Waarom en hoe ik kantel

Onze toekomst is onzeker.
De toekomst van ons onderwijs is onzeker.
Onzeker onderwijs kan ons helpen voorbereiden op een onzekere toekomst.

Momenteel wordt er, nog meer dan anders, gesproken over onderwijs en de ruimte die er aan het ontstaan is en al zou zijn om het anders in te richten. Die ruimte is in de praktijk vooralsnog erg beperkt. Ik zou die ruimte graag veel groter zien.

Ik omarm initiatieven die vanuit het onderwijs zelf worden ontplooid. Experts in het veld die zelf aan de slag gaan om het onderwijs te veranderen. Omdat zij zien dat het nodig is. Omdat zij voelen dat het goed is. Omdat zij durven te gaan geloven dat het kan.
De politiek heeft een verantwoordelijkheid jegens de samenleving om goed onderwijs mogelijk te maken. De politiek heeft ook een agenda die te kort is voor wat goed onderwijs behoeft. Elke vier jaar verandert er iets in de politiek. Dat is te vaak. Beloftes kunnen niet worden nagekomen. Ik zou graag meer vertrouwen zien in de experts. Niet die aan de zijkant, maar die in het midden. Leerkrachten en leerlingen.

LoesjeWaaromMoeilijkDoenAlsHetSamenKan-255x300

Het gaat niet om woorden., maar je moet ze wel gebruiken om iets te zeggen. Het gaat niet om kantelen, het gaat niet om excellentie, niet om 21e eeuwse vaardigheden, niet om tablets, niet om hypes, het gaat niet om mode-woorden. Ik heb een allergie voor mensen die een allergie hebben voor woorden en hierdoor de intenties en ideeën niet meer zien. Het gaat om onderwijs. Het gaat om onze toekomst. Het gaat om mensen. Ik zou graag meer ruimte zien voor onze experts.

Ik doe graag mee aan het helpen versnellen van de onvermijdelijke veranderingen in het onderwijs. Ik doe dit graag actief en niet alleen met woorden.

Ik ben bestuurslid van The Crowd, een vereniging van mensen in het onderwijs die de regie over hun eigen professionalisering in handen wil hebben. Zij leren van en met elkaar. Zij delen elkaar’s expertise. Leden van The Crowd organiseren zelf activiteiten, over iets waarin zij expert zijn en dat zij willen delen, of over iets dat zij wil leren en waarvoor zij een expert zoeken, binnen The Crowd of daarbuiten.logo_the-crowd.png

Ik ben een van de organisatoren van edcampNL. Een voorbeeld van een manier waarop binnen het onderwijs van en met elkaar geleerd kan worden zonder dat daar dure organisatoren, dure experts, dure lokaties, vooropgezette targets en fancy folders voor nodig zijn. Puur leren. Er wordt een dag geprikt en een locatie en wat er wordt geleerd door te delen wordt op die dag zelf pas duidelijk. En dat werkt!

EdcampNL logo open 2013-08-10_1924

Ik wil graag dit soort initiatieven onder het voetlicht brengen en ze zichtbaar maken. Ze verbinden en zo versterken. Eilanden van schoonheid samenbrengen zonder ze te vervuilen. Ondersteunen zonder te oordelen. Ik wil ruimte hebben en dus ruimte geven.

Daarom “kantel” ik. Doe je mee?

Bovenstaande is de voorlopige tekst van mijn bijdrage aan de site Nederland Kantelt die op 27 november het licht zal zien tijdens de presentatie van het boek “Verandering van Tijdperk: Nederland kantelt” van Jan Rotmans. Kantelen vindt plaats op verschillende gebieden in de samenleving en onderwijs is er daar één van. De vorm die het binnen onderwijs heeft genomen is United4Education. Dit is een groep mensen die alle prachtige initiatieven die er op dit moment leven binnen het onderwijs wil verzamelen, zichtbaar maken, verbinden en versterken met als doel de kritische massa te bereiken om de gewenste veranderingen ook verantwoordelijk te kunnen gaan uitvoeren. Binnen United4Education ben ik een van de verbinders van het transitiepad ‘De leerling centraal, altijd en overal’. Alle input is welkom!

t-kantelen

Geef een reactie

