenten en de leerlingen was duidelijk dat dit veel meer is dan een school zoals wij die kennen, het is een community. Dit beeld was ook al uit de eerdere schoolbezoeken naar voren gekomen en is het gevolg van een belangrijk cultureel verschil tussen Nederland en Canada. In Canada worden veel meer activiteiten vanuit de school georganiseerd, samen met ouders, instanties en bedrijven. Vrijwel al deze activiteiten zijn op vrijwillige basis en vormen de basis voor een hechte gemeenschap, of misschien beter gezegd zijn ze er het gevolg van.

Frank Hayden ruimte

Frank Hayden beweging

Frank Hayden lokalen

In de scholen zijn alle deuren voorzien van een bordje om aan te geven wat er in het betreffende lokaal of de betreffende ruimte gebeurt. Ook hier is goed over nagedacht en staan er niet alleen vakken aangegeven, maar juist ook activerende werkwoorden. Zo staat er op de ruimte voor de docenten niet ‘docentenkamer’ maar ‘refuel‘. Wat zou er staan op de kamers van de stafleden?

Frank Hayden deuren

De foto rechts geeft geen duidelijke uitslag, maar het staat er wel: ‘inspire’!

Dat hebben ze zeker gedaan, de Canadese aanwezigen tijdes onze bijeenkomst. Een aantal zaken die mij het meest zijn bijgebleven zijn van deze dag zijn de volgende.

  • Halton district heeft de Halton Cloud gecreëerd, waar alle medewerkers, docenten en leerlingen kunnen samenwerken in Google Drive
  • Zet 24 computers in een lokaal met 36 zitplaatsen -> samenwerking is het gevolg
  • Betrek leerlingen bij alle onderdelen van het leren en zij gaan
  • De principals zijn zeer ontevreden over de top-down benadering van de provincie Ontario
  • De principals en boards zoeken verbetering van docenten in het beschikbaar stellen van tijd en ruimte om hen te laten samenwerken
  • “The only right answer to the question, “What do you teach?” is not any topic, but “I teach kids!

En dit plaatje dat als leidraad en motivatie geldt voor de afdeling verantwoordelijk voor ‘ICT’.

peerScholar Kids and Technology Screen-Shot-2013-07-08-at-10.19.00-AM

Na afloop van de wederom zeer inspirerende en tot andere invalshoeken was het weer tijd voor een aantal tripjes met de bus. Eerst naar Niagara Falls, dat ons verwelkomde met een prachtige regenboog, en vervolgens naar Niagara on the Lake.  Hier brachten we een bezoek  aan de Peller Estates winery voor een rondleiding, een proeverij en een fantastisch diner.

Canadareis peerScholar november 201317

Dit was de vijfde in een serie van zeven bijdragen over….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: