Bloggen door leerlingen, prachtige voorbeelden

Blogpost bloggen kracht-bloggenDit is een blog. Ik schrijf een blog. Dit is een blogpost. Door mij zojuist geschreven. Al eerder heb ik hier bericht over bloggen door docenten, met leerlingen, met elkaar: niet 7 maar 10 redenen om te bloggen voor docenten, 9 redenen om te bloggen met een klas en geweldig voor docenten én leerlingen, samen bloggen in een quadblog. Bloggen is een manier van communiceren. Een belangrijke ’21e eeuwse manier’ van communiceren. Een manier die je kunt leren. Leren door te doen. Leren door te delen. Dat vind ik.

Dalton uren VVV logo 2013-01-26_1045Ook al eerder, in februari van dit jaar, heb ik hier bericht over de start van de VVV-uren bij ons op het Wolfert Lyceum. Tijdens deze speciale Daltonuren kunnen leerlingen uit klas 1 en 2 inschrijven op verschillende modules van zes lessen, waarin zij kunnen kiezen voor activiteiten die een verbredend, verdiepend of verrijkend karakter hebben. Modules kunnen in essentie over werkelijk van alles gaan en variëren van beleggen tot jongleren, van mythes tot geheugenpaleizen en van de genetica van een fruitvlieg tot het bouwen van virtuele 3D structuren.

Dit schooljaar zijn we natuurlijk verder gegaan met de VVV-uren en inmiddels kan ik, met toch wel een zeker gevoel van trots, berichten over een mooie kruisbestuiving die heeft plaatsgevonden: bloggen als onderdeel van de VVV-uren! Een collega Nederlands heeft in het kader van de VVV-uren een module creatief schrijven aangeboden. Hierop werd door de leerlingen zo massaal ingetekend dat de module al in twee dagen volledig was volgeboekt! Dat wil zeggen dat 30 leerlingen zich hadden ingeschreven. Tot grote verrassing van deze bescheiden docente, maar ook tot haar en mijn grote plezier.

Ik vertelde haar direct dat ik over haar module wilde bloggen en de blogs van de leerlingen onder de aandacht wilde brengen om zo lezers te trekken en reacties te genereren, maar dit mocht nog niet direct. Had ik al gezegd dat alle producten van deze module creatief schrijven op een persoonlijk blog van deze leerlingen moest worden geplaatst?🙂 Ze moest er even over nadenken en wilde eerst zien wat de leerlingen zouden produceren. Ik had die twijfel niet, of niet meer moet ik eerlijkheidshalve zeggen.

Blogpost bloggen eerste_hulp_bloggen

De module creatief schrijven kent de volgende opzet:
Elke les heeft een thema. De lessen beginnen met een schrijf-warming-up, een instructie over een bepaald genre, een schrijfstijl, een techniek en de uitleg over de opdrachten van die les. Per les worden er kleine schrijfopdrachten gedaan, die allemaal in het teken staan van de eindopdracht van die les. Elke les heeft een eindopdracht, die in het portfolio verschijnt. Dat portfolio wordt gemaakt in de vorm van een weblog, via www.123website.nl In de lessen wordt ook aandacht besteed aan de lay-out van teksten, maar ook over hoe teksten tegenwoordig gepubliceerd worden (via weblogs, facebook en twitter bijvoorbeeld).
En bestaat uit de volgende zes lessen:

  1. ‘Me myself and I’. Over jezelf schrijven is een genre.Blogpost bloggen Bloggen zonder regels
  2. ‘We moeten praten…’ Een dialoog leren schrijven.
  3. ‘Het is de wind maar… toch? Spanning in een verhaal.
  4. ‘Twaiku’s en six word story’s’ Dichten en de nieuwe media.
  5. ‘Alles is mogelijk’ Fantasie in het verhaal.
  6. ‘Nu-jij.nl’ Columns schrijven.

Mocht je docent Nederlands zijn, of anderszins geïnteresseerd in verdere details dan kan ik je altijd in contact brengen met de maker van dit moois. Ik twijfel er zelf sterk aan of ik in de volgende periode zelf wel een module wil aanbieden voor de VVV-uren. Graag zou ik deze volgen, omdat ik er werkelijk van overtuigd ben dat mijn eigen bloggen er een stuk beter van zou worden!

En nu dan een aantal voorbeelden. De rest was slechts inleiding!

http://vvvsanneenn.wordpress.com/
http://kelsinka.wordpress.com/
http://yentlthinksatyou.wordpress.com/
Blogpost bloggen fokke_sukke
Alle reacties zijn natuurlijk van harte welkom. Dat kan hier maar zeker ook bij de blogs zelf. Is de reactie en het commentaar hetzelfde? Ik ben erg benieuwd!

2 reacties op Bloggen door leerlingen, prachtige voorbeelden

  1. […] Dit is een blog. Ik schrijf een blog. Dit is een blogpost. Door mij zojuist geschreven. Al eerder heb ik hier bericht over bloggen door docenten, met leerlingen, met elkaar: niet 7 maar 10 redenen …  […]

  2. […] stem te geven, binnen de klas maar ook daar buiten. Maak een blog met een klas of laat leerlingen ieder een eigen blog aanleggen. Dat levert al snel mooie interacties en […]

Geef een reactie

