Leren als een Ninja!

Vocab Ninja logo_headerIedereen wil zo snel mogelijk leren. Maar het liefste toch het geleerde ook zo lang mogelijk onthouden. Wetenschappelijk kennis en technologie kunnen hierbij een handje helpen.

Wrts logoEen veel gebruikte manier om woordjes te leren is via flashcards, met op de ene kant het woord en op de andere kant de betekenis of de vertaling. Een programma als Wrts staat toe dit ook online, dus via de computer of een mobieltje te doen, en wordt zeer veel gebruikt door leerlingen.

Maar hoe weet je nu hoe goed je de woordjes kent en hoe lang je ze zal onthouden?

Een wetenschappelijk instrument dat hierbij gebruikt zou kunnen worden is de vergeetcurve, bekend geworden door het werk van Hermann Ebbinghaus. Hoe langer geleden iets is geleerd, hoe meer er van is vergeten. Op de juiste momenten herhalen leidt tot beter onthouden.

Het zou natuurlijk mooi zijn als er een toepassing zou zijn waarbij de vergeetcurve wordt ingezet om om alléén die woorden te tonen die je nog wilt memoriseren of die je dreigt te vergeten. Dan wordt leren nog efficiënter.

Die toepassing is er nu!

Ebbinghaus Vocab Ninja media_l_6783812In ieder geval voor Spaans, via de app Vocab Ninja. Deze app laat woorden die al gememoriseerd zijn alleen opnieuw zien wanneer zij vergeten dreigen te worden. De app houdt rekening met de antwoordsnelheid en toont moeilijke woorden sneller opnieuw dan makkelijke.

Ook is het mogelijk woorden die je niet wilt leren in een apart archief weg te zetten om ze eventueel later alsnog te leren.

De app is sinds woensdag verkrijgbaar voor de introductieprijs van €1,79 en zal vanaf 4 juni €3,59 kosten.

Een app als Vocab Ninja is een mooie ontwikkeling voor het leren van feitenkennis. Het lijkt mij een kleine stap om een dergelijke app ook voor andere talen te ontwikkelen en voor begrippenlijsten uit welk vak dan ook.

PS: De app Vocab Ninja blijkt gemaakt door de Vlaming Thijs Matthijsen, die mij in een reactie op deze post een linkje stuurde naar een video met een korte uitleg:

9 Responses to Leren als een Ninja!

  1. Pauline Droog schreef:

    Leuk Frans ik heb hem er gelijk opgezet, wilde al een tijd weer met Spaans aan de slag 👍

  2. Thijs Mathijssen schreef:

    Hi! Ik ben Thijs, de ‘sensei’ van de ninja. Bedankt voor het artikel! Heel goed uitgelegd. Ik kan er weinig aan toevoegen :o) behalve misschien een filmpje dat de app demonstreert : http://vimeo.com/95030933

    • fransdroog schreef:

      Hi Thijs,
      Dank voor je reactie. Ik ben blij dat je vind dat het goed is uitgelegd. Het is ook een mooie app! Het is van een type waarvoor ik grote mogelijkheden zie in het onderwijs. Ondertussen heb ik al bedankjes van kennissen mogen ontvangen die er zelf Spaans mee gaan leren 🙂
      Ik zal de video als PS opnemen in de post zelf.

  3. Remko Boers schreef:

    Zie ook: http://witblauw.blogspot.nl/2013/09/5-tools-om-de-vergeetcurve-te-verslaan.html
    Daar staan een aantal tools die leerlingen ook kunnen inzetten.

    • fransdroog schreef:

      Dank voor je reactie. Ik ken een aantal van de tools die worden genoemd in de link maar niet allemaal. Voor zover mij bekend gebruikt echter geen van de tools direct de vergeetcurve in de toepassing. Of vergis ik mij daar misschien?

  4. Nico Schavemaker schreef:

    SuperMemo en Anki doen hetzelfde (en meer) en bestaan al jaren. Daarnaast is er voor Anki een grote groep mensen die vooraf samengestelde ‘decks’ van kaarten beschikbaar stellen. SuperMemo heeft legio aan geavanceerde toevoegingen, zoals het combineren van je bijgehouden slaapritme met je onthoud/vergeet data.
    De enige toevoeging van Vocab Ninja is dat het mooi is vormgegeven en er gebruikersvriendelijk uit ziet.

    • fransdroog schreef:

      Dank voor je toevoeging. Ik zal de genoemde tools zeker uitgebreider gaan bekijken en er mogelijk in de toekomst een vervolg post over schrijven.
      Het laagdrempelige van een mooi vormgegeven en gebruikersvriendelijke app is voor leren(den) overigens mogelijk toch wel een belangrijke factor.

  5. rebekka schreef:

    mooi en duidelijk artikel. leuke app. ik ben ook gestart met spaans leren (grammatica via duolingo). Ik oefen de woordenschat via http://www.mivoca.com Een website waar je op een leuke manier woorden kan herhalen

Geef een reactie

