Dit ga ik morgen doen!

Exit Tickets IMG_3536-xkjm0r …. zou een serie kunnen worden…..

Tijdens mijn “boekloze biologie” lessen met klas 3 maak ik afwisselend gebruik van verschillende typen basis activiteiten die leerlingen stimuleren tot leren tijdens de les. En daardoor minder vóór de toets. En daardoor minder voor de toets.

Dat gaan we morgen weer doen, omdat ik het elke dag een beetje beter wil doen. Omdat ik wil dat mijn leerlingen het elke dag een beetje beter doen.

Morgen gaat dat gebeuren door een paar minuten te besteden aan een formatieve toets test.

De basis activiteit die we morgen gaan doen is “luisteren en kijken naar de docent die iets uitlegt”. Dit gebeurt live, aan de hand van een aantal bronnen, die in dit geval in een SMART Notebook file zijn verzameld, dus niet aan de hand van een vooraf bedachte tekst of een lesplan waar van minuut tot minuut is aangegeven wat de docent doet met welk doel en wat de leerlingen doen met welk doel.

De leerlingen hebben geen boek en maken geen opdrachten. De leerlingen kijken dus ook geen opdrachten na met behulp van een “antwoorden”boek.
De leerlingen luisteren, maken aantekeningen, stellen vragen. Er worden vragen aan de leerlingen gesteld, random, zonder vingers op te steken. Dat is immers verboden!

De leerlingen letten op, want ze hebben geen boek om uit te gaan leren vóór de toets.
De leerlingen letten op, want het is live en de docent weet waar hij het over heeft.
De leerlingen letten op, want vragen stellen mag en gebeurt steeds tussendoor, zowel door de leerlingen als door de docent.
De leerlingen letten op, want de stof is best wel interessant 🙂

Blogpost poll.mobieltjes.uitslag.425De leerlingen krijgen na afloop de bronnen maar moeten tijdens de les het live gedeelte zien te vangen, op een manier die voor hen werkt. Ze krijgen de plaatjes maar de niet de praatjes.

Tot zover nog niet zo heel veel bijzonders.

Maar dan, aan het eind van de les, dan komen de mobieltjes tevoorschijn!
Er zijn ook een aantal laptops beschikbaar en een aantal chromebooks.

De leerlingen gaat naar m.socrative.com, melden zich aan in de juiste ‘room’ en beantwoorden daar een viertal vragen.

  1. Wat is je naam?
  2. Hoe goed heb je de lesstof begrepen? Een multiple choice vraag.
  3. Wat heb je geleerd hebben tijdens deze les? Een korte geschreven respons.
  4. Wat is het antwoord op de vraag die op het bord staat? Er staat dus een vraag op het bord, deze vraag is vooraf goed doordacht en zoveel mogelijk gericht op het testen van het begrip.

De leerlingen zijn dan klaar en verlaten het lokaal.
De docent stuurt de resultaten van de test, als een handig excel file, naar zichzelf via de email.

Op deze snelle, eenvoudige manier is er een schat aan belangrijke informatie verzameld, waarmee de docent iets kan.
Dat komt omdat de docent nu iets weet, wat hij anders mogelijk alleen maar zou vermoeden.

De docent weet:
– wat de leerlingen geleerd hebben en in hoeverre ze het begrepen hebben.
– waar eventuele moeilijkheden of problemen nog zitten
– dit voor het gemiddelde van de klas
– maar hij weet het ook voor een individuele leerling
– of er verschillen zijn tussen parallel klassen (door de gestelde vragen of de kwaliteit van het live optreden of gewoon omdat ze er zijn)

De docent kan:
– terugkomen op onderdelen die slecht zijn begrepen
– zijn lessen aanpassen voor een volgende groep
– individuele leerlingen gericht(er) ondersteunen
– zijn lesgeven verbeteren (elke dag een klein beetje beter)

Het heet een Exit Ticket en dit is een video van de Socrative versie ervan:

Exit Tickets 2.0 from Socrative Inc. on Vimeo.

Dit is wat ik morgen ga doen. En jij?

Advertisements

6 reacties op Dit ga ik morgen doen!

  1. raoulteeuwen schreef:

    Leuk dat je dit deelt. Ik ‘voel’ dat je met iets moois bezig bent, maar omdat ik wat info mis (denk ik), denk ik bij zinnen als ‘De basis activiteit die we morgen gaan doen is “luisteren en kijken naar de docent die iets uitlegt”” : “he, dat klinkt als klassiek les geven, toch?”

    Ik vroeg me ook af of de les die je beschrijft nu, ‘klassiek gezien’, een toets-les had geweest, of een gewone les.

  2. fransdroog schreef:

    Dank voor je reactie en fijn om te horen dat het gevoel dat ik wil delen in enige mate overkomt.

    Het is klassiek, maar wel met een twist, dus niet echt klassiek. Ik heb dit wel zo geformuleerd om aan te geven dat er met een aantal kleine wijzigingen in de acties van een docent er mogelijk een flinke winst in leeropbrengst tijdens de les is te behalen.
    De leerlingen zijn zich zeer bewust dat er geen naslagwerk is en dat zijn meer afhankelijk zijn van de op dat moment gegeven informatie en verbanden. Door het zeer bewust random leerlingen vragen stellen blijven zij allen beter bij de les. Door het hen zelf deels laten bepalen van de snelheid en de diepte van de uitleg, dit is wat ik bedoel met live, is het beter toegesneden op de specifieke groep en is de betrokkenheid ook weer groter.

    Het is zeker geen toets-les. Er wordt aan het eind alleen kort gemeten wat het kennisniveau is, zowel in de beleving van de leerling en feitelijk, door een specifieke vraag. Er is geen ‘afrekening’ er is geen cijfer. Ik zal hier in een korte vervolgpost op ingaan.

    Ik hoop zo eea voldoende verduidelijkt te hebben. Ik hoor het graag als je nog meer vragen of opmerkingen hebt. Niet van mij maar een mooi motto: “elke dag samen een beetje beter”.

  3. […] dagen geleden schreef ik hier een blogpost getiteld “Dit ga ik morgen doen“, die onder andere ging over het gebruiken van een Exit Ticket, bijvoorbeeld die van […]

  4. […] om een volgende les mede inhoud te geven. Een voorbeeld hoe ik dit zelf  regelmatig gebruik is hier te vinden. Socrative biedt ook een optie om leerlingen in groepjes te laten samenwerken en zo van […]

  5. Geja van der Nagel schreef:

    Beste Frans,

    Ik ben nieuwsgierig naar je andere blogs in de categorie smartboard.
    Hoe vind ik die zonder je hele archief te moeten doorploegen?

  6. Lars schreef:

    Zelf probeer ik ook steeds vaker wat interactiever les te geven, een smartboard is daar natuurlijk de keuze bij uitstek voor! Fijn om te zien dat we in het onderwijs blijven kunnen innoveren, bedankt voor de ideeën.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: