Een bericht aan alle leerlingen (en ouders)

stick_figures_teacher_to_students

WhatsApp voor het onderwijs

“Wat zou het toch handig zijn om in één klap een hele klas een sms te kunnen sturen. Of een sms aan alle ouders. Een laatste wijziging in het rooster, een herinnering aan een afspraak, een toevoeging aan een les, de laatste details van een excursie. Vul zelf maar in. Het grote voordeel van een sms bericht is dat dit met elke telefoon ontvangen kan worden, of verzonden. Er is dus geen noodzaak voor een internet verbinding of een smartphone. Als dit nu ook nog zou kunnen op een manier waarbij de telefoonnummers geheim blijven dan zou dit helemaal geweldig zijn.

Ik ben erg enthousiast over twee diensten die deze mogelijkheid bieden, Remind101 en Celly, en zie er veel mogelijkheden in 🙂 . Tegelijkertijd ben ik teleurgesteld 😦 . Beide diensten werken (vooralsnog) alleen in Amerika. Waarom ik ze hier dan toch noem? Om te laten zien dat dit soort mogelijkheden er zijn en omdat ik hoop dat een vergelijkbare dienst ook in Nederland van de grond kan/zal komen.”

…… ik heb even moeten zoeken, het was toch wat langer geleden dan ik dacht (september 2011), dat ik bovenstaande heb geschreven in de blogpost: SMS’en met ouders en leerlingen, of toch niet? Regelmatig heb ik aan deze post teruggedacht. Regelmatig heb ik op allerlei sociale media langs zien komen hoe handig beide zijn. Zo handig dat inmiddels 1 op de 5 docenten in de VS gebruik maakt van Remind!

original_remind-logo-1Inmiddels zijn we dus ruim 3 jaar verder, maar er is goed nieuws: Remind is nu ook beschikbaar in de rest van wereld! 🙂

En het is in die tijd ook een aardig stukje uitgebreider geworden.

Hoe werkt het?
– Een docent maakt een klas aan op de site en dit geeft hem een unieke code.
– Leerlingen en/of ouders installeren de Remind app op hun telefoon (beschikbaar voor alle platforms)
– De docent deelt de unieke klas code met  de leerlingen en/of ouders.
– Telefoonnummers van leerlingen en ouders blijven geheim!
– Ontvangers krijgen een sms of email
– Er kunnen indien gewenst foto’s of pdf’s worden meegestuurd
– Er kan indien gewenst ook een gesproken bericht worden gestuurd (maakt het persoonlijk)
– Berichten kunnen vooraf worden klaargezet en op een gekozen tijd verzonden (‘vergeet je OV-chipkaart niet’)
– Docenten kunnen de geschiedenis van alle berichten per klas terugzien
– Ontvangers kunnen reageren op een bericht via een ‘Stamp’. Hiermee kan de docent een vraag stellen en de reacties eenvoudig verzamelen.

 

 

 

 

 

4 Responses to Een bericht aan alle leerlingen (en ouders)

  1. Youp schreef:

    Wat voegen deze diensten toe aan de inmiddels bekende (en gebruikte) apps die hier al jaren voorhanden zijn (whatsapp, FB,…) ?

    • fransdroog schreef:

      Beste Youp,
      Dank voor je reactie.
      Het afgeschermd zijn van de persoonlijke informatie is van deze zeer specifiek op het onderwijs gerichte tool de belangrijkste toevoeging. Leerlingen en ouders zitten niet allemaal op Facebook en hebben niet allemaal Whatsapp, of willen dit niet inzetten voor schoolse zaken naast persoonlijke.

  2. […] WhatsApp voor het onderwijs "Wat zou het toch handig zijn om in één klap een hele klas een sms te kunnen sturen. Of een sms aan alle ouders. Een laatste wijziging in het rooster, een herinnering aa…  […]

  3. Sacha schreef:

    Beste Frans,
    Met veel plezier lees ik je berichten en je zet me regelmatig aan tot het uitproberen van nieuwe mogelijkheden.
    Bij deze post moet ik denken aan een Nederlandse app die al geruime tijd voor het onderwijs beschikbaar is en waarmee ik werk. Volgens mij werkt Klasbord.nl ook uitstekend.
    Hartelijke groet, Sacha

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.