Maken en doen

MakeThingsDoStuffIk ben van mening dat niemand de waarheid in pacht heeft, simpelweg omdat DE waarheid er niet is. Zeker in HET onderwijs niet.

Ik zit bij een club mensen die zich United4Education noemt en zich inzet om alle positieve ontwikkelingen in het onderwijs zichtbaar te maken, te verbinden en te versterken.

Iedereen kan vinden wat hij daar van vindt.

Ik zit bij een club mensen die zicht The Crowd noemt en zich inzet om iedereen in het onderwijs die zichzelf wil verbeteren dit te laten doen door het samen met collega’s te doen.

Iedereen kan vinden wat hij daar van vindt.

Ik heb twee keer een edcampNL mogen helpen organiseren. Een bijeenkomst voor iedereen in het onderwijs die bereidt is te delen en bereidt is te leren op een andere dan de standaard manier.

Iedereen kan vinden wat hij daar van vindt.

Ik doe niet aan poliziek. Ik doe niet aan hokjes. Ik doe niet aan dingen die moeten. Ik doe aan beter onderwijs.

En ik zie net iets voorbij komen dat ik mooi vind. Iets dat past bij United4Education, iets dat past bij The Crowd, iets dat past bij een volgend edcampNL, iets dat onderwijs beter maakt. Iets dat past bij mij.

Maak van jezelf een Maker Educator.

Ik richt er graag de aandacht op. Een voorbeeld van docenten die ‘GEWOON iets gaan DOEN’.

Iedereen kan vinden wat hij daar van vindt.

Maak van jezelf een Maker Educator laat zien dat het niet vanzelf gaat, dat er niet één weg is, dat er tijd nodig is, dat er hulp is. Zij laten  de fantastische stappen zien die zij gemaakt hebben. Zij laten zien dat zij JOU willen ondersteunen hun pad te volgen. Dit is hun volgende stap.

Moet je nu iets gaan maken? Nee.

Moet je nu iets gaan doen? Ja.

Ja. Als JIJ het anders wilt, in JOUW ogen beter wilt, moet JIJ iets gaan doen. Door met anderen mee te gaan DOEN, door het ZELF te gaan DOEN. Door anderen te betrekken wat JIJ wilt DOEN.

Iedereen kan vinden wat hij daar van vindt.

Ik vind Maak van jezelf een Maker Educator een fantastische beschrijving van een ontwikkeling. Docenten die het ‘GEWOON DOEN’. En ervaren wat werkt en wat (nog) niet helemaal en deze ervaringen delen. De reis naar beter.

Ik hoop dat er veel mensen IETS gaan DOEN. Of  dit nu maken is of iets anders. Ik hoop dat de energie die afspat van dit initiatief besmettelijk genoeg is en sterk genoeg is om mensen te laten omdenken. ‘Hoe kan ik voor ‘mijn’ ‘vak’ ‘de leerlingen’ meer ‘betrekken’? Hoe kan ik ‘mijn’ ‘leren’ beter ‘maken’?

Mocht je iets gaan willen DOEN dan is onderwijspioniers misschien de schakelaar die jou en jouw school kan overhalen.

79create

 

 

 

Een reactie op Maken en doen

  1. Rob Römer zegt:

    Eens.
    Duidelijke taal, Frans.
    Ondanks al die onderwijsonderzieken geeft niemand aan waar we heen moeten.
    Dus ga ik gewoon zelf aan de slag!

Geef een reactie

