Maak feedback magisch met maar 19 woorden!

Blogpost feedback magicFeedback is een machtig instrument om leren te verbeteren. Dit is vaak genoeg onderzocht en bevestigd en elke docent weet het (of hoort het toch te weten)

Het moment en de wijze waarop de feedback wordt geleverd is essentieel. Goed gedaan maakt de lerende grote stappen. Slecht gedaan gaan deze stappen in de verkeerde richting.

Vaak wordt gedacht, instinctief, dat de effectiviteit van feedback afhangt van de kwaliteit van de inhoud. Er wordt dus vertelt wat de lerende wel en wat hij niet zou moeten doen.

Maar is dit wel zo?

Een blogpost van Daniel Coyle beschrijft dat dit recent is onderzocht door een team van psychologen van onder andere de Universiteiten van Stanford, Yale en Columbia. Een onderzoek met verbluffende resultaten. Docenten van middelbare scholen werd gevraagd een schrijf opdracht aan hun leerlingen te geven en deze vervolgens te voorzien van verschillende types feedback.

Het resultaat bij een van deze typen feedback was zo verrassend groot in zijn effect op inspanning en kwaliteit dat zij door de onderzoekers werd bestempeld als ‘magisch’ !
Leerlingen die dit type feedback kregen kozen er veel vaker voor hun essay te verbeteren (40% toename bij blanke studenten en 320% toename bij zwarte studenten) en zij de kwaliteit van hun werk nam aanzienlijk toe (Yeager et al, 2013).

Wat was deze magische feedback?

Slechts één zin:

Ik geef jou dit commentaar omdat ik hoge verwachtingen van je heb en weet dat je deze kunt bereiken.

Dat is alles. Niet meer dan 19 woorden. Maar zeer krachtige woorden. Een kracht die zit in het feit dat zij iets toevoegen aan de feedback en daarmee meer dan feedback zijn. Zij vormen een signaal dat iets creëert dat nog veel meer effect heeft: een gevoel van verbinding.

De zin kan gezien worden als een combinatie van drie verschillende signalen:

  1. Jij hoort bij deze groep
  2. Deze groep is speciaal, wij hebben een hoge(re) standaard
  3. Ik geloof dat jij deze standaard kunt bereiken

Dat dit werkt is in essentie voldoende om te weten en het toe te passen. Er kan ook naar een verklaring worden gezocht. Deze zou kunnen worden gevonden in de manier waarop de evolutie onze hersenen heeft gevormd. Wij zijn voorzichtig met het aangaan van sociale verbindingen omdat deze biologisch gezien veel energie kosten. Een authentiek, overduidelijk signaal van vertrouwen en hoge verwachtingen kan ervoor zorgen dat wij onze voorzichtigheid laten varen en ons volledig gaan inzetten voor wat er van ons gevraagd en verwacht wordt.

De lessen die voor docenten uit dit onderzoek zijn te trekken:

  1. Maak een verbinding met je leerlingen. Het interesseert hen niet wat jij weet, als jij niet weet wat hen interesseert.
  2. Maak de groep zichtbaar. Zoek naar manieren die voor jou werken om te laten zien wat het betekent om bij jouw groep te horen.
  3. Zet de standaard hoog en benoem deze specifiek. Stel zaken niet eenvoudiger voor dan ze zijn, eerder het tegendeel. Benadruk de moeite die een opdracht zal gaan kosten en je eigen vertrouwen dat jouw leerlingen dit aankunnen.

Dit onderzoek heeft mij weer op een iets andere manier aan het denken gezet over het belang van feedback en het effectief hiermee omgaan. Wie wil er niet wat magie in zijn lessen?

artworks-000035970000-9ltthm-original

Bronnen
– Daniel Coyle, The Talent Code, blogpost: The Simple phrase that increases effort 40 procent
– Yeager DS et al, 2013, originele artikel http://www.apa.org/pubs/journals/releases/xge-a0033906.pdf

Advertenties

7 Responses to Maak feedback magisch met maar 19 woorden!

  1. […] Feedback is een machtig instrument om leren te verbeteren. Dit is vaak genoeg onderzocht en bevestigd en elke docent weet het (of hoort het toch te weten) Het moment en de wijze waarop de feedback …  […]

  2. Diana van Veen schreef:

    Mooi stuk; de verbinding, de hoge verwachtingen en het vertrouwen in je leerlingen en dat in 19 woorden boven een toets. Op weg naar formatieve toetsing en leren in plaats van een onvoldoende en balen! En gelijk het wetenschappelijke artikel toegankelijk erbij gezet voor referentie, fijn!

  3. […] Feedback is een machtig instrument om leren te verbeteren. Dit is vaak genoeg onderzocht en bevestigd en elke docent weet het (of hoort het toch te weten) Het moment en de wijze waarop de feedback …  […]

  4. […] waardoor social learning plaatsvindt. Op het blog van Frans Droog las ik gisteravond over de 19 magische woorden van feedback: “Ik geef jou dit commentaar omdat ik hoge verwachtingen van je heb en weet dat je deze kunt […]

  5. […] de aandacht van de leerlingen verschuift van het cijfer naar het leren zelf dat hieronder ligt. Het geven van feedback in plaats van cijfers geeft meer inzicht en richting. Leerlingen gaan beter zien waar ze zijn en […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: