En wat willen leerlingen dan?

578_foto1_afbeelding_normaalEr zijn van die dingen die dingen in gang zetten omdat ze op hun plaats vallen. Een Dalton school. Een gesprek met een mentorklas. Zij “willen”, maar “moeten” te vaak. De zomervakantie is korter. De politiek “wil”. Het lesjaar is langer. De schoolleiding “moet”. Een vergadering met mentoren. Een verzoek zonder druk. Een discussie. Een vraag. Een wens. Een mogelijkheid!

Hieronder de email die ik gisteren heb gestuurd aan alle leerlingen van mijn 3 3-VWO klassen.

De titel: UITDAGING!

Beste leerling van 3-VWO,
Een UITDAGING!
Stel je voor: je mag zelf twee dagen bepalen wat en hoe je wilt leren!
Zou je in staat zijn een programma te maken waar je meer van leert (en dat misschien ook nog eens leuker is 😄) dan twee dagen met alleen maar lessen? Een programma waarin je dingen kunt doen die school nu nog niet voor je doet?
Wat zou je willen doen?
Wat zou je hier voor nodig hebben?
Zou je mensen willen uitnodigen die iets komen vertellen?
Zou je op excursie willen gaan in de omgeving?
Zou je iets voor een goed doel willen doen?
Zou je proefjes willen doen?
Zou je iets willen bouwen of iets schrijven of iets maken?
Zou je in staat zijn om een programma voor alle drie de 3-VWO klassen in elkaar te zetten?
Zou je hierover willen nadenken?
Zou je hier tijd aan willen besteden?
Ik hoor het allemaal graag!
keuzesmakenHet zou zomaar kunnen dat het ook echt gaat gebeuren!
Stel je voor!
Je mag zelf twee dagen bepalen wat en hoe je wilt leren!
Durf jij deze uitdaging aan?
Wie weet gaat het ons samen lukken!
Ik kan je garanderen dat, wanneer je plan goed genoeg is, ik  ervoor ga zorgen dat het ook echt gaat gebeuren!
Dat is mijn uitdaging. Ik ga hem aan!
En jij?
Meld je aan, alleen of met een groepje.
Stuur een mailtje of loop even langs.
Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
dhr Droog
blogpost wat willen leerlingen danIk ben erg benieuwd naar de reacties. Zowel van mijn leerlingen als van mijn lezers. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg en hoop van harte in de nabije toekomst een of meer blogposts te kunnen schrijven over de weg en de uitvoering.
10 reacties op En wat willen leerlingen dan?

  1. Reni Freund schreef:

    Mooi. Goed idee! Ik ben erg benieuwd. Ik hoop niet dat er veel slimmerikken zijn die antwoorden met “twee dagen vrij want ik leer thuis wel uit het boek”.

  2. Netty Veltman schreef:

    ik ben geen 3-VWO-leerling, was t/m einde schooljaar 2006/2007 docent Engels. Het lijkt mij een goed plan als leerlingen van 3/VWO eens in gesprek gaan met jonge mensen die 10 jaar geleden in 3-VWO zaten. Wat doen zij nu? Verdienen ze zo veel als ze 10 jaar gelden dachten te zullen gaan doen? Wat voor tips kunnen zij de huidige 3-VWO-leerlingen geven?
    Succes met de uitdaging.
    Netty Veltman
    Almere

    • fransdroog schreef:

      Dank je voor je reactie Netty.
      Een mooie suggestie. Ik zal dit bij de leerlingen introduceren.

      • rromer schreef:

        Maar de kern van deze uitdaging is toch dat het initiatief van de leerlingen moet komen? Een nog grotere uitdaging voor ons docenten om bewust aan de zijlijn te blijven staan. Of gaat het je alleen om het idee en niet om de uitvoering ervan?

  3. fransdroog schreef:

    @rromer
    Ja de kern van de uitdaging is dat het initiatief bij de leerlingen ligt. Ik geef alleen suggesties die ze mogelijk op weg kunnen helpen. Ik sta aan de zijlijn, vooral om waar nodig de kaders en randvoorwaarden te kunnen aangeven.
    Het gaat zeker niet alleen om het idee. Het gaat ook uitgevoerd worden!

Geef een reactie

