Luister naar hoe leerlingen luisteren

Er wordt veel gepraat over onderwijs.
Hoe het was, hoe het is, hoe het zou moeten blijven of worden.

Er wordt iets minder veel gepraat over de leerlingen.
Moet de leerling zich aanpassen aan het onderwijs? Of andersom? Of allebei een beetje?
De leerling van nu? Is die anders dan de leerling van een tijdje geleden?
De leerling van morgen? Is die anders dan de leerling van nu?

Ik weet het niet.

Ik weet het niet.

Ik heb wel ideeën.

Maar die uitleggen is lastig.
Wat niet wil zeggen dat ik het niet ga en blijf proberen.

Zeggen dat iets niet goed is is zinloos, voor ieder ander dan degene die het zegt.

Ik was deze vakantie in Frankrijk op vakantie.
In een huisje zonder WiFi en alleen als de zon en de wolken en de wind goed stonden 3g.
Er was geen TV, wel een radio.
Op die radio hoorde ik een liedje, best wel vaak, dat bij terugkomst in Nederland de nummer één van Frankrijk bleek te zijn. Ik vond het wel een leuk liedje, dus ik zocht het op zodra ik terug was.

Er bleken meerdere versies.
Een origineel en één bewerkt door een dj.

Ik bedacht me tijdens het luisteren dat dit een audiovisuele weergave was van de verschillende talen die leerlingen en docenten soms spreken. We horen elkaar helaas te vaak niet.

En bedenk. Bij het luisteren/bekijken van onderstaande video’s: de tekst /inhoud/content verandert NIET!
De boodschap dus ook niet.

Het origineel:

Deze video is inmiddels van YouTube verwijdert in verband met het overtreden van copyright…. dus hier een nieuw geluidsfragment:

De bewerking:

Wat verandert er wel?

Het aantal keren dat er naar deze muziek is geluisterd!

De eerste versie, het origineel: 140 duizend
De tweede versie, die is bewerkt: 20 miljoen

Luister naar je leerlingen, speel hun muziek, dan luisteren zij naar jou. Omdat jij hen begrijpt, omdat jij hen serieus neemt. En zij jou dus ook.

Als je wilt dat ze luisteren spreek dan hun taal. Eis niet dat zij eerst de jouwe leren. Bewerk je originele versie. Het gaat niet om jouw smaak, het gaat om die van hen.

2 reacties op Luister naar hoe leerlingen luisteren

  1. Rob Alberts schreef:

    Soms vraag ik om de oortjes van de leerlingen om naar hun muziek te luisteren. Net als mijn ouders indertijd kan ik de moderne muziek niet waarderen.
    Dat zeg ik dan ook eerlijk.
    Soms is er herkenning als ik vertel over mijn muziek.

    Juist met muziek is er vooral sprake van een generatieverschil.
    In mijn vakgebied is muziek niet echt een onderwerp.

    Vriendelijke groet,

    • fransdroog schreef:

      Hoi Rob,
      Dank voor je snelle reactie!
      Het gaat hier in essentie niet om de muziek, hoewel dat een geweldige ingang is bij leerlingen, het gaat vooral om het tempo en het verschil dat er soms is bij docenten en leerlingen hierbij. Niet dat het sneller moet, wel dat je als docent winst kunt halen door te realiseren dat de tempo’s verschillen.
      mvrgr (dat gaat sneller 🙂 )
      Frans

Geef een reactie

