En als je geen stemkastjes of mobieltjes hebt? Plickers!

plickersVijf dagen geleden schreef ik hier een blogpost getiteld “Dit ga ik morgen doen“, die onder andere ging over het gebruiken van een Exit Ticket, bijvoorbeeld die van Socrative, waarbij leerlingen via hun mobieltje stemmen. Regelmatig schrijf en tweet ik over het gebruik stemkastjes bij digitaal toetsen.

Maar wat als je geen stemkastjes of mobieltjes hebt?

plicker

Dan kan het ook altijd anders!

Bijvoorbeeld via een hi-tech, low-tech systeem genaamd Plickers. Leerlingen gebruiken dan geen mobieltje maar een papiertje!

Hoe dat werkt? Elke leerling krijgt een kaart met een unieke visuele code. De vier zijden van de code zijn gelabeld als A, B, C en D. Op het teken van de docent houdt de leerling de kaart in de lucht met zijn keuze bovenaan. De docent gebruikt vervolgens zijn iOS of Android app op zijn mobiel en scant het lokaal. De app herkent de kaarten zoals zij aan de leerlingen zijn toegewezen en slaat het antwoord dat de leerlingen geven op. De resultaten verschijnen live op het scherm van de docent.

photo 1-5

De docent kan ook via een website scannen en de resultaten kunnen ook via de website van Plickers live op een scherm geprojecteerd worden.

Of het perfect werkt weet ik nog niet maar het ziet er heel eenvoudig uit:

PS: Inmiddels via twitter een aantal reacties gekregen en de vraag of ik het zelf al geprobeerd had. Dat had ik nog niet maar inmiddels wel. Met mijn thuisklas, in mijn woonkamer van 10 meter lengte, met mijn iPad mini verliep het inlezen van de gegeven antwoorden probleemloos. Viervoeter J had 80% goed en viervoeter L 60%. Plant C 100%! 🙂

11 reacties op En als je geen stemkastjes of mobieltjes hebt? Plickers!

  1. […] Vijf dagen geleden schreef ik hier een blogpost getiteld "Dit ga ik morgen doen", die onder andere ging over het gebruiken van een Exit Ticket, bijvoorbeeld die van Socrative, waarbij leerlingen vi…  […]

  2. […] las ik een blogpost van Frans Droog (@FransDroog) waarin hij het had over een heel eenvoudig stemsysteem waarbij je geen gebruik hoeft […]

  3. Boris Berlijn schreef:

    Deze ga ik meenemen. Ziet er cool uit! Bedankt Frans!

  4. Don Zuiderman schreef:

    Ik wilde het systeem uitproberen, maar waar kan ik die papieren kaarten vandaan halen?

  5. Lisette schreef:

    Ik heb Plickers met Android binnen gehaald. Nu zie ik alleen onder Classes nergens een mogelijkheid om vragen toe te voegen…help?!

    • fransdroog schreef:

      Ik heb zelf iOS en daar werkt alles prima.
      Ik heb inmiddels een aantal opmerkingen gehad dat er met Android iets niet helemaal goed gaat. Ik heb de contact gezocht met de makers van Plickers en zij hebben aangegeven dat ze hier hard mee aan de slag zijn.

      • lisette schreef:

        Plickers heeft mij een bericht gestuurd dat de update voor Android-toestellen is uitgevoerd!

  6. hvanschieHe schreef:

    Behoefte aan een handleiding waarin Plickers stap voor stap wordt uitgelegd? Kijk dan eens op ICT-idee.
    http://ict-idee.blogspot.nl/2014/03/186-plickers-inscannen-omhooggehouden.html

  7. Dave schreef:

    Fijn idee! Sinds een tijdje hebben we in de meeste leslokalen smartboards hangen en dan is het gebruik van quiztools een stuk makkelijker. Soms zit ik af en toe zonder en dan is het toch jammer om juist die leuke interactieve les niet door te laten gaan, misschiend dat ik dit dan ga proberen!

  8. […] leerlingen en leraar laten zien waar zij staan. Dit kan bijvoorbeeld via Socrative, Kahoot, Plickers, Quiziz, Edmodo, Nearpod, Edpuzzle, GoFormative, peerScholar. Aan snelle hulpmiddelen hiervoor […]

Geef een reactie

