Canadareis peerScholar en Quest – de Conferentie pt1

Dit is de zesde in een serie van zeven dagelijkse bijdragen over…

quest-logo

Vandaag dag 1 van de Quest 2013 conferentie, waar 600 mensen bijeenkomen op zoek naar manieren om leerlingen beter te laten presteren en zich beter te laten voelen tijdens dat leren en daarbuiten. Het is een zoektocht om het openbaar onderwijs opnieuw vorm te geven aan de hand van innovatieve en hoog presterende schoolsystemen die zorgen voor een blijvende verbetering.

Quest 269px-York_Region_District_School_Board_LogoQuest is een driedaagse bijeenkomst, die wordt gehouden in Toronto en wordt georganiseerd door de York Region District School Boardeen van de zeer goed presterende regio’s in de provincie Ontario. Wij zullen twee dagen aanwezig zijn.

Het begon goed bij het inschrijven.
“Where are you from?”
“The Netherlands.”
“Oh, nice. My daughter dated a guy from the Netherlands and I know some Dutch:
Jij bent een knappe jongen.”
Mijn dag kon niet meer stuk.

De opening op deze dag werd verzorgd door The Markham Memory Keepers. Dit zijn leerlingen uit klas 6 van het voortgezet onderwijs met verschillende culturele achtergronden, die tradities willen bewaren. Zij inspireerden ons met hun gedichten en liederen in verschillende talen en zetten de toon voor een fantastische dag van zeer intense interacties die prachtige blijvende indrukken hebben gemaakt.

To reach the stars you need to start by reaching out to them

Find your own invisible wings

De dag werd geopend door de premier van Ontario Kathleen Winne, die zelf minister van onderwijs is geweest, die vier punten aangaf waarop het onderwijs systeem een focus legt.

  1. Succes breder definiëren dan lezen en rekenen, kritisch denken en andere vaardigheden toevoegen
  2. Leren introduceren dat een betere relatie heeft met de banen die nodig zijn
  3. Programma’s introduceren voor jonge kinderen en families om achterblijven te voorkomen
  4. Publiek gefinancierde systemen laten samenwerken, school en lokale gemeenschap bijvoorbeeld

In de vragenronde stelde ook Sandra een vraag en ze werd hiervoor verrassenderwijs bedankt in het Nederlands! De premier bleek drie jaar in Nederland te hebben gewoond.

IMG_0546IMG_1775

De sessie die ik gekozen had hierna te volgen werd verzorgd door York Region District School Board en had de titel: ‘The Journey to increased Student Achievement and Well-Being: Achieving Sustainable and Equitable Excellence” en werd verzorgd door Denese Belchetz, Associate Director. In een aantal duidelijke stappen, gepresenteerd als hoofdstukken uit een boek liet Denese zien hoe YRDSB is gekomen van een slecht presterende regio tot waar ze nu zijn, een van de best presterende van de provincie, en waar ze naar toe willen.

Een aantal getallen om een beeld van de regio te schetsen:

  • In 10 jaar tijd is de populatie in de regio verviervoudigd, 80% hiervan door immigratie.
  • 120.000 studenten
  • 12.000 medewerkers (grootste werkgever in de regio)
  • 202 scholen
  • sinds 1999 100 nieuwe scholen geopend

De werkwijze die werd en wordt gevolgd door YRDSB is geïnspireerd door The Fourth Way en is gebaseerd op de volgende pijlers:

  1. focus op de praktijk van de docent
  2. ontwikkeling van leiderschap
  3. positieve relaties met alle medewerkers
  4. betrokkenheid van studenten, familie en lokale gemeenschap

Via een aantal stappen is de structuur van het onderwijs en de wijze waarop dit inspeelt op de veranderende samenleving, zo aangepast dat er nu in de gehele regio een zelfde systeem wordt gehanteerd. Dit loopt in tegenstelling tot dat in andere regio’s van Kindergarten tot Grade 12, ofwel de basisschool en het voortgezet onderwijs zijn wat betreft organisatie en aansturing samengevoegd. Er is veel in het curriculum dat voor alle scholen verplicht voorgeschreven is door het bestuur.

Duidelijk werd aangegeven dat alle gevolgde stappen, op de tijd dat ze werden gezet het beste haalbare waren, omdat niet alles in één keer mogelijk is, en deze visie werd als een belangrijke factor voor het succes dat er nu is genoemd. Iets om zeker te onthouden. Neem de stappen die kunnen in een richting die goed doordacht is, neem geen kleinere of grotere stappen, ga niet in een opwelling of als te directe reactie op iets in de verkeerde richting. Er is eerst een focus en een leercurve nodig voor er breed kan worden veranderd.

De belangrijkste stappen die zijn gevolgd:

  1. Focus op probleemgebieden, hier literacy
  2. Kennis gehaald, uit literatuur en door bezoeken succesvolle programma’s Engeland en Finland
  3. Expert model, waarbij experts in gebieden worden opgeleid
  4. Beleid consequent uitgevoerd door scholen verplichtingen op te leggen
  5. Verbreding, lessen uit stap 1 -3 toegepast voor andere gebieden
  6. Inclusie, het welbevinden van de leerling en de betrokkenheid van de gemeenschap worden leidend.

Diversity is our strength – Equity is our commitment – Inclusion is our goal

De wat saaie presentatie werd gecompenseerd door een skype sessie aan het einde met leerlingen uit klas 1 van een kleine school en dit maakte duidelijk in welke richting de veranderingen nu gaan, een ‘Student Voice”. Een van de leerlingen gaf aan dat zij blij zijn dat ze mogen meepraten en dat ze meer flexibiliteit willen.

Ask us, we are the ones doing the learning.”

Toen er werd gevraagd om flexibiliteit concreet te maken kostte dit hem geen enkele moeite.

“Being able to move. No assigned seats.

We know with whom we need to work together to learn.”

Een prachtige afsluiter voor dit onderdeel! Geef leerlingen een stem! En luister.

In het middagprogramma kregen wij als Nederlandse deelnemers aan de Canadareis peerScholar en Quest de kans om in een kleine zaal van gedachten te wisselen met Michael Fullan, één van de meest invloedrijke mensen op het vlak van globaal onderwijs op dit moment, en Steve Joordens, de vader van peerScholar. Deze ervaring was zo weldigend (niet over- want het gaat lukken om alles te verwerken! :-)) dat hier een aparte bijdrage aan gewijd zal gaan worden. Het boek “Stratosphere, Integrating Technology, Pedagogy and Change Knowledge” van Michael Fullan is in elk geval onmiddellijk ter plaatste gekocht.

Quest stratosphere cover 41G3T9tHaNL

PS: Voor iedereen die erbij was, maak je geen zorgen: over het avondprogramma zal niet bericht worden 🙂

Dit was de zesde in een serie van zeven bijdragen…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: