10 redenen om tekstboeken achter ons te laten

De scholen zijn weer begonnen of gaan weer beginnen. Het klassieke beeld van de leerling op de fiets met een dikke rugtas op is weer te zien in de straten in de stad en langs de velden om de dorpen. Mooie beelden maar langzamerhand zouden zij moeten verschuiven naar ons collectieve geheugen, het zwart-wit tijdperk, alleen op foto’s moeten zijn terug te zien.

Tekstboeken hebben hun beste tijd in het onderwijs wel gehad. Zij worden vriendelijk bedankt maar kunnen nu van een welverdiende rust gaan genieten. Hier zijn 10 redenen waarom.

1. Papier wordt alleen maar schaarser en boeken zijn weinig milieu-vriendelijk om te maken.29135971-mjs_paper_pixel_-_wisconsin_-_park_falls_-_logging_p_002_-(2)

2. Het geschiedenis boek bevat maar een aantal bladzijden over de 1e Wereldoorlog, maar wanneer je op Google ‘1e Wereldoorlog’ intypt krijg je 62.100 bronnen in 0,20 seconden. searching dog with magnifying glass

3. In boeken staan fouten, en die blijven er staan. Boeken zijn geschreven door mensen met hun eigen voorkeuren en dus niet zo objectief als wordt gedacht.449985a-i1.0

4. Boeken kunnen niet worden aangepast nadat zij zijn gedrukt, er zijn geen updates mogelijk.breaking_news_animated

5. Boeken passen niet in een systeem van onderwijs dat gericht is op gedifferentieerd en gepersonaliseerd lesgeven. Niet alle kinderen passen in hetzelfde boek. Dat idee is zo passédifferent_similar_different1

6. Kinderen lezen schoolboeken niet thuis en het maken van opdrachten in een werkboek is inmiddels een toch echt wel iets achterhaalde pedagogische techniek.kids_reading1

7. Boeken zijn duur. Nodeloos duur. Vergelijkbare bronnen en instructiemateriaal zijn eenvoudig goedkoper te vinden. Geld besteed aan boeken kan beter elders in het onderwijs worden ingezet.istock_000009397328xsmall

8. Boeken zijn zwaar en groot en veroorzaken rugproblemen.backpack-too_full

9. Het leven zelf staat niet in een boek, waarom zou leren alleen via boeken kunnen?1087694-bigthumbnail

10. 1000 boeken over 1000 onderwerpen kunnen worden vervangen door 1 apparaat dat verbinding maakt met het internet.9353062-cartoon-smiling-desktop-computer-vector-illustration

Duidelijk.

Boeken worden bedankt voor hun diensten. Boekenmakers en boekenverkopers ook. Het was een mooie tijd.

Het onderwijs gaat verder.

Bron: Blogpost Justin Tarte

Advertenties

9 Responses to 10 redenen om tekstboeken achter ons te laten

  1. […] De scholen zijn weer begonnen of gaan weer beginnen. Het klassieke beeld van de leerling op de fiets met een dikke rugtas op is weer te zien in de straten in de stad en langs de velden om de dorpen. Mooie beelden maar langzamerhand zouden zij moeten verschuiven naar ons collectieve geheugen, het zwart-wit tijdperk, alleen op foto’s moeten zijn terug te zien.Tekstboeken hebben hun beste tijd in het onderwijs wel gehad. Zij worden vriendelijk bedankt maar kunnen nu van een welverdiende rust gaan genieten. Hier zijn 10 redenen waarom.  […]

  2. Manuela Bazen schreef:

    Dank Frans, voor het delen. Ik heb ‘m doorgezet waarbij ik ook nog even refereer aan een eerdere blog van jou over ‘ Accepteer geen ‘ja, maar’. 🙂

  3. Rob Alberts schreef:

    Zonder afbreuk te doen aan jouw argumenten koester ik toch beschreven en bedrukte papier, schrijf ik met een glimlach op een digitale manier.
    Vriendelijke groet,

    • fransdroog schreef:

      Ik pleit hier zeker niet tegen schrijven, ik pleit tegen tekstboeken, als standaard.

      • Rob Alberts schreef:

        Tijdens mijn eerste schooljaar met iPad-klassen kreeg elke leerling nog een papieren tekst- en werkboek. Na 3 maanden kregen zij pas een digitale versie, exact gelijk aan de papieren versie.
        Corrigeren van digitaal aangeleverd materiaal vind ik nog steeds lastig.
        Maar toch ben ook ik een voorstander van het digitale leren.

        Vriendelijke groet,

  4. lighans schreef:

    Hmm, voor elk argument is een tegenargument te vinden.

    1. Tablet en computers en mobiele devices zijn afschuwelijk slecht voor het milieu en een veelvoud van boeken. devices zorgen voor een enorme verwoesting van natuur in onder andere Afrika (goud, metalen) en China (Industrie en bij fabricage van batterijen), en zorgen daarbij voor mensonterende werkomstandigheden. Waar boeken tegenwoordig niet meer gechloreerd worden en van gerecycled papier worden gemaakt (en de bossen aangeplant). Daarbij worden devices snel vervangen, ver voor hun “end of life”. Boeken hebben een eeuwig leven en slijten niet en staan altijd aan. En vooral: ze zijn niet afhankelijk van een netwerk. Als ze vuil en nat zijn doen ze het nog, of iig voor een deel.

    2. Het Geschiedenis boek zou misschien niet veel regels over de 1e oorlog bevatten. Het is wel een afgewogen aantal regels, geschreven door (ik mag het hopen) een expert. Dat kun je van de 62.500 artikelen na Google niet zeggen. En als wetenschapper word ik vaak ontzettend moe van de ongefundeerde of niet goed onderbouwde pseudo onderzoekjes. Die zouden nooit in een boek komen.

    3. In wikipedia staan ook fouten. En die worden soms bewust weer neergezet. Er speelt politiek en andere websites zijn onduidelijk of manipulatief. Zie ook 2.

    4. Het VanDijk principe in Nederland heerst. Zo zagen leerlingen dat er verschillende versies van ons biologie boek in de klas waren. Sommige met een fout. Andere goed. Bijzonder dat ze er achter gekomen waren. 😉 Het idee dat updates van boeken via de iPad sneller gaan is niet waar. Je koopt elk jaar een nieuw boek. Het zou natuurlijk ooit wel zo kunnen zijn. Maar dan liever zoals bij punt 7.

    5. Helemaal mee eens. Ik neem aan dat elke docent toch zorgt voor verschillende methodes in het lokaal tijdens zijn lessen!!! En een wetenschappelijk woordenboekje, examenbundels, samengevat en bioboekje erbij. Leerlingen maken er bij ons gretig gebruik van. Al moet ik zeggen dat de meerderheid het boek wel okay vinden.

    6. Lezen kinderen niet meer? Wat erg. Ik ben blij dat mijn kinderen dat wel doen. En ze worden voorgelezen. En het blijkt dat het helpt dat om te zorgen dat ze later ook blijven lezen. Het ligt niet aan het boek maar aan de opvoeding, imho. Zonder boeken wordt trouwens nog minder gelezen. Een tablet of ereader wordt minder goed gelezen en vluchtiger. Een prentenboek op een beamer vind ik minder aanspreken dan een papieren versie. Afstandelijker ook.

    7. Duur is relatief. 😉 Nu wordt een deel van boekengeld vaak besteed aan een device waar de boeken dan weer op staan. Het device moet afgeschreven worden, wat weer een druk legt op de boeken die aangeschaft mogen worden. En boeken zijn niet duur, omdat ze veel kosten. Ze zijn duur omdat uitgevers er nog steeds belachelijk veel aan verdienen. Er was trouwens een tijd lang een initiatief vanuit de open universiteit om open source onderwijs boeken te schrijven. Ze kwamen heel ver, tot de pot op was en er geen schrijvers meer konden worden betaald. Het heette toen Ruud de Moor Centrum, tegenwoordig http://www.ou.nl/web/look. Het opensourcen van boeken zou een goed begin zijn. Je zou het kunnen aanbieden als epub3 formaat. Een school kan kiezen of ze het op een device gebruiken of laten binden. Of beter gezegd: Een leerling kan er uit kiezen.

    8. Bron? Het verhaal over de rugklachten was een broodje aap van het jeugdjournaal of een krant als ik me goed herinner. Er werd iets gesuggereerd, wat massaal overgenomen werd door de media. Beetje wat nu ook gebeurt met de 500 euro bonus voor docenten (die we dus al jaren krijgen in de vorm van 600 euro). 😉

    9. Het gebruik van boeken sluit andere media niet uit. En vice versa. Een docent zou geen voorkeur moeten hebben. De leerling zou de keuze maken. Ik kom ze zeer regelmatig tegen die bewust het boek boven device kiezen. Het zou toch jammer zijn als we het onderwijs versmallen..

    10. Is eigenlijk hetzelfde argument als nummer 1. Het is eigenlijk een vorm van omgekeerde nostalgie om de boeken weg te drukken in een vergeet lade. Zolang de devices feitelijk vervanging van boeken en werkboeken zijn (zoals hierboven al gezegd), zijn ze vooral hip en trendy. Zolang uitgevers en van dijk niet foutloos boeken kunnen leveren aan scholen, zolang leerling volgens diverse onderzoeken minder goed lezen vanaf een scherm, als uit een boek. Zolang bookmarken nog steeds sneller gaat en onderstrepen in boeken beter blijft beklijven, moeten we ze vooral niet onder het tapijt schuiven.

    Ik heb gelukkig geen “ja, maar…” genoemd. Die komt nu. 😉
    Ja, maar, zou je kunnen zeggen. Ben jij dan zo tegen digitaal onderwijs? Nee, is mijn antwoord. Ik beheer al een tijd de LMS op onze school, maak koppelingen naar youtube filmpjes, verrijk daarmee mijn les of het huiswerk, geef oefentoetsen, inpireer, deel via Gdrive, Whatsapp met mijn leerlingen, Facebook spreekuren, doe digitale wedstrijdjes met leerlingen. Binnenkort zijn er Chromebooks op school die ingezet gaan in lessen. Ik ga met leerlingen programmeren op ons Talentuur (en deed ook al een type cursus). Maar daarnaast blijft het boek en andere non-digitale dingen gewoon bestaan. Graag zelfs! Leerlingen maken bij mij een begrippenlijst op een poster en het liefst met zelf getekende afbeeldingen. Leerlingen knippen en plakken, lopen naar buiten, tekenen, discussiëren over begrippen (zonder boek!), doen theater, beelden uit. Ik gebruik Duplo en Lego. En dat allemaal om mijn vak biologie beter te laten begrijpen.

    Echt. We vergeten zo snel dat de wereld groter is dan de 10 inch van de iPad die we de leerling geven. Een proef simuleren of een proef doen is een verschil. ICT beheerst ons leven al zo erg. Ik zit te tikken met 4 schermen om me heen. Eigenlijk waanzin.

    Een les met een device kan hartstikke goed zijn en Frans is waarschijnlijk de eerste die daar de beste ideeën voor had en heeft. Laten we die toevoegen aan het arsenaal die we al hebben. En vooral: laten we nuchter blijven en de leerlingen laten kiezen en niet te veel dwingen.

  5. […] De scholen zijn weer begonnen of gaan weer beginnen. Het klassieke beeld van de leerling op de fiets met een dikke rugtas op is weer te zien in de straten in de stad en langs de velden om de dorpen…  […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: